יצחק רבין ומורשת רבין באתר 'ייצור ידע'

תקציר: ריכזנו עבורכם את כל המאמרים באתר זה - שעוסקים ביצחק רבין, במורשתו ובמחלוקת עליה, על פי הכותבים, לפי הא"ב. קריאה נעימה!

[בתמונה: יצחק רבין עם האב המייסד, דוד בן גוריון. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי פריץ כהן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]
[בתמונה: יצחק רבין עם האב המייסד, דוד בן גוריון. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי פריץ כהן. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

עודכן ב- 5 בנובמבר 2023

יִצְחָק רַבִּין (ראו תמונה משמאל) החל את שירותו הצבאי בהגנה והיה מראשוני המצטרפים לפלמ"ח, שהוקם במאי 1941. בשנת 1945, בגיל 23, התמנה לסגן מפקד הגדוד הראשון של הפלמ"ח, ולאחר מכן היה קצין המבצעים של הפלמ"ח.

במלחמת העצמאות פיקד על חטיבת הראל. הוא היה הרמטכ"ל השביעי של צה"ל עליו פיקד בעת מלחמת ששת הימים. 

בזמן ההפוגה הראשונה במלחמה זו, נקלע רבין במקרה למטה הפלמ"ח שנמצא במלון ריץ, מרחק קצר מחוף תל אביב, בעת שעלתה מולו הספינה אלטלנה על שרטון. כמפקד הבכיר בשטח קיבל רבין את הפיקוד על הגנת מטה הפלמ"ח. הוא ביצע את הוראתו של דוד בן-גוריון לירות לעבר הספינה אם לא תיכנע, והורה לירות אש לעברה. התקרית הזו הצילה את השירות הצבאי שלו, כאשר השתתף - בניגוד לפקודה מפורשת של הרמטכ"ל דאז, יעקב דורי - בכנס הפלמ"ח, לאחר פירוקו, שנערך ב־1949. הוא נענש בנזיפה חמורה, אולם המשיך לשרת.

למרות האיבה הראשונית והחשדנות שרכש לו בן גוריון, במדינה שבה הייתה מפלגה אחת שלטת הוא טופח ונבנה על ידי ההנהגה כמנהיגות העתידית של ישראל. לאחר פרישתו מצה"ל מונה לשגריר ישראל בארצות הברית; ולאחר שהגב גולדה מאיר נאלצה להתפטר בעקבות מלחמת יום הכיפורים, היה לראש ממשלת ישראל החמישי (1974–1977). סיומה של קדנציה זו היה צורם, אולם התפטרותו - בעקבות חשבון הדולרים של אשתו בארצות הברית - הפכה מופת ודוגמה להתנהגות ראויה של איש ציבור, שכבר אינה קיימת במקומותינו...

הקדנציה השנייה - והשנויה במחלוקת שלו - הייתה בשנים 1992–1995, שבמהלכה נחתמו הסכמי אוסלו והסכם השלום עם ירדן. בין שתי הקדנציות כיהן כשר הביטחון במשך כתשע שנים, בין היתר בתקופת האינתיפאדה הראשונה. על חלקו בהסכמי אוסלו זכה בפרס נובל לשלום לשנת 1994 (יחד עם שמעון פרס ויאסר ערפאת). רבין נרצח במהלך כהונתו כראש ממשלה בידי מתנקש יהודי-ישראלי, יגאל עמיר, שהתנגד להסכמי אוסלו.

לאחר הירצחו ניטש בין שני המחנות הפוליטיים מאבק על מה שמכונה 'מורשת רבין'.

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים באתר זה - שעוסקים ביצחק רבין, במורשתו ובמחלוקת עליה, על פי הכותבים, לפי הא"ב. קריאה נעימה:

עופר בורין

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

.

.

.

.

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

פנחס יחזקאלי

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

.

.

.

אסא כשר

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.
משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

.

.

.

.

.

אודי מנור

פרופסור אודי מנור (ראו תמונה משמאל) הוא היסטוריון של העם היהודי בעת החדשה, במכללת אורנים. היה חבר במפלגת העבודה. מחבר הספר: 'יגאל אלון - ביוגרפיה פוליטית 1980-1949'.

.

.

.

דורון מצא

ד"ר דורון מצא הוא אנליסט, מרצה, חוקר ומומחה בתחום הסכסוך הפלסטיני- ישראלי, ערביי ישראל והחברה הישראלית.  זהו מאמר דעה מפרי עטו.

.

.

.

.

אלעד רזניק

הגמל הלועס - תמונת העט של הכותב אלעד רזניק

.

.

.

.

.

הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף יצחק רבין
[בתמונה משמאל: יצחק רבין... התמונה: דובר צה"ל]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

One thought on “יצחק רבין ומורשת רבין באתר 'ייצור ידע'

  1. Pingback: פנחס יחזקאלי: חוק תפיסות העוצמה של הרברט קאופמן – חולשת החזק | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *