לאן נעלם פקד בגמלאות ריי לואיס?

[בתמונה: פקד בגמלאות ריי לואיס מפגין. לאן נעלםפ בהפגנות ג'ורג' פלויד?]

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כשהחלו ההפגנות בעקבות רצח ג'ורג' פלויד ב-25 במאי 2020, באירוע של אלימות משטרתית, התחלתי לחפש בתקשורת האמריקנית את פקד ריי לואיס והעליתי חרס...

פקד בגמלאות ריי לואיס - קצין לשעבר במשטרת פילדלפיה, הוא סיכה בלבן של העין של משטרות ארצות הברית. שהחליט לא לשתוק ולעשות מעשה. בכל מקום שבו פורצות מהומות על רקע אלימות משטרתית, לואיס לובש את מדיו ומגיע להפגין. בהפגנות, הוא קורא לרפורמה מקיפה במשטרה, בתרבותה ובאופן תפקודה.

השוטרים ומפקדיהם רואים בו בוגד, שהפר את קוד הנאמנות של המשטרה, לפיו, לא מכבסים כביסה מלוכלכת בחוץ ובטח שלא מפגינים במדים נגד המשטרה...

לאחר שהוחלט שלא להגיש כתב אישום נגד השוטר הלבן, דארן ווילסון, שירה למוות במפגין השחור, מייקל בראון, יצא לואיס לפרגוסון והפגין ברחובותיה במדים (ראו התמונה למעלה). הוא יצא באמצעי התקשורת בהפגנה חסרת תקדים כנגד המשטרות בארצות הברית, וכינה אותן, ארגון מדכא, שנשלט על ידי אחוז אחד של אמריקה התאגידית; ואת שוטריהן שכירי החרב של אותו אחוז.

[למאמרו של אברהם מילרום: פרשת מייקל בראון, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן]

קפטן ריי לואיס 2

[בתמונה: פקד בגמלאות ריי לואיס - קצין לשעבר במשטרת פילדלפיה, הוא סיכה בלבן של העין של משטרות ארצות הברית. שהחליט לא לשתוק ולעשות מעשה. בכל מקום שבו פורצות מהומות על רקע אלימות משטרתית, לואיס לובש את מדיו ומגיע להפגין. מקור התמונה: פייסבוק]

לדבריו, ביקש להעביר בהפגנה שני מסרים:

  • האחד לתושבי פרגוסון, שיש גם אנשי משטרה שתומכים בהם;
  • והשני,  לזרם המרכזי של התושבים בארצות הברית, שהמערכת מושחתת, ומדכאת, לא רק את הקהילה השחורה, אלא גם את הלבנים.

כשהשתתף בהפגנות מול וולסטריט בניו יורק ב- 2011, נעצר כשהוא לבוש מדים. לאחר מעצרו, איים מפכ"ל המשטרה בפילדלפיה, צ 'רלס ה' רמזי לנקוט בכל וכל פעולה נחוצה כדי להגן על היושרה של המדים, וגם מפקדי משטרה אחרים איימו שייעצר אם יפר את הסדר בשטחם.

לואיס טוען כי הבעיה עם התרבות המשטרתית מתחילה עוד בשלב מיון המועמדים למשטרה. כל מועמד עובר בדיקות רבות, כולל מבחני אישיות ומבדקים פסיכולוגיים אחרים. בבדיקות הללו נדחים מועמדים עם מידת רגישות וחמלה גבוהים באישיותם, מחשש שלא יוכלו להתמודד עם האלימות והדם ברחובות. אבל נוכחותם של שוטרים כאלה חיונית במקרים של אלימות, והם יכולים לחסוך למשטרה בעיות רבות, ולאמריקה כולה את המהומות שהיא חווה מידי פעם, כשמתפוצצת פרשיה משטרתית.

קפטן ריי לואיס

[בתמונה: פקד ריי לואיס מפגין במדים מפגין בפרגוסון, לאחר המהומות, ב- 24 בנובמבר 2014; על הבריסטול שהבוא מחזיק כתוב: משטרה, נסי אהבה! מקור התמונה: פייסבוק]

אז מה? ריי לואיס הוא תמהוני? פורץ דרך?

המצב בישראל טוב עשרות מונים מזה שבארצות הברית, אולם הקצר עם הציבור מתעצם והולך. האם נראה פעם גם ברחובותינו גמלאים, השוברים את קוד הנאמנות ומפגינים נגד המערכת?

ולמה ריי לואיס איננו מפגין בפרשת ג'ורג' פלויד?

האם בריאותו תקינה? האם הוא שומר על עצמו מפני הקורונה?

נשאר רק לאחל לו הרבה בריאות!

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

מקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *