אלעד רזניק: תנועת MeToo# – לינץ' בכיכר העיר

[התמונה היא צילום מסך מסרטון היו-טיוב: Lynching]

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

ראשית, הטרדה מינית היא דבר נוראי ושפל בעיני. ובמי שמטריד צריך לטפל במלוא החומרה. אבל, לא בכיכר העיר. לטיפול הזה בכיכר העיר יש שם: לינץ''

[להרחבה על המושג: 'לינץ', לחצו כאן]

פרשת אמט לואיס טיל

הסיפור מתחיל כמו הרבה סיפורים טובים בארה"ב בדלתא של המיסיסיפי. אמט לואיס טיל (25 ביולי 1941 - 28 באוגוסט 1955) היה אפרו-אמריקני צעיר, שב 1955 בהיותו בן 14 נרצח בלינצ' במאני מיסיסיפי , לאחר שהואשם שהטריד מינית אישה לבנה בחנות המכולת של משפחתה. אכזריות הרצח שלו והעובדה שהרוצחים שלו זוכו ​​הפנו את תשומת הלב להיסטוריה הארוכה של רדיפות אלימות של אפרו-אמריקאים בארצות-הברית. עם מותו הפך להיות סמל של התנועה לזכויות האזרח. 

טיל נולד וגדל בשיקגו. בחופשת הקיץ באוגוסט 1955 הוא ביקר קרובים ליד מאני, באזור הדלתא של מיסיסיפי. ביום התקרית שוחח טיל עם קרולין בראיינט בת ה -21, לבנה, נשואה ובעלת חנות מכולת, השיחה התקיימה במכולות המשפחתית שבבעלותה. מה שקרה במכולת היה נתון במחלוקת קשה שנים ארוכות, אבל ב 1955 הואשם טיל בכך שפלירטט עם בראיינט, שרק לה והטריד אותה מינית. בראיינט העידה בשנת 1955 שטיל הטריד אותה מינית וורבאלית ופיזית בכך שתפס בירכה. השופט הורה לחבר המושבעים להתעלם מעדותה של בראיינט ופסל אותה. 

כמה ימים לאחר תקרית החנות בעלה של בראיינט, רוי ואחיו למחצה ג'י יצאו חמושים לעבר בית דודו של טיל בו התגורר הנער. באיומי נשק הם חטפו את הילד, הרגו אותו במכות התעללו בגופו ובסופו של דבר הטביעו אותו בנהר הסמוך: 

ימים מספר לאחר הרצח התגלתה גופתו של טיל ותשומת הלב הציבורית הופנתה לעניין. בסופו של דבר נערך משפט, ורוצחיו של טיל זוכו מאשמה.  בשנת 2008 בראיון שהעניקה להיסטוריון טימוטי טייסון התוודתה בראיינט שהיא פברקה את האשמות בדבר הטרדה מינית:

[למאמר המלא בוושינגטון פוסט, לחצו כאן]

יש גם לינץ' בכיכר העיר...

הטרדה מינית היא דבר נוראי. למזלי כגבר, מעולם לא חוויתי הטרדה מינית, ואני לא מתיימר לנסות ולהבין מה עובר על המוטרדת. נוראית לא פחות היא האשמת שווא, והדרישה שעולה מתנועת MeToo# ללינצ' ציבורי בכיכר העיר.

הדרישה הנשית להענשה נטולת הוכחות חייבת להתחלף בהעצמה נשית קריאה להתמודדות מידית, ודרישה לצדק בהתאם לחוק ותמיכה מערכתית תוך כדי הסברת התנאים בהם צדק מתקיים.  

עסקת הטיעון אליה הגיע לאחרונה קצין בכיר בצבא, שנאשם בקיום יחסי מרות, הייתה חרפה בעיני ואמורה הייתה להיתקל במחאה ציבורית רחבה ובדרישה חד משמעית להענשה קשה יותר משמעותית. לצערי זה לא קרה. 

לרמטכ"ל, גדי אייזנקוט היו שלוש נקודות כשל מוסריות בתקופת כהונתו. אחת מהן הייתה עסקת הטיעון עם אותו קצין בכיר והעובדה שבתור רמטכ"ל, קולו בפרשה לא נשמע מספיק רם וברור.

אפשר להבין את גילויי ההטרדה לאחר זמן. אי אפשר להבין את הלחץ להעניש אחרי כל כך הרבה שנים!

מוטרדת שתבחר שלא להתלונן בפרק זמן סביר, חייבת להבין שלאחר שנים, יש גם פנים אחרות לצדק, ולפעמים כשמחכים 36 שנים, כלל לא בטוח שהצדק יעשה או ייראה...

האלטרנטיבה להעצמה נשית שתאפשר לנשים התמודדות מידית ותתבע פעולה ממערכות העזר (משטרה, פרקליטות, עו"ס וכ"ו) היא לינצ' בכיכר העיר. את האלטרנטיבה הזאת מקדמת תנועת ה- MeToo#. 

לינצ' בכיכר העיר - שנעשה תוך התעלמות מכללי המשפט הנהוגים בדמוקרטיה המערבית - הוא דבר פסול בדיוק כמו הטרדה מינית, ועלול להוביל ללינצ' כמו זה שעבר על אמט טיל, בקיץ 1955.

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

One thought on “אלעד רזניק: תנועת MeToo# – לינץ' בכיכר העיר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *