אתם לא רוצים לפגוש אותנו…

[בתמונה: מתנדבי היחידה בחיפוש אחר נעדר בכנרת]

[להזעקת כל יחידות החילוץ, התקשרו 100 מכל מקום]

[בחזרה לדף הבית של חילוץ והצלה בישראל, לחצו כאן]

יחידות הצוללים מגיעות בדרך כלל לאחר אירועי טביעה... אנא, נהגו לפני ההנחיות שלפניכם, בתקווה שלעולם לא ניפגש...

המלצות יחידת חילוץ צוללים-צפון לבילוי נכון בים ובכנרת

הים התיכון וימת הכנרת קורצים לנו במימיהם הנעימים בעיקר בימי החום. בחגים ובחופשות מגיעים המונים לחופים. לצערנו, רבים מידי אינם שבים הביתה!

אנשים נוטים לזלזל בכוחות השונים של המים והרוח, ולהעריך יתר על המידה את כישורי השחייה שלהם עצמם, אבל בעובדה, עשרות מאבדים את חייהם, בכל שנה, באירועי טביעה שונים ברחבי המדינה.

הערכות נכונה והתנהגות נכונה בחוף ובמים, יכולה להבטיח את חזרת כולם הביתה, בתום הבילוי בים!

לפני שאתם יוצאים מהבית

  • הצטיידו במים, קרם הגנה ,טלפון נייד ומטען נייד (וכך גם אם כל היום תשמעו מוזיקה מהנייד – בעת צרה תהיה לכם סוללה להזעיק עזרה).
  • עדכנו קרוב משפחה בחוף אליו אתם נוסעים (בעיקר אם אתם צעירים, הנוסעים ללא ליווי מבוגרים).
  • אם אתם מתכוונים להיכנס למים, גם אם זה רק לשכשוך קל, אנא בחרו בחוף מוכרז ובו מציל פעיל. כפי שמפרסם המשרד לביטחון פנים: "במקום בו אתה לא שומע את המציל גם המציל לא ישמע אותך".

בהגיעכם לחוף וטרם הכניסה למים

  • לרוח ולמצב הים והאגם יכולה להיות השפעה ישירה על חייכם. במידה והרוח נושבת מכוון החוף לכיוון הים, יקשה עליכם מאד לחזור לחוף. עדיף לא להגיע במים לעומק שמעל לגובה המותניים. עמוק מזה אתם עשויים למצוא את עצמכם, בן-רגע, במקום בו אינכם עומדים, ונדחפים ע"י הרוח למים עמוקים עוד יותר.
  • כניסה למים תחת השפעת אלכוהול או סמים שקולה לניסיון התאבדות. גם אם אתם שחיינים אולימפיים – הסם או האלכוהול יפגעו בשיקול דעתכם וביכולות המוטוריות שלכם.

במידה ונכנסים למים עם ילדים

    • תמיד תמיד תמיד יש להיכנס בליווי מבוגר.
    • לכל ילד קטן צריך להיות מלווה מבוגר. אסור לחשוב, שבמקרה של גל או זרם פתאומי, מבוגר אחד יוכל לתפוס שני ילדים או יותר.
    • ילדים אשר אינם יודעים לשחות, יש לצייד במצופים הצמודים לגוף. גלגלים מתנפחים הם בעייתיים, כיון שהילדים נוטים להחליק דרכם לתוך המים.
    • אין להיכנס לעומק שבו המבוגר אינו עומד. היכולת לשחות או לצוף עם ילד על הידיים אינה קיימת. זו אגדה אורבנית.
    • אסור שהמרחק בין המבוגר לילד יהיה מעל למטר אחד. זה המרחק בו המבוגר מצליח לתפוס את הילד, תוך שבריר השנייה שבו מגיע הגל הגדול והפתאומי.
    • אבובים, מזרני ים ומתנפחים למינם הם בילוי נחמד ביום ללא רוח. במידה ועולה הרוח, והיא נושבת מכוון החוף לים – הם הופכים למלכודת מוות. בתוך שניות ספורות הם יביאו את האדם שעליהם למרחק ממנו לא יוכל לשוב בשחייה לחוף, ולפיכך אנו ממליצים מאד שלא להיכנס עמם לים במצב שכזה.
    • היה ונכנסתם עם מזרן או אבוב למים והרוח מתחילה להרחיק אתכם מהחוף – הישארו על האבוב/מזרן בכל מחיר. נסו לסמן לאנשים שעל החוף כי אתם במצוקה אך אל תעזבו אותו ואל תנסו לשחות לחוף. מכיון שאמדן מרחק במים הוא בעייתי מאד רבים הסיכויים שאתם כבר במרחק כזה שלא תוכלו לשחות אותו חזרה. היו כבר מקרים שאנשים נמצאו על ידי השיטור הימי על גבי אבוב בלב הכנרת ושבו במהרה הביתה. לעומת זאת רבים המקרים של טביעה כאשר השוחה עזב את האבוב וניסה לשחות לחוף.

כולנו מכירים את הגלים בים התיכון אשר דוחפים אותנו אל החוף. המים הללו צריכים לשוב לים ועושים זאת בנקודות לא קבועות לאורך החוף, בעיקר ליד שוברי הגלים. הזרימה הזו חזרה לים נקראת "זרם מתפרץ" או "זרם חוזר" ואנו פחות מודעים לה. הזרם המתפרץ אחראי לרוב מקרי הטביעה בים התיכון:

[בתמונה – כך נראה זרם מתפרץ (מסומן בין שני החיצים) כפי שצולם בחוף חדרה]

במידה ונקלעתם לזרם הסוחף אתכם לכוון הים אל תנסו לשחות ישירות לחוף. הסכנה כי תתעייפו בטרם תגיעו לחוף היא גבוהה ומוחשית. שחו צפונה או דרומה (גם אם בפועל זה יהיה בכוון אלכסון לכיוון עומק הים). רוחבם של הזרמים היוצאים הוא של עשרות מטרים בודדות ולכן בשחייה קצרה תגיעו לאזור בו תרגישו כי הזרם השתנה והגלים דוחפים אתכם חזרה לחוף במקום לעומק. ניצלתם. כמובן שעם ילד על הידיים לא תוכלו לעשות. לכן, המלצתנו הקודמת לגבי רחצה עם ילדים.

הכנרת, האגם הלאומי שלנו, היא מקום נפלא עם נופים קסומים. מי הכנרת מתוקים; ולכן, בניגוד למי הים התיכון, אינם מציפים את השוחים בהם. המשמעות היא שנוציא יותר אנרגיה בניסיון להישאר מעל המים ולכן גם נתעייף הרבה יותר מהר. קחו זאת בחשבון.

מי הכנרת עכורים מאד. לא מדובר בלכלוך אלא בעיקר בחול ואצות. העכירות הזו טומנת בחובה סכנה: בגדה המזרחית של הכנרת, במרחק משתנה מהחוף, קיימת מדרגה עמוקה בקרקעית. במקרים רבים מדי הלכו ילדים ובליינים במים עד גובה הברכיים ואז, ללא התראה מוקדמת, הם עוברים את סף המדרגה וצוללים לעומק של כארבעה-חמישה מטרים. במידה והבליין אינו יודע לשחות היטב, המדרגה הזו הופכת לקטלנית.

בכנרת קיימת תופעה קבועה וכמעט יומיומית: בכל יום החל מאחת-שתיים בצהריים מתחילה לנשוב בכנרת רוח מערבית. הרוח הזו תנשב עד לשעות הערב המאוחרות. הרוח הזו אחראית לסחיפה של מאות בליינים על אבובים, מזרנים מתנפחים וסירות גומי ללב הכנרת. כפי שכבר ציינו - היה והבליין נשאר על גבי המזרן רבים הסיכויים שסירה של השיטור הימי תמצא אותו בתוך זמן קצר ותחזירו למשפחתו וחבריו שעל החוף. היה והבליין יחליט לעזוב את האבוב ולשחות חזרה לחוף הוא עלול להתעייף בטרם יצליח להגיע לנקודה בה הוא מצליח לעמוד. לעתים דווקא נושבת רוח המפתיעה ממזרח, מכוון רמת הגולן. רוח שכזו הייתה אחראית לסחיפה ללב האגם של עשרות מבלים ונופשים בפסח של שנת 2017. סירות השיטור הימי החזירו את רובם לחוף אך שלושה טבעו למוות.

במקרה בו אתם מבחינים באדם במצוקה במים הזעיקו את המציל הקרוב. במידה ואין מציל בסביבה התקשרו למוקד 100 של המשטרה. הסבירו בבהירות את מיקומכם ואת מהות האירוע (לדוגמה: שחיין שנסחף, סירה שהתהפכה וכדומה).

בכל שנה טובעים למוות עשרות אנשים בים התיכון ובכנרת. אל תזלזלו בכוחם של המים.

אמנם בלי מים אין חיים אך המים יכולים גם לקחת חיים.  

בברכת בילוי נעים ובטוח בים ובכנרת – מחבריכם ביחידת חילוץ צוללים צפון

רגע הטביעה של אדם בכנרת: 2017

כמעט טביעה של אדם בחוף הרחצה זבולון בקרית ים: 2013

זרמים קטלניים ומסוכנים בים: איך להינצל מטביעה?

.

[בחזרה לדף הבית של חילוץ והצלה בישראל, לחצו כאן]

.