מכפר כנא ועד פרגוסון מיזורי

מהומות בפרגוסון

[בתמונה: המהומות בפרגוסון-מיזורי; הצילום נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי Loavesofbread. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ביום ג' - 25/11/14 פרצו מהומות קשות בפרגוסון-מיזורי בארצות הברית בעקבות החלטת חבר מושבעים במיזורי, שלא להעמיד לדין את דארן ווילסון, השוטר הלבן שירה למוות בצעיר השחור מייקל בראון. ההחלטה הייתה צפויה, שכן חוקית, הייתה כנראה לשוטרים עילת ירי. משמע, בראון נורה על ידי השוטרים "לפי הנהלים".

עד כתיבת שורות אלה, לפחות 29 מפגינים נעצרו. 13 נפצעו במהומות וכתבת של רשת סי-אן-אן נפגעה מחפץ שהושלך לעברה. החלו להתפרע מאות מפגינים שהתאספו סמוך לתחנת המשטרה בפרגוסון. עשרות מהם פרצו לחנויות סמוכות ובזזו אותן, ולפחות שתי ניידות משטרה הוצתו. עשרה מבנים ובתי עסק הועלו באש. משטרת סנט לואיס דיווחה על "ירי אוטומטי כבד" שנשמע מכיוון המפגינים. לא עזרו גם קריאותיו של נשיא ארצות הברית (השחור), ברק אובמה, להרגעת הרוחות. עדכני לכתיבת שורות אלה, ניידות הוצתו (ראה אחת בוערת בתמונה למעלה) ובתי עסק נבזזו. המשמר הלאומי נפרש בעיר ונמל התעופה הבינלאומי למברט-סנט לואיס הושבת כאמצעי זהירות. ההפגנות התפשטו גם גם ללוס אנג'לס ולניו יורק.

יש קושי מובנה לנתח קבלת החלטות בשטח "בוער" כשאתה יושב על כוס קפה ליד המקלדת... אבל למרות זאת, כיוון שמדעי המשטרה הינם סוג של מדע, שהוא בין היתר, התנהגותי, אין מנוס מהתוויית עקרונות כגון אלה.

רק לפני 15 יום פרסמתי פוסט בסוגיית ירי השוטרים בכפר כנא והמהומות שהתחוללו לאחר מכן. השורה התחתונה - שעוררה פולמוס לא קטן - הייתה, שבאירועים כגון אלה המשטרה חייבת להיות חכמה. לא רק צודקת… דומה שאין כמו אירועי פרגוסון-מיזורי כדי להבהיר סוגיה זו, שקשה להבינה בלהט עליית מפלס האיבה בין ערבים ליהודים: רמת הלגיטימציה של משטרה בקרב קהלים שונים שונה, וראוי לה להתאים מראש את מפלס האלימות שהיא מייצרת לרמת הלגיטימציה הזו. זאת, כיוון שאותה פעולה מול קהלים אחרים תתפרש אחרת, ויהיו לה השלכות אחרות.

הדגשתי את המילה "מראש", כיוון שלהיערכות כזו צריך להתכונן אחרת ולהתאמן אחרת!

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

מקורות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *