הרעיון המחולל המבריק של הנציב אהרן פרנקו

ניצב אהרון פרנקו שירות בתי הסוהר שב'ס צילום : משה שי

[התמונה מתוך אתר שב"ס. צילום: משה שי]

[לאוסף המאמרים על 'רעיונות מחוללים' והשלכותיהם, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של 16צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שירות בתי הסוהר היה זמן רב גוף נחות בעצמתו מול ארגוני הביטחון הלאומי האחרים. התוצאה הייתה שמשך שנים הוא שימש מוקד להצנחת בכירים מבחוץ. מידי התקרב מועד מינוי הנציב, היה מתארגן לובי פנימי של שב"ס לנסות ולהשפיע על מינוי נציב מבפנים, ולשווא. גם לקראת המינוי הנוכחי התארגן לובי כזה, שקרא לשר ארדן למנות נציב מתוך הארגון". בכירי שב"ס בעבר הפצירו בשר שלא לפצות את מאוכזבי המפכ"לות על גבם ולמנות לראשונה מישהו מתוך שב"ס.

חוסר הנחת הזה בשב"ס מהצנחות מבחוץ נמשך כבר שנים רבות. די אם נזכיר את עתירתו של תת גונדר ישראל קלינמן לבג"ץ בשנת 2000 בעקבות הצנחתה של תת אלוף אורית אדטו מצה"ל ומינוייה לנציבה, בטענה כי הפסילה הגורפת שגילה השר כלפיו וכלפי עמיתיו בשירות "אינה סבירה, מפלה ופוגעת בעקרונות הצדק הטבעי"… (בג"ץ 2372/00).

אולם, מאז הפך לארגון כליאה לאומי, עולה עוצמתו של שב"ס בהתמדה, וכשהעוצמה עולה, מתחילים לשקול ברצינות מינוי נציב מבפנים. במרץ 2011, עם תום כהונת הנציב דאז, בני קניאק, הודיע השר לביטחון הפנים דאז, יצחק אהרונוביץ' כי ימנה לתפקיד את גונדר אלי גביזון, אולם גביזון נפסל במהלך בדיקות ההתאמה לתפקיד, וניצב אהרון פרנקו מהמשטרה התמנה לתפקיד (פיילר, 2011) והחלום לראות נציב "משלנו" התרחק שוב.

הפעם לקראת המינוי, שוב התרוצצו שמועות על מתן נציבות שב"ס לאחד מניצבי המשטרה המאוכזבים. איך מחלצים את הטרף מידיהם? לאהרן פרנקו היה רעיון מחולל מעולה, בהישג יד. הייתה לו הצעה שהשר לא יוכל לסרב לה!

פרנקו השכיל להבין שכדי שהשר ימנה מועמד פנימי, הוא חייב להיות מישהו שלא יעורר ביקורת חיצונית, וישתיק התארגנויות פנימיות לסכל את המינוי, כפי שקרה בפעם הקודמת ערב מינוי גביזון. הוא זכר היטב שהצנחת אורית אדאטו לראשות שב"ס - למרות שהייתה מינוי לא הגיוני בעליל: תת אלוף בצה"ל שהייתה רחוקה מעולמו של שב"ס כרחוק מזרח ממערב - התקבל בציבור ואצל פרנסיו בתשואות... הוא המליץ על עפרה קלינגר כמועמדת שלו!

עופרה קלינגר לא הייתה מועמדת טבעית לתפקיד, כיוון שלא הגיעה מליבת הארגון. היא לא פיקדה על בתי סוהר ולא על מחוז, אבל יש לה בהחלט את מה שנדרש מנציב שב"ס:

  • בארגון היא גורם פנימי מאחד, שלא עורר התנגדויות כמו גביזון בעבר;
  • מינוייה לא יגרור גל פרישות של בכירים שמתרחש כאשר מפקד מחוז מתמנה, מקדם את אנשיו וחוסם את היתר;
  • היה לה ניסיון ענק בתפקידי מטה כראש מחלקת האסיר, ראש מחלקת הסגל וראש אגף האסיר;
  • היא תביא איתה - מעבר להיבט הביטחוני - גישה רעננה לתחומים הקשורים לאסיר ולהתמודדות עמו,
  • והעיקר מבחינת השר - במציאות שבה ירד מאוד קרנם של ניצבי המשטרה, מינוייה יתקבל בתשואות מחוץ לארגון...

היתר היסטוריה....

נגמרו ההצנחות

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Laurent ERRERA לאתר flickr]

מזל טוב לשב"ס... מזל טוב לעפרה והרבה הצלחה!

[לאוסף המאמרים על 'רעיונות מחוללים' והשלכותיהם, לחצו כאן]

העשרה מקורות

5 thoughts on “הרעיון המחולל המבריק של הנציב אהרן פרנקו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *