חגית לרנאו: דלתות מסתובבות

אובמה מבקר בכלא[בצילום: בספטמבר 2015 ערך הנשיא אובמה ביקור בכלא הפדרלי אל-רנו (El Reno Federal Correction Institution) באוקלהומה. המקום אומנם נראה נקי ושומם באופן המעורר ספקנות לגבי מידת האותנטיות של החוויה שנחשפה לעיני הנשיא, אך הייתה זו הפעם הראשונה שנשיא מכהן בארצות הברית ערך ביקור בכלא, כחלק ממחויבות מתמשכת של משטרו לפעול לרפורמות בתעשיית הכליאה. הצילום מתוך אתר ה- New York Post. הצלם: Photo: Getty Images]

ד"ר חגית לרנאו (בתמונה למטה משמאל), משפטנית, קרימינולוגית ומכהנת בעשור האחרון כמשנה לסנגור הציבורי הציבורי הארצי. מחברת הספר עבריינות ואכיפת חוק ומנהלת דף פייסבוק בשם זה, העוסק בסוגיות הקשורות למשפט פלילי, עבריינות ואכיפת חוק.

*  *  *

מחיר תעשיית הכליאה

חגית לרנאו 2

בשנים האחרונות מתמודדת ארצות הברית עם אחד המחירים החברתיים הכבדים של תעשיית הכליאה, הקשור לקושי של אסירים משוחררים לחזור ולהשתלב בקהילה. תופעה מטרידה המכונה בארצות הברית The Problem of Inmates' Reentry. 

בכל יום משתחררים בבתי הכלא בארצות הברית כ־1,600 אסירים. מרביתם חסרי השכלה, חסרי הכשרה מקצועית וסובלים מהיעדר תמיכה חברתית משמעותית. רובם המכריע משתחרר מבלי שבעיותיהם טופלו, ללא הכנה לחיים מחוץ לכלא וללא תוכנית שיקום.

באמצע המאה העשרים מנתה אוכלוסיית האסירים כ-10% מגודלה היום, ובתי הכלא כמו גם שירותים קהילתיים פעלו להציע תכניות השכלה והכשרה תעסוקתית לאסירים ואסירים משוחררים. חלק ארי מתכניות אלו קוצצו בסוף שנות השבעים ובמהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, בעקבות מחקרים שהעלו ספק בדבר אפשרות של תכניות טיפול ושיקום לצמצם את שיעורי המועדות.

חגית לרנאו - מחוייבות הממשל למניעת מועדות

כיום נתקלים אסירים משוחררים במחסור ממשי בשירותי רווחה ובמערכות קהילתיות תומכות, והם נאלצים להתמודד לבדם עם מכלול הבעיות שהכניסו אותם לכלא מלכתחילה, וכן עם סטיגמה חברתית קשה, הנובעת מהרשעתם וממאסרם. מדינות רבות בארצות הברית גם שוללות מאסירים משוחררים זכויות סוציאליות, כמו סיוע בדיור וקצבאות רווחה, מגבילות את אפשרויות התעסוקה שלהם ושוללות מהם את זכות ההצבעה בבחירות.

תמונת מצב עגומה זו משתקפת בשיעורי מועדות גבוהים: כשליש מהאסירים המשוחררים חוזרים ונעצרים במהלך ששת החודשים הראשונים לשחרורם, 44% נעצרים במהלך השנה הראשונה וכ־70% נעצרים בטווח של שלוש שנים מיום השחרור. עם זאת, יש לציין כי רבים מהמעצרים החוזרים נובעים מהפרת תנאי השחרור ולא מביצוע עבירות נוספות (להשוואה – נתוני שב"ס בארץ מצביעים על כ-40% מועדות בטווח של חמש שנים) (עבריינות ואכיפת חוק, עמ' 267-8).

ca. 1997, USA --- Police Officer Standing by a Jail Cell --- Image by © Larry Mulvehill/Corbis

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Myfuture.com לאתר flickr]

תכנית הממשל

ב- 24 ביוני 2016 פרסם הבית הלבן תכנית מקיפה המבוססת על שיתוף פעולה של הממשל הפדרלי: משרד המשפטים, משרד החינוך, משרד התעסוקה והמשרד לקידום התפתחות עירונית ודיור. מטרת התכנית לסייע לאסירים משוחררים ולמנוע עבריינות עתידית:

  • משרד החינוך השיק תכנית שנועדה לאפשר לכ-12,000 אסירים להשתלב בתכניות להשלמת השכלה באמצעות 67 קולג'ים ואוניברסיטאות שיפתחו מגוון תכניות לימודים פרונטליות ומתוקשרות. מחקרים מארצות הברית מלמדים שהשתתפות בהשלמת השכלה מפחיתה בכ- 43% את שיעור המועדות. נתון זה סותר ממצאים של מחקרים בישראל בנוגע לתכניות השיקום, מהם עולה תמונה שונה, של אפקטיביות נמוכה מאוד של תכניות ההשכלה בשב"ס (לרנאו, 2016)!
  • משרד התעסוקה ייעד כ-60 מיליון דולר לתכניות הכשרה תעסוקתית לצעירים ושילוב אסירים מאזורי עזובה ואזורים עם עבריינות גבוהה, ותקציבים נוספים לצורך ליווי אישי לבני נוער וצעירים שנושרים ממערכת החינוך ומתחילים להסתבך בעבריינות.
  • משרד השיכון ייעד תקציבים לתמוך בתכניות דיור ארוך טווח עבור אסירים משוחררים חסרי דיור, צורך המבוסס על מחקרים שמצביעים על קשר בין חיי רחוב לבין חזרה לעבריינות.
  • משרד המשפטים השיק תכנית לפיתוח מודלים לחיזוק משפחות של אסירים, באמצעות טיפוח הקשר בין אסירים למשפחותיהם בתקופת המאסר וכן עבודה משפחתית מערכתית בשלבי השחרור והחזרה לקהילה.
כלא אלקטרז

[התמונה: כלא אלקטרז המפורסם, הממוקם על אי במפרץ סן פרנסיסקו שבקליפורניה. אלקטרז זכה להיכלל בספר השיאים של גינס בתור "הכלא השמור ביותר בעולם". בשנת 1963 נסגר הכלא בשל עלויות אחזקה גבוהות. זו תמונה חופשית שהועלתה על ידי Alexander C. Kafka לאתר flickr]

התכנית המערכתית הזו שפרסם הממשל מלמדת של מחויבותו לשיפור תוצאות המועדות של אסירים משתחררים, ולהסרת חסמים מיותרים בדרך להיקלטותם מחדש בחברה.

אולם, האם מחויבות זו תהיה גם נחלת הממשל הבא?

נחכה ונראה!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *