אלי בר און: אין מה להתלהב מתוצאות מבצע 'עלות השחר'

[בכרזה: סבב רודף סבב ותועלת אין... התמונה שותפה בפייסבוק ע"י Reem Avraham. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[בכרזה: סבב רודף סבב ותועלת אין... התמונה שותפה בפייסבוק ע"י Reem Avraham. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

המלצתי היא לא להתלהב מתוצאות מבצע עלות השחר', ומהפסטיבל התקשורתי המלווה אותו, שהפך עכבר להר (בחירות??)... מדובר בסך הכל בדו קרב בין מדינה מפותחת - בעלת צבא אדיר ממדים, שלא השיג שום הישג אסטרטגי – לבין ארגון פרוקסי איראני קטן של שכירי חרב, של כמה אלפי אנשים, עם יכולות נמוכות יחסית – שהצליח לעמוד מולה משך שבוע ימים, וגרם לה נזק עצום!

[לאוסף המאמרים על מבצע 'עלות השחר', לחצו כאן]

[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

המלצתי היא לא להתלהב מתוצאות מבצע עלות השחר', ומהפסטיבל התקשורתי המלווה אותו, שהפך עכבר להר (בחירות??) ... מדובר בסך הכל בדו קרב בין מדינה מפותחת - בעלת צבא אדיר ממדים, שלא השיג שום הישג אסטרטגי – לבין ארגון-פרוקסי-איראני קטן של שכירי חרב, של כמה אלפי אנשים, עם יכולות נמוכות יחסית – שהצליח לעמוד מולה משך שבוע ימים, וגרם לה נזק עצום!

ברמה האסטרטגית, ישראל לא הרוויחה הרבה מהעימות הזה. מי שגזר באמת את הקופון היו חמאס והרשות הפלסטינית - שנפטרו מיריב שהלך והתעצם בכסף איראני - ויכולים היו לשבת ביציע ולהתבונן בהנאה, כיצד אנו עושים את 'העבודה השחורה' עבורם.

[להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן]

[בתמונה: מי שגזר באמת את הקופון היו חמאס והרשות הפלסטינית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי artistlike לאתר Pixabay]

הג'יהאד האסלאמי גם הוא הרוויח יוקרה מהעמידה האיתנה שלו מול ישראל ימים שלמים, גם במחיר אבדות קשות בקרב ההנהגה שלו (עובדה ראויה להערכה!). יחד עם זאת, המחיר ששילם באנשים היה גם הוא - למרות הרעש התקשורתי בישראל - מצומצם יחסית: לפי הפרסומים, חוסלו באמצעות מאות תקיפות אוויריות שלנו, המודיעין המשובח ומאות החימושים המדויקים והיקרים רק כ- 22 אבדות. גם שני המח"טים אינם יותר משליחים איראניים, שיוחלפו עד מהרה. הכסף קונה, כידוע, כמעט הכלו; ולג'יהאד האסלאמי יש ממנו בשפע. יתרה מכך, אחרי העמידה האיתנה שהפגין, תקציביו יוכפלו וישולשו... החיכוך בקרב יוצר ידע, והג'יהאד האסלאמי החדש שייבנה על בסיס מה שנותר, יהיה חכם ומשוכלל הרבה יותר.

הארגון הקיקיוני הזה - חסר הגב הציבורי, שחימושו נחות - הצליח לשגר במשך 53 שעות בלבד כ 1,100 רקטות, מס' רקטות כבדות הגיעו עד ת"א. הוא גרם לישראל נזק גדול ממדים, בתנאים קשים של עליונות אווירית מוחלטת שלנו, חסרת תקדים בהיסטוריה האווירית המודרנית, ושל שילוב של כמות המטוסים שלנו ואיכותם מול העדר מוחלט של הגנה אווירית ברצועה. אזורים נרחבים בישראל הושבתו - ממספר ימים עד שבוע - הנזק הכלכלי גדול, עשרות אלפי תושבים נאלצו לעזוב את ביתם ומקום עבודתם, למקומות רחוקים. העלות הכלכלית של המבצע תסתכם במיליארדים רבים, לצרכים של חידוש מלאי הטילים ההגנתיים והתוקפים והחימוש, גיוס של אלפי אנשי מילואים, עלות נוספת של אלפי שעות טיסה, עשרות אלפי שעות מנוע של טנקים, תומ"תים וכלים כבדים, פיצויים על הנזקים שנגרמו לרבות על השבתה של הכלכלה ועוד ועוד; השתדלות חוזרת לפני האמריקנים, שיאותו לממן ולייצר עבורנו מלאי טילים נגד טילים חדש; ועוד. 

[בתמונה: הארגון הקיקיוני הזה - חסר הגב הציבורי, שחימושו נחות - הצליח לגרום לישראל נזק עצום במהלך שבוע תמים... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: הארגון הקיקיוני הזה - חסר הגב הציבורי, שחימושו נחות - הצליח לגרום לישראל נזק עצום במהלך שבוע תמים... התמונה היא צילום מסך]

המלצתי היא גם לא להתרשם מהאפקטיביות הצה"לית

היא לא תספיק לנו באירועים צפויים גדולים בהרבה, מבחינת עוצמת האש, כאשר חמאס, חיזבאללה ושות' יצטרפו למלחמה.

וכדאי שוב לומר, שמבחינה אסטרטגית, אנחנו שוב מוכיחים שאנחנו במקום הלא נכון, עדיין דבקים בדומיננטיות הכוזבת של הכוח האווירי, שמוכיח שוב ושוב חוסר רלוונטיות בהתמודדות עם רקטות וטילים, ושחוסר הרלוונטיות שלו הוכח גם במלחמות האחרונות בין אוקראינה ורוסיה, ובמלחמות אזרביג'אן וארמניה.

לסיכום, כדאי להרגיע את ההתלהבות, ולחשב מסלול מחדש. המבצע הזה תרם אך מעט - אם בכלל - לאינטרסים לאומיים של ישראל!

[להרחבת המושג: אינטרסים לאומיים - אינטרסים חיוניים, לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבצע 'עלות השחר', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

9 thoughts on “אלי בר און: אין מה להתלהב מתוצאות מבצע 'עלות השחר'

  1. איני סבורה שיש משהו החושב שמבצע "עלות השחר" סיים את סבב המבצעים הבאים, או את הקונפליקט המתמשך בין ישראל לשכנותיה מזה למעלה ממאה שנים, אך אין ספק שהישגיו חריגים לטובה מקודמיו בתחומים רבים, שכבר צוינו. אולם לטעון, כפי שטוען יעקב גזית, שהתקשורת העולמית החיובית ברובה הינה תולדה של ממשלת שמאל, הינו עיוות מוחלט. כמפא"יניקית מלידה וסוציאל דמוקרטית בהווייתי, איני מזהה ולו שבב של שמאל אצל יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן, איילת שקד ותקצר היריעה מלמנות את כולם, יתרה מזאת להיות מתויגים כשמאלנים עשוי להעליב אותם. גם מרב מיכאלי לא מפגינה שמאלנות יתרה, נכון יותר להגדירה כמגדרית. וניסן הורוביץ? אם להכניס חמץ לבתי חולים בפסח זה שמאל, אז ניחא. התקשורת החיובית היא ללא ספק פרי עבודה יעילה של העוסקים במלאכת ההסברה, ומגיע להם כל ההערכה וההוקרה.

    • להערתה האחרונה של יעל ארצי:
      הכל יחסי בהגדרות הללו של שמאל וימין.
      מישהו יכול לעמוד קרוב לקצה הקיצוני השמאלי של המפה הפוליטית ולטעון שהוא "לא הכי שמאלני ויותר במרכז" כי יש מישהו שיותר "שמאלני" ממנו, אבל את האמת כולם יודעים.
      בארץ מקובל להתייחס לפשרנות מדינית כלפי הפלסטינים ובכלל כשמאל ולניציות מדינית כימין.

      ללא ספק, נתניהו וסמוטריץ נחשבים בארץ ובעולם ניציים בהרבה לעומת לפיד, גנץ, מיכאלי והורביץ – הפשרניים והשמאלנים הרבה יותר. ממשלות העולם מעדיפים את השמאל הישראלי, באופן משמעותי, על פני הימין.
      השמאל היום בשלטון – כי בנט כבר לא, וגם כשהיה רוה"מ היה מיעוט בממשלתו ובכנסת (ולכן ימין מוחלש), ונתפס בעולם ובקרב אנשי שמאל בארץ כמי שאחראי על ניטרול ביבי "המלך" של הימין, יותר מכל דבר אחר, ולכן רצוי ומקובל עליהם.

      נאמר כבר: רק השמאל בארץ יכול לעשות מלחמה ולקבל גיבוי מהאופוזיציה, ורק הימין יכול לעשות שלום.

      כאמור, בלי קשר, המצב הגאופוליטי כרגע מתעתע ונוטה מאד לטובת ישראל באופן יחסי למצב במיבצעים קודמים.
      אירופה זקוקה לגז שלנו והעימות שלנו עם הפלסטינים איננו מספיק חשוב להם לעומת האינטרסים שלהם קרוב לבית, בטח כאשר הגא"פ הוא למעשה שלוחה איראנית.

      היום מתרקמות בריתות אינטרסים גלובליות באופן מודגש ודרמטי יותר מאשר בעשורים האחרונים – מדינות ארה"ב, אירופה, הודו, יפן ועוד, משלבות ידיים אל מול רוסיה, סין, איראן והפלסטינים. אנחנו עם חשיבות מסויימת בתוך הקלחת הזו, בצד של העולם החופשי.

  2. איני סבורה שיש משהו החושב שמבצע "עלות השחר" סיים את סבב המבצעים הבאים, או את הקונפליקט המתמשך בין ישראל לשכנותיה מזה למעלה ממאה שנים, אך אין ספק שהישגיו חריגים לטובה מקודמיו בתחומים רבים, שכבר צוינו. אולם לטעון, כפי שטוען יעקב גזית, שהתקשורת העולמית החיובית ברובה הינה תולדה של ממשלת שמאל, הינו עיוות מוחלט. כמפא"יניקית מלידה וסוציאל דמוקרטית בהווייתי, איני מזהה ולו שבב של שמאל אצל יאיר לפיד, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן, איילת שקד ותקצר היריעה מלמנות את כולם, יתרה מזאת להיות מתויגים כשמאלנים עשוי להעליב אותם. גם מרב מיכאלי לא מפגינה שמאלנות יתרה, נכון יותר להגדירה כמגדרית. וניסן הורוביץ? אם להכניס חמץ לבתי חולים בפסח זה שמאל, אז ניחא. התקשורת החיובית היא ללא ספק פרי עבודה יעילה של העוסקים במלאכת ההסברה, ומגיע להם כל ההערכה וההוקרה.

  3. נכון שיש למבצע השגים יפים ושאפו למובילים, אבל הוא עדיין מוגבל מאד – ולא משנה משמעותית שום דבר באזורנו. טוב שנדע לסמן בסיפוק את ההצלחות שלנו אבל ממש לא להתבשם מהן – ולשם זה הולך.

    הגא"פ הוא הקטן מבין שפע האויבים שיש לנו, בפער גדול.
    לכן זו קצת "שמחת עניים" – הגבר החזק בשכונה שמחזיק נשק אוטומטי הצליח להרביץ לנער קטן שמתגרה בו שמצויד ברוגטקות. זה בערך היחס.

    השגים שקשורים בזה שהתקשורת היתה חיובית, בארץ ובעולם, וכנ"ל ממשלות בעולם, שייכים קודם כל לכך שזו ממשלת שמאל בעיקר וכן למצב הגאו-פוליטי בימים אלו, בהם אירופה וארה"ב צריכים את הגז הישראלי ואת השקט בהקשר הסכם הגרעין האיראני ואת השת"פ שלנו עם המדינות הקשורות איתנו בהסכמים.

    ערביי ישראל ברובם מזדהים עם התנועה האיסלאמית שמזוהה עם החמאס, או עם אש"פ, ופחות עם הגא"פ. לכן לא היו פה הרבה מהומות ולינצ'ים כמו בשומר החומות. זה לא הרתעה – הכמות והאיכות של העונשים על הפורעים מהעבר נמוכים ביותר, והמשטרה ממש לא מרתיעה ועוד אין משמר לאומי מאורגן.

    בתנאים אידאליים אלו לא נוסה פה איזה קונספט חדש וכנראה גם לא טכנולוגיה חדשה, ובהעדר שובר שוויון הכל היה more of the same רק בתנאים יותר אידאליים ולכן גם התוצאה טובה יותר. גם תוצאה זו עדינה ושברירית, בכל רגע חס וחלילה יכול לקרות משהו ואז מה…? איזה מנוף יש לנו עוד מול הגא"פ? איזו הרתעה חדשה נוצרה מול חמאס? מול חיזבאללה? מול איראן?

    מאחרי הגא"פ נמצאת איראן. השולחים במשמרות המהפיכה יושבים להם לבטח באיראן, ומוכנים להלחם עד טיפת דמו האחרונה של הפלסטיני (והלבנוני והסורי והתימני והעירקי….). המחיר שהם שילמו לא אפסי – יצטרכו להשקיע בבניית הכוח של הגא"פ מחדש – אבל גם לא גבוה במיוחד.

    מה שצריך לקחת מהסיפור הזה זה "טקטיקת הבצל" שאנחנו צריכים לנקוט בה – לקלף שכבה שכבה של הפרוקסי האיראני המקיף אותנו. יש לטפל כל פעם באוייב אחד בודד, החל מהחלש ביותר ועד ראש הנחש, באופן יזום על ידינו.
    גא"פ נחלש מאד? מצויין כעת להמשיך לחמאס. אחריו חיזבאללה. כך שנגיע למלחמה עם איראן כאשר כל זרועות התמנון שכרכה סביבנו מוחלשים מאד. הטקטיקה שלהם זה רב-זירתיות מולנו ואנחנו חייבים לטפל בזה מבעוד מועד, כי זה אתגר סופר גדול – לטפל אחד אחד, יזום, עם ניצול הזדמנויות של קאזוס בלי (ויש רבות כאלו – כמו הרחפנים של חיזבאללה).

    ואם יהיה מצב שבו האוייב מקדים אותנו (וזה לא מה שצריך להיות), אז להכות בראש הנחש ולא בשלוחים – אחרת זה כמו לנסות לחסל להקת יתושים בלי לטפל בביצה.

  4. גם אני חולקת על דבריו של ידידי אלי בר און המתעלם בבוטות מאספקטים חיוביים נוספים של המבצע, שלא היו באף מבצע קודם.
    ראשית ערביי ישראל, להוציא חריגים בודדים לא יצאו לרחובות, וגם ברשתות החברתיות פעילות האנטי הייתה דלה יחסית.
    לראשונה מזה שנים שהתקשורת המערבית הייתה ברובה תומכת ואובייקטיבית, ורק מיעוטה הייתה ביקורתית, ויתרה מזאת לא שטפה את ישראל במאות כתבים זרים נוספים, בנוסף על אלה המוצבים כאן דרך קבע.
    הישג חריג נוסף הייתה תמיכה משמעותית של רוב ממשלות המערב במהלך.
    הישג נוסף ציינו אתמול ראשי רשויות עוטף עזה, ששיבחו את נציגי הממשלה שהגיעו אליהם להציע עזרה, במקום שהם ירוצו אחריהם כבעבר.
    לכל אלה ועוד, לא זכינו באף מבצע בשנים האחרונות.
    ברכות לממשלה וצה"ל על מבצע מעולה

  5. א. אני מסכים עם עודד עמיחי. מבצע "קצר ולעניין"
    ב. המבצע הזה צריך להדליק הרבה נורות אזהרה. כמו שכותב אלי "הצליח לשגר במשך 53 שעות בלבד כ 1,100 רקטות, מס' רקטות כבדות הגיעו עד ת"א. הוא גרם לישראל נזק גדול ממדים, בתנאים קשים של עליונות אווירית מוחלטת שלנו," – מה יקרה בעימות עם החיזבאללה ?
    ג. נורה אדומה נוספת – מדוע לא שולב הלייזר החדש שכל כך הרבה התפארו בו בפעילות מבצעית
    https://www.xn--7dbl2a.com/2022/08/08/%d7%90%d7%9c%d7%99-%d7%91%d7%a8-%d7%90%d7%95%d7%9f-%d7%90%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%aa%d7%9c%d7%94%d7%91-%d7%9e%d7%aa%d7%95%d7%a6%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%91%d7%a6%d7%a2-%d7%a2/#sthash.x8v1i1Kn.dpbs

  6. והג'יהאד צריך עכשיו רק לירות נ"ט אחד על רכב בעוטף, או לצוף – כדי להפוך את כל המבצע לחוכא

    • אני חולק לחלוטין על דברי ידידי, אלי בר און, שמדבריו מריחה נימה פוליטית לא ראויה – לא לתת ללפיד ולגנץ את הקרדיט שמגיע להם.
      אין בר דעת שלא רואה, מתפעל ומשבח המבצע הממוקד, היעיל והקצר, שמצביע על יכולת מודיעין ייחודית, וכושר ביצוע יעיל. הג'יהאד הוכה קשות, החמאס לא התערב, אזרחים לא נפגעו, והמבצע לא התברבר.
      כותב לדוגמה אלוף (מיל.) אהרון ידלין: "לסיים מבצע אחרי 3 ימים עם כאלו הישגים, זה דבר שלא קרה לנו אף פעם, וראוי לכל התשבחות!".
      הכבוד והברכה לצה"ל, ולממשלה, לרמטכ"ל אביב כוכבי, לשר הביטחון גנץ ולראש הממשלה לפיד, על ניהול מבצע למופת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *