אלעד רזניק: השפם של ארדואן מול השפם של בולטון…

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

מלחמת ש' ב ש' (השפם של ארדואן מול השפם של בולטון) החלה... קצת אחרי ההודעה האמריקאית על מינוי בולטון ליועץ החדש לביטחון לאומי הגיעה התגובה הטורקית הרשמית: ההצהרה רשמית של ארדואן (בעיתונות הטורקית) ושל דובר צבא סוריה החופשית ה FSA (בטוויטר), בדבר שחרור כלל השטחים הנשלטים על ידי ה PKK מצידו הסורי של הגבול והשארת רצועת הביטחון בסוריה בידיים טורקיות.

לארדואן יש חשבון עם בולטון, לאחר שהאחרון אמר בליל המהפכה הכושלת בטורקיה ב 15 ליולי 2016: "אין לי אמפתיה לארדואן, ואם ייפול לא אזיל דמעה. אינני מאמין שהוא חבר של ארצות הברית..."

“I have no charity in my heart for Erdoğan, if he goes down I'm not shedding any tears. I do not believe he is a friend to the United States.”

מערכתית, גדל היום הסיכוי, שהרוסים יצליחו במאמציהם להוצאת טורקיה מחוץ לברית נאט"ו (בין השאר על ידי יצירת הסכמים כלכלים רחבי היקף בין טורקיה - לאיראן). יתכן כי טורקיה תפרוש מהברית הצפון אטלנטית (נאט"ו) במוקדם או במאוחר, וגם אם לא, סביר מאוד להניח כי ברגע המבחן לא תעמוד לצידה. הרושם הוא, שהדיון התקשורתי בין טורקיה לנאט"ו הוא על מי מבני הזוג יצהיר על הפרידה ויאפשר לצד השני מרחב תמרון דיפלומטי.

[בתמונה: ג'ון בולטון משמאל וארדואן מימין. תמונתו של ג'ון בולטון נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Gage Skidmore קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0[תמונתו של ארדואן נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Gobierno de Chile קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0 cl]

ראוי לזכור כי: 

  • ארדואן מחזיק מעל ראשי האירופאים מקל גדול בדמות חידוש גלי הפליטים לכיוונם מטורקיה.
  • פעולותיו של ארדואן בסוריה משרתות את האינטרס האירופי.

נקודת החיכוך הראשונה בין האינטרס הרוסי-טורקי-איראני לאינטרס האמריקאי-כורדי תהיה במאנביג'. שר החוץ הטורקי כבר הצהיר לפני יומיים שטורקיה שוקלת פעולה צבאית לסילוק הקבוצות הקשורות ל- PKK (הוא מתכוון ספציפית ל YPG שיושבים לאורך כל הגבול הטורקי במזרח סוריה, מקובאני במערב ועד אל-מאליכיה במזרח).

בזמן ששר החוץ הטורקי התראיין, משלחת אמריקאית צבאית רמת דרג התארחה במאנביג' במסע יח"צ ומחויבות מתוקשר ומצולם.

יהיה מעניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *