אלי כהן: האם כדאי להעביר עסק משפחתי לילדים?

תקציר: התלבטויות וקונפליקטים שנוגעים לשלומות המשפחה והעסק המשפחתי עדיין עומדים בבסיס רוב תהליכי התכנון להעברה בין דורית והם מתבהרים בתהליך פנימי שמתנהל למעשה בשני ערוצים מקבילים - בערוץ המשפחתי ובערוץ העסקי ובשילוב ביניהם...

[בתמונה: האם כדאי להעביר עסק משפחתי לילדים? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי 
geralt לאתר FIXABAY]
[בתמונה: האם כדאי להעביר עסק משפחתי לילדים? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי geralt לאתר FIXABAY]

[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

אלי כהן הינו יועץ לניהול, מאמן עסקי ומגשר. מנהל חברת הדרכה יוצרת פיתוח ארגוני בע"מ המתמחה מאז 1994 בליווי עסקים משפחתיים.  כל הזכויות שמורות ©.

אלי כהן הינו יועץ לניהול, מאמן עסקי ומגשר. מנהל חברת הדרכה יוצרת פיתוח ארגוני בע"מ המתמחה מאז 1994 בליווי עסקים משפחתיים. כל הזכויות שמורות ©.

* * *

עסק משפחתי שהצליח ושגשג בדור המייסדים אינו מבטיח המשך הצלחה עם העברתו ליורשים לעתיד לבוא. הצלחתו של עסק משפחתי בידי הדור הבא של הבנים והבנות תלויה בגורמים כה רבים שרק מעטים, אם בכלל, יכולים לחשב אותם מראש או לחזות אותם לדורות קדימה.

ההצלחה של העסק המשפחתי אחרי פרישת דור המייסדים תלויה כמובן בגורמי שוק כמו בכל עסק אחר אך קודם לכל תלויה בסינרגיה שתיווצר בין המערכת העסקית למערכת המשפחתית:

  • במערכת העסקית של עסק משפחתי מצליח נוצר בדרך כלל צוות נאמן ומגובש סביב המייסדים, והדינמיקה הזו היא לפעמים הדבק העיקרי שמחבר בין כולם וגם סוד הצלחתו של העסק.
  • במערכת המשפחתית ייתכן שיש כאלה שעובדים בעסק המשפחתי ומשולבים בו היטב וייתכן שיש כאלה שכלל אינם מרוצים מקיומו בידי המשפחה ומעדיפים למכור אותו.

[בתמונה: האם כדאי להעביר עסק משפחתי לילדים? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Merio לאתר FIXABAY]
[בתמונה: האם כדאי להעביר עסק משפחתי לילדים? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Merio לאתר FIXABAY]

תהליך תכנון נכון לקראת העברה בין דורית של עסק משפחתי

[בתמונה: שאלות כבדות משקל... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]
[בתמונה: שאלות כבדות משקל... תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]
כיצד יתפקדו ביחד כל חברי הצוות המנהל שאינם ממשפחת המייסדים, שגדלו והתפתחו בעסק המשפחתי בהשראת המייסדים, עם ניהול חדש וצעיר שדוגל במדיניות אחרת וסגנון ניהול אחר? כיצד יגיעו כל בני ובנות משפחת המייסדים להסכמה על המשכיות העסק המשפחתי, על הבעלות והשליטה בו, על ניהולו ועל חלוקת החובות והזכויות בו? 

אלו הן שאלות כבדות משקל שהתשובה עליהן אינה נמצאת בצוואה סדורה וסודית אלא בתכנון יסודי ולמידה לאורך זמן בשיתוף פעולה בין כל הנפשות הפועלות בעסק ובמשפחה כאחת. נכון ויפה להתחיל בהם שנים רבות לפני קבלת החלטה על העברת העסק המשפחתי לידי הדור הבא או על מכירתו לאחרים מחוץ למשפחה.

תהליך תכנון נכון לקראת העברה בין דורית של עסק משפחתי הוא בראש ובראשונה תהליך למידה רב - מימדי ששותפים לו מנהלי העסק ובני ובנות המשפחה השוקלים להמשיך ולנהל את העסק המשפחתי. תהליך הלמידה כולל השתלבות של בני ובנות המייסדים בניהולו של העסק כל עוד הם מעוניינים בזה ומתאימים לכך. ומי יקבע אם הם אכן מתאימים? זו סוגיה רגישה שנוגעת בנימי המשפחה הרגישים וחשובה לרקמת המשפחה לא פחות משהיא חיונית לניהול העסק המשפחתי.

רבים ממייסדי העסק המשפחתי נוטים להתחיל בתכנון ההעברה הבין דורית רק בערוב ימיהם או כשתש כוחם. יש שמעדיפים שלא לבצע תכנון והכנה בכלל בשל הנטל על הניהול השוטף של העסק. זו טעות רווחת שנזקיה רבים מאוד אך למרבה המזל המודעות בישראל לחשיבות ההסדרה הבין דורית נמצאת במגמת עלייה מתמדת אך עדיין לא גבוהה יחסית למדינות ותיקות יותר בעולם.
[בתמונה: תהליך תכנון נכון לקראת העברה בין דורית של עסק משפחתי הוא בראש ובראשונה תהליך למידה רב - מימדי ששותפים לו מנהלי העסק ובני ובנות המשפחה השוקלים להמשיך ולנהל את העסק המשפחתי... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר FIXABAY]
[בתמונה: תהליך תכנון נכון לקראת העברה בין דורית של עסק משפחתי הוא בראש ובראשונה תהליך למידה רב - מימדי ששותפים לו מנהלי העסק ובני ובנות המשפחה השוקלים להמשיך ולנהל את העסק המשפחתי... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר FIXABAY]

ערוצים מקבילים

[בתמונה: ערוצים מקבילים...  תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PanJoyCZ לאתר Pixabay]
[בתמונה: ערוצים מקבילים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PanJoyCZ לאתר Pixabay]
התלבטויות וקונפליקטים שנוגעים לשלומות המשפחה והעסק המשפחתי עדיין עומדים בבסיס רוב תהליכי התכנון להעברה בין דורית והם מתבהרים בתהליך פנימי שמתנהל למעשה בשני ערוצים מקבילים - בערוץ המשפחתי ובערוץ העסקי ובשילוב ביניהם. ה
ובלת תהליך כזה דורשת ניהול שיטתי וסדור שנוגע הן בהיבטים משפחתיים רגישים והן בשאלות עסקיות וניהוליות המאתגרות את המייסדים בניהול השוטף של העסק המשפחתי. התוצאה הבלתי נמנעת היא שהתהליך מתנהל בצעדים מדודים ומחושבים לפי הקדימויות והרגישויות שנוצרות בכל עסק משפחתי ומתאימות לו.

אחת התוצאות היפות מאוד של תהליכי למידה ותכנון כאלה, מעבר לחשיבות הלמידה לתכנון המארג העסקי והניהולי של העסק המשפחתי, היא חיזוק רקמת המשפחה. התקשורת המשפחתית וקשרי המשפחה נמצאים על שולחן העבודה ומעניקים הזדמנות פז להידוק יחסי המשפחה, ללימוד סגנונות תקשורת חדשים, ללימוד שיטות ליישוב קונפליקטים ולקבלת החלטות בצוותא. במשפחה ובעסק.

ההצלחה של תהליך ההכנה והתכנון נאמדת ביכולתו לרתום קשרי משפחה לטובת ניהול מוסכם של העסק המשפחתי בידי המיועדים להמשיך ולהחזיק בו ולנהל אותו לטובת האינטרס המשותף. הוא גם מאפשר למייסדים להגיע להחלטה מושכלת אם כדאי להעביר את העסק המשפחתי לידי הדור הבא.

[לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

[בתמונה: התהליך מתנהל בשני ערוצים מקבילים ובשילוב שביניהם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Leovinus לאתר FIXABAY]
[בתמונה: התהליך מתנהל בשני ערוצים מקבילים ובשילוב שביניהם... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Leovinus לאתר FIXABAY]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

                                           

2 thoughts on “אלי כהן: האם כדאי להעביר עסק משפחתי לילדים?

  1. מניסיוני, מומלץ לתכנן את העברת העסק המשפחתי בשיתוף היורשים עוד בחיי ההורים כדי לשפר את סיכויי הצלחת העסק ואת ההגנה על רקמת המשפחה אחרי 120 של ההורים.
    כתיבת צוואה בעניין העסק המשפחתי רצויה רק אחרי תכנון עסקי ומשפחתי פתוח.

  2. סיגלית שלו
    עצה שלי למודת נסיון:
    1. אל תסמכו על הילדים שלכם שינהגו כמו שאתם מצפים מהם.
    2. לא חשוב מה תיתנו למי בצוואה רק תדאגו שהעיזבון שלכם עובר אל הילדים בחלקים מסוימים וספציפיים.
    3. (כמו 2 ברור יותר) אל תהפכו את היורשים שלכם לשותפים, אם הם ירצו הם יערכו ביניהם הסכמים לאחר מותכם.
    4. תדאגו שלפני שאתם מתים כל הרכוש שלכם אכן רשום על שמכם. העדר רישום לא מועיל לאף אחד, מסרבל את הליכי ההורשה ומותיר את העיזבון חשוף לרמאויות.
    5. כמו 4 אל תעשו התחייבויות שאתם לא מתכוונים לכלול בצוואה או שאין יכולת לכלול בצוואה כי הן ממילא בטלות.
    6. אם מישהו לוחץ אתכם אל תסתירו ואל תנסו להגן עליו. לכתוב את זה בצוואה. כן, זה עלול להיות משפיל אבל לא חייבים לנשל וזה יגן על הצוואה כדי שהיא תקויים בדיוק כמו שאתם רוצים.
    7. הכי חשוב, לא לפחד מהמוות. זה קורה לכולם וכדאי להתכונן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *