יחזקאלי ואזארי: אופן הטיפול של מדינות דמוקרטיות במרי אזרחי אלים

תמונת השער

[עיצוב הכריכה: עומר רסיסי]

מאז שנת 2000 אותגרה הדמוקרטיה הישראלית בשני אירועי סדר ציבורי חסרי תקדים, שהיה בהם איום ישיר על הביטחון הלאומי שלה: אירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי בישראל והמאבק נגד תכנית ההתנתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון בחורף ואביב 2005.

למרות מצבה הרגיש והייחודי של מדינת ישראל, אין היא המדינה היחידה המתמודדת עם אירועים המאיימים על הביטחון הלאומי שלה בתוך גבולותיה. ההיפך הוא הנכון. 90%-80% ממדינות העולם לא ניצבות בפני כל איום חיצוני ממשי, אולם, הן מתמודדות עם איומי פנים רבים. גם אחרי אירועי ה- 11 בספטמבר 2001, לא השתנה מצב זה באופן מהותי. על האיומים הפנימיים עימן מתמודדות מדינות דמוקרטיות ניתן למנות איומים אזוריים, סקטוריאליים, אתניים, חברתיים וכדומה. חלק מאיומים אלה משמעותי יותר, חלק פחות, אבל, לחלק מהם יש ללא ספק השפעה ישירה על הביטחון הלאומי.

מטרת הספר לבחון, כיצד מתמודדות מדינות דמוקרטיות עם האיום לפגיעה בביטחון הלאומי שלהם, ולנסות וללמוד מאותם מקרים לגבי המציאות הישראלית המורכבת.

הספר מביא, בצד היבטים תיאורטיים של הסוגיה גם דוגמאות מעשיות. חלק מן הדוגמאות וותיקות מסוף המאה ה- 19 ומתחילת המאה העשרים, כמו: הטרגדיה של כיכר היימרקט בשיקאגו, ב-1 במאי 1886, שביתת עובדי חברת בוני הרכבות 'פולמן' ב- 1894 בארצות הברית, ומרד הגרמנים הסודטים בצ'כוסלובקיה, בספטמבר  1938; חלק מן הדוגמאות קרוב יותר מבחינה היסטורית, כמו משבר אוקטובר 1970, בקוויבק, קנדה; "יום ראשון העקוב מדם" בצפון אירלנד, ב- 1972; מהומות השחורים בארצות הברית: בלוס אנג'לס (1992) ובסינסנטי (2001); ובישראל - עימותים בין כוחות הביטחון בישראל לפלסטינים אזרחי ישראל במגזר הערבי, לפני אירועי אוקטובר 2000 ובמהלכם

עורכי הספר:

ניצב משנה ד"ר פנחס יחזקאלי הינו מדריך במכללה לביטחון לאומי מטעם משטרת ישראל ומרצה בה ובאוניברסיטת חיפה. פרסם ספר ועשרות מאמרים בתחומים של מדעי המשטרה. בעבר לימד סוגיות אלה באוניברסיטת בן גוריון ובאוניברסיטה העברית בירושלים.

אנה אזארי היא עובדת בכירה במשרד החוץ ועמיתת מחקר במכללה לביטחון לאומי. שימשה, בין היתר, כשגרירת ישראל באוקראינה ומולדובה, כציר יועץ מדיני במוסקבה  וכקונסול בסן פרנציסקו. היא בוגרת המכללה לביטחון לאומי ובעלת תואר שני במדע המדינה מאוניברסיטת חיפה.

פרקי הספר

[fbcomments]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *