אמנון רובינשטיין ואדם וולפסון: באין ממשלה, איך לתקן את קלקולי המשטר

באין ממשלהזהו ספר חובה לעוסקים בסוגיית המשילות בישראל, לפחות בהיבטים הפוליטיים שלה. ספר זה, שראה אור בשנת 2012 לאחר המחאה החברתית, הוא ספר חובה להבנת סוגיית המשילות בישראל, או ליתר דיוק: סוגיית היעדר המשילות... "משילות" ("Governance") היא יכולתו של ממשל להשיג את התוצאות הרצויות לו. יכולתו לקבל החלטות ולבצע אותן. "חסמי משילות" ("Governance barriers") הם כל מכשלול המונע ממדיניות מסוימת להתבצע, או מגביל את האופן שבו היא אמורה להתבצע, ועקב כך, פוגעת בתקינותו ובכושר פעולתו של המשטר הדמוקרטי. כל היבט שמונע או מעכב את התממשותה של תוצאה רצויה ע"י הממשל: אדם, תהליך, מוסד, פרוצדורה, נורמות, חוקים, מצב כלכלי, ידע או היעדר ידע וכדומה (רובינשטיין וולפסון, 2012, ע' 87). חסמי משילות מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים (שם, ע' 89):
  • חסמים פוליטיים, כמו המשטר הקואליציוני ואי היציבות השלטונית המקשים על ראש ממשלה למשול בממשלתו. בתחום זה קיימות שתי בעיות קשות: האחת נוגעת לחוסר האיזון שבין יחסיות למשילות; והשנייה נוגעת לשלטון המיעוט בקואליציה (זהו הנושא העיקרי שבו מתמקד הספר);
  • חסמים ביורוקרטיים, כמו המנגנון הפקידותי המקשה על קידום פרוייקטים;
  • חסמים משפטיים: התערבות החוק ובתי המשפט בהחלטות הממשל.
כל דמוקרטיה מוצאת דרך לאזן בין שני ערכים מנוגדים: הייצוגיות מול המשילות. אולם, כיוון שממשל אמור למשול, רוב המודלים נותנים עדיפות ברורה למשילות (עמ' 57-50). לא זה המצב אצלנו (עמ' 69 ואילך). ישראל נהנתה ממשילות ראויה בין השנים 1977-1948, עד למהפך ולחילופי השלטון בין מפלגת העבודה והליכוד. לאחר מכן, מסתמנת ירידה הדרגתית במשילות וביציבות הפוליטית. החלוקה לשתי מפלגות מובילות העצימה את יכולת המיקוח של המפלגות הקטנות. המפלגות החרדיות הפכו לשון המאזניים בין שתי המפלגות הגדולות ויצרו בעיית משילות חדשה (עמ' 30-20). לבסוף, מביא הספר הצעות מעשיות איך לתקן את השיטה. אין פתרונות הנקיים מפגמים, אולם הספר מביא שתי הצעות שסיכוניהן פחותים לאין שיעור מסיכוני המצב הקיים (עמ' 229-213). פרופסור אמנון רובינשטיין (נולד ב-5 בספטמבר 1931 בתל אביב) הוא משפטן, פובליציסט וסופר ישראלי. בעבר פוליטיקאי, שר החינוך בממשלת יצחק רביןהשנייה ובממשלת שמעון פרס. חתן פרס ישראל למשפטים לשנת תשס"ו (2006) וחתן פרס חשין למצוינות אקדמית במשפט לשנת 2010. כיום (2014) פרופ' רובינשטיין הוא מרצה וחוקר בבית ספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה. אדם וולפסון - איש המרכז הבינתחומי בהרצליה - סייע לו בכתיבת הספר כעוזר המחקר שלו.

מקורות

  • רובינשטיין אמנון, וולפסון אדם (2012), באין ממשלה. איך לתקן את קלקולי המשטר, אור יהודה: זמורה ביתן.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *