פנחס יחזקאלי: שיתוף פעולה תוך תחרות – גם שותף, גם אויב!

תקציר: שיתוף פעולה תוך תחרות (Coopetition) הוא סוג של גמישות אסטרטגית, הנובע מהמורכבות והדינאמיות של מערכת מורכבת, ומתבטאת ביכולתה להכיל קונפליקטים וסתירות. זהו שיתוף פעולה מוגבל, שמתרחש בדרך כלל בתעשיות הפועלות בסביבה דינאמית, המשתנה במהירות. שם נאלצים גופים – שמתחרים ביניהם על פלח שוק, אולם לא על אותם המשאבים - לשתף פעולה ביניהם כדי ליצור ערך נוסף (Added value) ולא לאבד רלוונטיות.

[בתמונה: שיתוף פעולה תוך תחרות - עמוס שוקן עורך הארץ ותייצב בערוץ 14 ומגן עליו. התמונה היא צילום מסך]  

[להורדה חינמית של הספר: 'מאנוכיות לשיתוף פעולה' בפורמט pdf לחצו: Cooperation[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

עודכן ב- 20 בינואר 2024

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר שני מתוך שלושה המתאר את יכולתן של מערכות מורכבות להכיל סתירות ופרדוקסים. למאמר האחר:

*  *  *

אנו יודעים כי מערכת מורכבת היא דינאמיות, משתנה ונתונה למהפכים מחד גיסא, ומקיימת בתוכה מאבק עוצמה מתמיד מאידך גיסא. זו דרכה להתעדכן מול מציאות, המשתנה במהירות. מאבקי העוצמה הללו מחייבים בריתות, שיכולות להשתנות חדשות לבקרים, ככל שהתנאים משתנים [לאוסף המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן]המושג 'ידיד-אויב' (Frenemy או frienemy) מבטא את הדינאמיות הזו: גם יריבים יכולים למצוא עצמם מאותו צד של המתרס, ולהיפך... 

הנה דוגמה: אין לנו יריבים פוליטיים הרחוקים יותר אידיאולוגית מעיתון הארץ ומערוץ 14. אולם כאשר נוצר אינטרס משותף החיוני לשניהם מסתבר שגם שניהם יכולים היו לשתף פעולה.

הכל התחיל כשהחליט החליט ראש הממשלה לשעבר, יאיר לפיד - לקראת בחירות נובמבר 2022 - לפנות לוועדת הבחירות המרכזית באמצעות עורכי הדין של מפלגת "יש עתיד", במטרה להציג את ערוץ 14 כ"גוף פעיל בבחירות". אם כך יוחלט, תחשבנה הוצאות הפעלת הערוץ לחלק מהכספים שהוקצו לתעמולת הבחירות, מה שיביא בפועל לסגירתו.

הצעד הזה יכול להביא להתגייסות הימין למאבק גלוי להצרת צעדיה של כל התקשורת המגוייסת בישראל, והיה מסוכן גם לעיתון הארץ; שעורכו, עמוס שוקן, קיבל החלטה חכמה. פרסם מאמר מערכת, הקורא להניח לערוץ 14, ואף התייצב בעצמו באולפני הערוץ להביע תמיכה. התופעה הזו של שיתוף פעולה של יריבים להשגת אינטרסים משותפים, בלי קשר לתחרות שביניהם - קרויה: שיתוף פעולה תוך תחרות (Coopetition).

התמיכה הזו לא נותרה לעד. במהלך תקופת המחאה שאחרי הבחירות - כשחלפה הסכנה והיה ברור שהתנועה צברה עוצמה מספקת למנוע פגיעה בעיתון, אסר 'הארץ' על כתביו להופיע בערוץ ופרסם על דפיו מאמרים שעשו לו דה לגיטימציה. 'ידיד-אויב' כבר אמרנו?

שיתוף פעולה תוך תחרות מהו? המשגה

שיתוף פעולה תוך תחרות (Coopetition) מהווה שילוב בין המונחים 'Cooperation' ('שיתוף פעולה') ו- 'Competition' (תחרות). הוא סוג של גמישות אסטרטגית, הנובע מהמורכבות והדינאמיות של מערכת מורכבת, ומתבטאת ביכולתה להכיל קונפליקטים וסתירות. זהו שיתוף פעולה מוגבל, שמתרחש בדרך כלל בתעשיות הפועלות בסביבה דינאמית, המשתנה במהירות.

שם נאלצים גופים – שמתחרים ביניהם על פלח שוק, אולם לא על אותם המשאבים - לשתף פעולה ביניהם כדי ליצור ערך נוסף (Added value) ולא לאבד רלוונטיות מול פיתוחים מוצלחים של גורם שלישי (Tsai, 2002, ע' 179). זאת, דרך שיתוף פעולה בתחום שבו אינן מתחרות. למשל, פיתוח, הפצה וכדומה.

שיתוף פעולה תוך תחרות (Coopetition) הוא שיתוף פעולה מוגבל, שמתרחש בדרך כלל בתעשיות הפועלות בסביבה דינאמית, המשתנה במהירות. שם נאלצים גופים – שמתחרים ביניהם על פלח שוק, אולם לא על אותם המשאבים - לשתף פעולה ביניהם כדי ליצור ערך נוסף (Added value) ולא לאבד רלוונטיות. [בתמונה: אם ניצור היררכיה בין סוגי הפעילויות המשותפות השונות, יהיה שיתוף הפעולה תוך תחרות לקשה ולמורכב שביניהם, ולכן גם לעמוק ולמהותי ביותר. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: אם ניצור היררכיה בין סוגי הפעילויות המשותפות השונות, יהיה שיתוף הפעולה תוך תחרות לקשה ולמורכב שביניהם, ולכן גם לעמוק ולמהותי ביותר. הכרזה: ייצור ידע]

[להורדה חינמית של הספר: 'מאנוכיות לשיתוף פעולה' בפורמט pdf לחצו: Cooperation]

[להורדה חינמית של הספר: 'מאנוכיות לשיתוף פעולה' בפורמט pdf לחצו: Cooperation]

מקורו של המונח 'שיתוף פעולה תוך תחרות'

המונח נטבע ב- 1996 על ידי הצמד, אדם ברנדנבורגר (Brandenburger; ראו תמונה משמאל) אז, מבית הספר לעסקים באוניברסיטת הרווארד, ועל ידי בארי נאלבוף (Nalebuff) מבית הספר לניהול באוניברסיטת ייל[1] (Brandenburger and Nalebuff, 1996; Norman and Kuras, 2004). זהו מושג חדש יחסית שטרם נמצאה לו מקבילה בעברית. הוא נמצא בשימוש בעיקר במגזר העסקי, ואינו מופיע בכל המילונים, למרות היותו רלוונטי מאוד גם לתחומים נוספים (למשל, מדינאות). אם ניצור היררכיה בין סוגי הפעולות המשותפות השונות (ראה בתרשים שבראש המאמר), יהיה שיתוף הפעולה תוך תחרות הקשה והמורכב שביניהם, ולכן גם לעמוק ולמהותי ביותר (רזי ויחזקאלי, 2007). שיתוף פעולה תוך תחרות ניתן לאבחון ולשיפור בעזרת ניתוח רשתות ארגוניות (Organizational Network Analysis - ONA). [בכרזה: שיתוף פעולה תוך תחרות: שילוב של Cooperation ו- Competition... חברות עסקיות נלחמו במשך עשרות שנים על יצירת יתרון, ובו בזמן, קיימו ביניהן פעולות משותפות... הכרזה: 'ייצור ידע']

[בכרזה: שת"פ תוך תחרות מהו? הכרזה: 'ייצור ידע']

דוגמאות ל- שיתוף הפעולה תוך תחרות:

1. בין החברות אפל ומיקרוסופט בתחום פיתוח התוכנה. 2. בין אפל לסמסונג: בעוד הגלקסי של סמסונג והאייפון של אפל הם מוצרים מתחרים, סמסונג במקביל ממשיכה להיות אחת הספקות העיקריות של מסכים ל- אפל. 3. בין קוקה קולה ופפסי על הפצת תוצרתם במכונות מכירה (ראו תמונה משמאל) 4. בין חברות הרכב פז'ו וטויוטה בפיתוח רכב עירוני חדש לאירופה ב- 2005. שיתוף פעולה מתקיים בעוד הן ממשיכות להתחרות במכירות הרכב.

[בתמונה: שיתוף פעולה תוך תחרות בין קוקה קולה ופפסי קולה בהפצת מוצריהן במכונות אוטומטיות למכירת משקאות. היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי pat_bouvier לאתר flickr]

[בתמונה משמאל: שיתוף פעולה תוך תחרות בין קוקה קולה ופפסי קולה בהפצת מוצריהן במכונות אוטומטיות למכירת משקאות. היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי pat_bouvier לאתר flickr].

[בתמונה: שיתוף פעולה תוך תחרות... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Ron Mader לאתר flickr]

[בתמונה: שיתוף פעולה תוך תחרות... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Ron Mader לאתר flickr]

דן לואין, סגן נשיא מיקרוסופט לשעבר, סיפר, בדצמבר 2005, כי "יותר מ- 96% מההכנסות של מיקרוסופט מגיעות ממכירות לא ישירות ומשותפויות. צרכן הקצה לא רוכש, בדרך כלל, מערכות הפעלה 'חלונות' מאיתנו, אלא מיצרן המחשב שלו, וכך לגבי הרבה מקורות הכנסה אחרים שלנו."

ה- 'Raynet Business & Marketing Glossary' (2006) טוען כי עסקים יכולים להרוויח מהשילוב שבין 'Competition' ו- 'Cooperation'. שיתוף פעולה עם ספקים, לקוחות וחברות המייצרות מוצרים משלימים או קרובים, יכול להביא להתרחבות השווקים וליצירת יחסים עסקים חדשים.

כלומר הוא מתאר התארגנות עצמית ו- התהוות המתפתחת לכיוונים חדשים שלא הוגדרו במדויק מראש. בו בזמן היא גם מחייבת תרבות ניהולית מתקדמת, שיכולה להאיץ תהליכים ארגוניים שתוצאותיהם המדויקות אינן ניתנות לצפייה מראש.

עודד חרמוני בדה מרקר: "96% מההכנסות שלנו מגיעות משיתופי פעולה" דן לואין הוא האיש שאחראי במיקרוסופט על הדור הבא של השותפים - חברות הסטארט אפ; האיש שיזם את הסכם השותפות של מיקרוסופט עם ממשלת ישראל מסביר בראיון בלעדי שלכל מוצר שמוכר הענק מסיאטל יש 11-7 שותפים עסקיים; הוא גם מאמין שהיא תצא למסע קניות בישראל...

[למאמר המלא של עודד חרמוני, מה- 25/12/05 ב'דה מרקר', לחצו כאן]

[להורדה חינמית של הספר: 'מאנוכיות לשיתוף פעולה' בפורמט pdf לחצו: Cooperation[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

העשרה ומקורות

[1] ספרם של ברנדנבורגר ונאלבוף מופיע באינטרנט באתר:  http://mayet.som.yale.edu/coopetition/index2.html