פנחס יחזקאלי: בלאט, לברון ותורת הרשתות

בלאט לברון ותורת הרשתות

[התמונה: 'ייצור ידע']

[לאוסף המאמרים על רשתות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

פיטוריו של דויד בלאט מאימון קבוצת הקליבלנד קבלירס ב-22 בינואר 2016 סוקרה כבר מכל זווית אפשרית, למעט זווית מקצועית אחת שראויה לבחינה - זו של תורת הרשתות. על פי תורה זו, ארגון יגיע לפרודוקטיביות מיטבית, כאשר קשרי הגומלין בין מרכיביו השונים יגיעו לאופטימיזציה. היא נכונה לטעמי בעיקר בליגת ה- NBA, שבה המאמן הרבה פחות חשוב משחקניו, עתירי האגו והמשכורות.

סקירה היסטורית קצרה: בלאט חתם בקבוצה, שהייתה אמורה להיבנות לאורך זמן על ידיו (תחום שיש לו בו יתרון יחסי). אז, הוחתם לברון ג'יימס - אחד השחקנים המוכשרים, המתוקשרים והבולטים בעולם - והקלפים נטרפו מחדש. המאמן הטירון בליגת ה- NBA לא יכול היה לשמש מנטור ללברון, והתקשה להיות כזה לקבוצה, שהפכה בן לילה למועמדת לאליפות. בלית ברירה, כל שבלאט יכול היה לעשות היה לאפשר ללברון לעשות כרצונו. זה הקנה לו שקט מסוים מול לברון, אך לא את הערכתו. כיוון ש"אין ארוחות חינם", הוא איבד בכך את אהדת יתר השחקנים.

מה היה מצב הרשת הארגונית של הקליבלנד קבלירס? לא מעט דיווחים, בעיקר השנה, דיברו על נתק ואי אמון בין בלאט לשחקניו. הקשר הבעייתי ביותר היה כמובן בינו לבין הכוכב הראשי של הקבוצה לברון ג'יימס. לעומת זאת ואולי דווקא בשל כך, מערכת היחסים של עוזרו, טיירון לו, עם השחקנים בכלל ועם לברון בפרט, הייתה קרובה ואינטימית (תופעה מוכרת בכדור סל, שלפיה כשמערכת היחסים עם המאמן בעייתית, הקבוצה מתלכדת סביב עוזר המאמן...).

רשתות לא משקרות: למרות שהקבלירס צברו את המאזן הטוב ביותר במחוז שלהם (30 ניצחונות לעומת 11 הפסדים והובלה של צמרת המזרח), הם היו רחוקים מאוד ממיצוי הפוטנציאל של הכסף הגדול שהושקע השנה בשחקנים. התוצאה בהחלט נראתה על המגרש, והגיעה לשיאה בתבוסה המשפילה האחרונה של הקבוצה בידי הגולדן סטייט בפער של 34 נקודות. המגמה הזו של רפיון התחזקה בחודש האחרון, והמנכ"ל גריפין סבר, מן הסתם, שנכון לנקוט בצעדים מידיים לפני שתחמיר.

אין פלא גם, שהאיש המקושר ביותר בקבוצה, עוזר המאמן טיירון לו, היה מי שהחליף את בלאט בתפקיד.

אז לסיכום, חוששתני שלפחות לפי תורת הרשתות, צדק המנהל הכללי של הקבוצה, דייויד גריפין,שפיטר את בלאט והעביר את שרביט המאמן ללו. סביר גם להניח, שהתוצאה תהיה פחות פוליטיקה ארגונית, יותר ליכוד קבוצתי, ואופטימיזציה טובה יותר של הפוטנציאל האדיר שהושקע בקבוצה! 

כיוון שבכל הזדמנות יש גם סיכון, תיאלץ הקבוצה ומאמנה החדש לסבול מסיקור יתר במשחקיה ומלחץ גדול על המאמן והשחקנים.

ובלאט, מאמן רב כישרונות שנקלע למצב מביך ובלתי אפשרי כמעט, עתידו עוד לפניו. חזקה עליו שיצא מחוזק מן המשבר, יתאושש, ועוד יפליא לעשות בליגה הבלתי אפשרית הזו...

[לאוסף המאמרים על רשתות, לחצו כאן]

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: בלאט, לברון ותורת הרשתות

  1. ד"ר אבי ברוכמן:
    ניתוח מעניין….בטוח שדויד שזוכה להערכה בקרב הקולגות שלו יקבל קבוצה וימשיך לעשות חיל בליגת הכדור סל הטובה בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *