אבי הראל: עשר המכות בדרך אל הכאוס

[בתמונה: מכות מצרים... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[בתמונה: מכות מצרים... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

לסיפור עשרת המכות - בפרשות וארא ובא - יש השפעה עמוקה ורבת חשיבוּת על ההיסטוריה של עם ישראל, הן בעיצוב התפיסה הדתית שלו והן במצוות רבות שהן זכר ליציאת מצרים (ציצית, תפילין, פסח ועוד)...

[לסדרת מאמרי פסח ויציאת מצרים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פרשת וארא, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פרשת בא, לחצו כאן]

עודכן ב- 10 בינואר 2024

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

סיפור עשר המכות שנחתו על המצרִים כדי לשכנע את פרעה לשחרר את בני ישראל הוא אחד הסיפורים המַרשימים במקרא. בסיפור - בספר שמות בפרשות וארא ובא - אנו עדים למכות הנוחתות על מצרים, בזו אחר זו, המגיעות לפי הסיפור המקראי עקב סירובו של פרעה לשחרר את עם ישראל לחופשי. לסיפור זה יש השפעה עמוקה ורבת חשיבוּת על ההיסטוריה של עם ישראל, הן בעיצוב התפיסה הדתית שלו והן במצוות רבות שהן זכר ליציאת מצרים (ציצית, תפילין, פסח ועוד).

ניתן להבין את תופעת עשרת המכות כתופעה תהליכית, שמטרתה ליצור תהליך הדרגתי של התערערות סדר החיים הקיים וגלישה את הכאוס:

המכה הראשונה במדרג היא מכת דם (שמות פרק ז', פסוקים, כ' - כ"א) "וַיֵּהָפְכוּ כָּל-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּיְאֹר, לְדָם.   וְהַדָּגָה אֲשֶׁר-בַּיְאֹר מֵתָה, וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר, וְלֹא-יָכְלוּ מִצְרַיִם, לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן-הַיְאֹר; וַיְהִי הַדָּם, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם."  החוקרים מצאו שבאותה התקופה התפתחה בנילוס אצה רעילה - המתרבה במהירות רבה - שהכתימה את המים בצבע אדום עז (זיהוי מדעי אפשרי - בקטריה בצבע אדום – בורגונדי). במכה ראשונה זו, יש ערעור ראשוני על הסדר, אולם הוא מינורי לחלוטין.

המכה השנייה במדרג - צפרדע (שמות פרק ז', פסוק  כ"ז) "וְשָׁרַץ הַיְאֹר, צְפַרְדְּעִים, וְעָלוּ וּבָאוּ בְּבֵיתֶךָ, וּבַחֲדַר מִשְׁכָּבְךָ וְעַל-מִטָּתֶךָ; וּבְבֵית עֲבָדֶיךָ וּבְעַמֶּךָ, וּבְתַנּוּרֶיךָ וּבְמִשְׁאֲרוֹתֶיךָ.". מכת הדם מכשירה את הקרקע  למכת הצפרדע. מכיוון שהמים הפכו לרעילים והחמצן במים התדלדל - נגזרה כליה על היצורים הימיים. הצפרדעים לעומת זאת, שהן יצורים דו-חיים, יצאו  מהמים נטולי החמצן, וכך כל מצרים מתמלאת בצפרדעים (ערעור שני של הסדר הטבעי - עדיין ברמת הנסבל).

המכה השלישית במדרג - כינים (שמות פרק ח', פסוק י"ג) "וַתְּהִי הַכִּנָּם, בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה: כָּל-עֲפַר הָאָרֶץ הָיָה כִנִּים, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם."  כינים, וגם סוגים נוספים של חרקים קטנים ומטרידים, הופיעו כתוצאה ישירה ממותם של המוני של צפרדעים, שלא יכלו לשוב לבית גידולם במים. חרקים אלו ניזונו מהצפרדעים, אך גם נטפלו לבני אדם, ובכך העלו לרף חדש את ערעור הסדר הטבעי והרגיל.

 המכה הרביעית במדרג - ערוב (שמות פרק ח', פסוק כ') "וַיָּבֹא עָרֹב כָּבֵד, בֵּיתָה פַרְעֹה וּבֵית עֲבָדָיו; וּבְכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם תִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, מִפְּנֵי הֶעָרֹב." חוסר האיזון בטבע, כתוצאה מהמכות הקודמות, גרם לערעור האיזון האקולוגי והסדר הרגיל ולפרוץ המכה הרביעית. נוצר מחסור במזון לחיות הטרף באזור מחייתם הפראי. כתוצאה מכך הן הופיעו בחצרות היישובים בכדי להשביע את רעבונן. שם הן מצאו בין השאר טרף קל, בדמותם של חיות בית ובעליהן האנושיים. במכה זו יש עליית מדרגה נוספת בערעור הסדר הרגיל, וגם בית המלוכה מרגיש ביתר שאת את לחצו של העם.

המכה החמישית במדרג - דבר (שמות פרק ט', פסוק ג') "הִנֵּה יַד-יְהוָה הוֹיָה, בְּמִקְנְךָ אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה, בַּסּוּסִים בַּחֲמֹרִים בַּגְּמַלִּים, בַּבָּקָר וּבַצֹּאן--דֶּבֶר, כָּבֵד מְאֹד." מכה זו היא סוג של מחלה קטלנית, הפוגעת באורח אנוש בחיות הבית של האדם. הנשאים של המחלה האמורה היו הכינים של המכה השלישית, ששגשגו והתרבו בעוצמה יתרה לנוכח מכת הערוב. ניתן לזהות את מכת הדבר עם שתי מחלות ידועות הפוגעות באופן קשה ונרחב בחיות הבית של האדם: Blue-Tongue  ו/או African Horse Sickness, שתיהן נישאות בידי חרקים לשטחים נרחבים, ומכלות את העדרים והחיות האחרות, המבויתות על ידי האדם. בכך הם מחסלות את מזונו של האדם, ועלולות לגרום לרעב.

המכה השישית במדרג - שחין (שמות פרק  ט', פסוקים י' -י"א)"וַיְהִי, שְׁחִין אֲבַעְבֻּעֹת, פֹּרֵחַ, בָּאָדָם וּבַבְּהֵמָה.  וְלֹא-יָכְלוּ הַחַרְטֻמִּים, לַעֲמֹד לִפְנֵי מֹשֶׁה--מִפְּנֵי הַשְּׁחִין: כִּי-הָיָה הַשְּׁחִין, בַּחַרְטֻמִּם וּבְכָל-מִצְרָיִם." המחלה שנמצאה מתאימה למכת השחין לדעת החוקרים היא Glanders, שנישאת ע"י אותם חרקים אותם פגשנו כבר במכת ערוב. החיידק שגורם למחלה הזו נקרא Burkholderia Mallei (יש הטוענים כי חיידק הזה שימש כנשק ביולוגי במלחמת העולם הראשונה, עת מספר גדול של סוסים ופרים רוסיים נדבקו במחלה זו). הדבקה של בני אדם דורשת מגע קרוב עם בעלי חיים נגועים, שמצויים במרחב, בגין המכות הקודמות. המחלה המתוארת במכה זו הינה קטלנית, ומהווה שלב נוסף ומשמעותי בדרך אל הכאוס. 

המכה השביעית במדרג - ברד (שמות פרק ט', פסוקים כ"ג- כ"ה): "יַּמְטֵר יְהוָה בָּרָד, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיְהִי בָרָד--וְאֵשׁ, מִתְלַקַּחַת בְּתוֹךְ הַבָּרָד: כָּבֵד מְאֹד--אֲשֶׁר לֹא-הָיָה כָמֹהוּ בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, מֵאָז הָיְתָה לְגוֹי. וַיַּךְ הַבָּרָד בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, אֵת כָּל-אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה, מֵאָדָם, וְעַד-בְּהֵמָה; וְאֵת כָּל-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה הִכָּה הַבָּרָד, וְאֶת-כָּל-עֵץ הַשָּׂדֶה שִׁבֵּר." במכה זו, בניגוד למכות הקודמות, פועל גורם חיצוני שאינו קשור לפקטורים שחוללו את המכות הקודמות. לדעת חלק מאנשי המחקר, מכה זו נגרמה עקב ההתפרצות של הר הגעש ת'רה באי סנטוריני. התפרצות זו, שחלה לפני כ- 3,500 שנה, הביאה בחובה את התחלתו של אסון אקולוגי בדמותם של אדי גפרית וכבשן של אפר וולקני שנישאו באוויר מעל כל האזור . בעקבות ההתפרצות האמורה, הים התיכון שלח גלי צונאמי אדירים  אל החוף בגובה של כ- 30  מטרים. ארץ  מצרים השוכנת במרחק של 700 ק''מ מסנטוריני, מושפעת אף היא מכך, בדמותו של ברד כבד היורד בתחומה, בעקבות שינוי האקלים הפתאומי שנגרם עקב התפרצות זו. המכה השישית הינה שלב נוסף בדרך אל הכאוס, בהיותה משמידה כל דבר שנמצא בשדה, יבולים ואנשים כאחד.

המכה השמינית במדרג - ארבה (שמות פרק י',פסוקים, י"ד -ט"ו): "וַיַּעַל הָאַרְבֶּה, עַל כָּל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיָּנַח, בְּכֹל גְּבוּל מִצְרָיִם: כָּבֵד מְאֹד--לְפָנָיו לֹא-הָיָה כֵן אַרְבֶּה כָּמֹהוּ, וְאַחֲרָיו לֹא יִהְיֶה-כֵּן. וַיְכַס אֶת-עֵין כָּל-הָאָרֶץ, וַתֶּחְשַׁךְ הָאָרֶץ, וַיֹּאכַל אֶת-כָּל-עֵשֶׂב הָאָרֶץ וְאֵת כָּל-פְּרִי הָעֵץ, אֲשֶׁר הוֹתִיר הַבָּרָד; וְלֹא-נוֹתַר כָּל-יֶרֶק בָּעֵץ וּבְעֵשֶׂב הַשָּׂדֶה, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם."

מכת הארבה נגרמת אף היא מהתפרצות הר הגעש בסנטוריני. הארבה מנצל את התנאים האקלימיים שנוצרו בדמותו של הלחץ הברומטרי הנמוך שנוצר כתוצאה מהתפרצות זו, וונישא אל מצרים בהמוניו. הארבה מסוגל לגמוא מרחק של 40 ק''מ ביום, והוא מגיע למצרים במהירות הבזק. הרוח המזרחית עוזרת לארבה להגיע למצרים והיא גם האחראית להיעלמותו. במכה זו הארבה מחסל את כל הנותר בשדות מהמכות הקודמות, והכאוס קרוב מתמיד לאנשי ארץ מצרים.

[בתמונה: מכת בכורות (1872 Lawrence Alma-Tadema - Death of the Pharaoh Firstborn son); תמונה חופשית שהועלתה על ידי Ashley Van Haeften לאתר flickr]

[בתמונה: מכת בכורות (1872 Lawrence Alma-Tadema - Death of the Pharaoh Firstborn son); תמונה חופשית שהועלתה על ידי Ashley Van Haeften לאתר flickr]

המכה התשיעית במדרג - חושך (שמות פרק י', פסוקים כ"ב -כ"ג) "וַיְהִי חֹשֶׁךְ-אֲפֵלָה בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁלֹשֶׁת יָמִים.   לֹא-רָאוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו, וְלֹא-קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו--שְׁלֹשֶׁת יָמִים;" מכה זו מוסברת על ידי חלק מאנשי המחקר כתוצר לוואי של האפר והאבק והעשן הסמיך מהתפרצות הר הגעש בסנטוריני. האפר והאבק  הכבד גרמו להחשכת השמיים, וכך התקבל אפקט החושך. בתגלית מעניינת שהתגלתה לאחרונה, נמצאו בחפירות הארכיאולוגיות אבנים יוצאות דופן, שלכאורה זרות לאזור זה - אבני לבה (במצרים כידוע לא מצויים הרי געש). האבנים שנמצאו עברו בדיקה מעבדתית מקיפה, ובתום הבדיקה נמצא כי ההרכב הכימי של האבנים, דומה דמיון מפתיע לאבני הבזלת הנמצאים סמוך להר הגעש  בת'רה באי סנטוריני. אף על פי שממצא זה נשמע מדהים ותואם את התאוריה של החוקרים, הרי שלא כל אנשי המחקר תמימי דעים בנושא זה. יש הסוברים שמכת החושך הינה סופת חול מדברית עזה, אשר יכולה להמשך שלושה ימים ויותר, וביכולה ליצור אפקט המדמה חושך. אין ספק שמכה זו מביאה את ארץ מצרים קרוב לכאוס. המכות הקודמות כילו את המזון, פגעו באדם ובצומח והחי, ועתה המדינה כולה משותקת נוכח החושך הפתאומי שירד על מצרים. במצב דברים זה, אין יוצא ואין בא, וכל המאמצים לשיקום והצלת מצרים נפסקו באחת.

המכה העשירית במדרג - מכת בכורות (שמות פרק י"ב, פסוקים כ"ט -ל')"וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה, וַיהוָה הִכָּה כָל-בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ, עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר; וְכֹל, בְּכוֹר בְּהֵמָה.  וַיָּקָם פַּרְעֹה לַיְלָה, הוּא וְכָל-עֲבָדָיו וְכָל-מִצְרַיִם, וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה, בְּמִצְרָיִם: כִּי-אֵין בַּיִת, אֲשֶׁר אֵין-שָׁם מֵת." מכה זו מביאה  את מצרים ושליטיה לכאוס ברור. היא פוגעת בכל בית מצרי, כולל בבית המלוכה. עקב כך, פרעה משתכנע, ומתיר לבני ישראל לעזוב את ארצו. ההסבר המדעי למכת בכורות  על פי חוקרים רבים הוא זה: לאחר המכות הקודמות שבאו על ארץ מצרים, התבואה על סוגיה השונים במחסני המזון הזדהמה, ונוצר בה עובש רעיל וקטלני. מכיוון שבמצרים היה נהוג לתת מזון לבכורים תחילה, הרי שהם מתו במספרים גדולים יותר מאשר האחרים.

לסיכום

מדרג המכות ממכת הדם הראשונה ועד מכת בכורות, מביא את מצרים לפי הסיפור המקראי לכאוס כלכלי, דמוגרפי ושלטוני. אם קודם למכות, מצרים הצטיירה כמעצמה אזורית עם שלטון תקיף, עקשן וסרבן, הרי בתום מכת בכורות, נוצר סדק ברור בעוצמתה, ובתקיפות שליטיה.

הכאוס שנוצר, מול הסדר ששרר קודם לכן במצרים, מאפשר לבני ישראל לצאת ממנה, ולהתחיל את המסע שייצור בסופו של דבר את עם ישראל.

בגישה זו אנו מעקרים את הבסיס הניסי לכאורה שעליו המקרא רומז, ולא היא. על פי דברי הרמב"ם במורה נבוכים (חלק ב', פרק כ"ט), הנס אינו מפר את חוקי הטבע, ומה שהיה נראה כנס, הינו מוטבע בחוקים אלה ממש, כך שהתממשותם שומרת על המסגרת החוקית.

למרות זאת, הרי הנסים הכתובים במקרא ובספרי הנביאים אירעו בנקודת זמן מסוימת, ואם אלה הם פני הדברים, הרי המדובר בחריגה מוחלטת מהחוקיות הטבעית הקבועה... על כך עונה הרמב"ם כי הנסים או האירועים החריגים הללו משולבים בתוך החוקיות של העולם, כך שעשרת המכות וקריעת ים סוף נראו כנס עצום לבני ישראל באותה עת, אולם בעצם מדובר באירוע שתוכנת מראש בחוקית הטבעית עצמה. על כן, אין המדובר בנס החורג מחוקי הטבע.

[התמונה: The Fifth Plague: Livestock Disease (Ex. 9:2-3), by Gustave Doré; התמונה היא נחלת הכלל]

[התמונה: The Fifth Plague: Livestock Disease (Ex. 9:2-3), by Gustave Doré; התמונה היא נחלת הכלל]

[לסדרת מאמרי פסח ויציאת מצרים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פרשת וארא, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פרשת בא, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “אבי הראל: עשר המכות בדרך אל הכאוס

  1. Pingback: עשר המכות – ספריית מיתרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *