דניאל יחזקאלי: 'ביט קראשר' – כלי הרס או מעיין של אסתטיקה

  'ביט קראשר' - כלי הרס או מעיין של אסתטיקה... [התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי austine לאתר Pixabay]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי austine לאתר Pixabay]

למרות שאופיו הטכני של אפקט ה"ביט קראשר" הוא "הרסני" כלפי החומר המקורי, יש לו מימד אסתטי לא מבוטל ויכולת להעניק אופי שלא היינו יכולים לקבל דרך כלים אחרים. בעוד שאנו משתדלים לרוב לתעד באופן איכותי ומדויק ככל האפשר כל כלי שאנו מקליטים, אסתטיקה, המכילה עיוותים, מביאה עמה צבע שלא היה מתאפשר ללא העידן הטכנולוגי!

[לריכוז הערכים בתחום המוסיקה, ההפקה והסאונד באתר, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 24 באוקטובר 2021

דניאל יחזקאלי הוא מפיק מוסיקלי, מלחין למשחקי וידאו ומרצה, העוסק בחיבור שבין מוסיקה ומשחקים לניהול. משמש כמנהל תחום השמע של אולפן המשחקים האמריקאי-שווייצרי Amstad Digital.

דניאל יחזקאלי הוא מלחין למשחקי וידאו ומרצה בבית הספר למוסיקה רימון; בבית הספר לאומנויות, תלמה ילין; ובבית הספר למקצועות המולטימדיה של האוניברסיטה הפתוחה.

הוא עוסק בחיבור שבין מוסיקה ומשחקים לניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה, פיזיקה ומדעי המוח.

משמש כמנהל מחלקת השמע והמלחין הראשי של אולפן המשחקים האמריקאי-שווייצרי Amstad Digital.

*  *  *

"ביט קראשר" - Bit Crusher, הוא אפקט אודיו דיגיטלי מסוג Low Fidelity או Lo-Fi, היוצר Distortion (עיוות) בסאונד על ידי שתי שיטות עיקריות: 

צמצום מנעד הדגימה באפקט, מייצרת רחשים דיגילטיים בתדרים הגבוהים, ומפחיתה משמעותית את האיכות בה מיוצג החומר המקורי.

הנמכת הרזולוציה באפקט מייצרת סימולציה של צמצום המקום המוקצה לכל דגימה, דבר שמקשה על ייצוג שינויים עדינים בדינמיקה, ומציג רחשים דיגיטליים של אבדן מידע. במקרים קיצוניים של הנמכת רזולוציה נשמע רק קליקים וזמזומים.

בהתאם לכך, לאפקט יש בדרך כלל שני פרמטרים מרכזיים של שליטה:

מוצרים שונים מציעים אפשרויות נוספות, כדי להתבלט ולייחד את עצמם בסביבה התחרותית של האפקטים המסחריים. למשל:

  • רמת עיוות ורוויה (Distortion\Saturation);
  • ברירת טווח תדרים (Filter);
  • פונקציית איפנון ושינוי פרמטרים באופן אוטומטי לאורך זמן (Modulation), 

דוגמה לממשק גרפי של אפקט Bit Crusher פשוט שמגיע עם תוכנת קיובייס (Cubase) של חברת Steinberg:

[להרחבת המושג: 'מנעד הדגימה' – Sample Rate, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'רזולוציה של אודיו' – Bit Depth, לחצו כאן]

דוגמה לממשק גרפי של אפקט Bit Crusher פשוט שמגיע עם תוכנת קיובייס (Cubase) של חברת Steinberg

[התמונה נלקחה ממדור הסיוע הטכני של האתר של חברת Steinberg, ואנו מאמינים שנעשה בה שימוש ראוי]

במקרה של המוצר הספציפי הזה, ניתן לראות, שיש לו זה גם פרמטר Mode, היוצר אחת מארבע טביעות אצבע שונות על התדרים של התוצר הסופי בעת השימוש באפקט. למרות שאופיו הטכני של אפקט ה"ביט קראשר" הוא "הרסני" כלפי החומר המקורי, יש לו מימד אסתטי לא מבוטל ויכולת להעניק אופי שלא היינו יכולים לקבל דרך כלים אחרים. בעוד שאנו משתדלים לרוב לתעד באופן איכותי ומדויק ככל האפשר כל כלי שאנו מקליטים, אסתטיקה, המכילה עיוותים, מביאה עמה צבע שלא היה מתאפשר ללא העידן הטכנולוגי!

[למאמר: 'Krush – פלא חינמי של הרס', לחצו כאן] [לריכוז הערכים בתחום המוסיקה, ההפקה והסאונד באתר, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

5 thoughts on “דניאל יחזקאלי: 'ביט קראשר' – כלי הרס או מעיין של אסתטיקה

  1. Pingback: דניאל יחזקאלי: HY-DELAY - כל עכבה לטובה - ייצור ידע

  2. Pingback: מוסיקה, הפקה וסאונד באתר 'ייצור ידע' - ייצור ידע

  3. Pingback: דניאל יחזקאלי: Krush - פלא חינמי של הרס - ייצור ידע

  4. Pingback: דניאל יחזקאלי: מנעד הדגימה - Sample Rate - ייצור ידע

  5. Pingback: דניאל יחזקאלי: רזולוציה של אודיו - Bit Depth - ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.