עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית שישית

[בתמונה: טנק רוסי בקייב... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: טנק רוסי בקייב... התמונה היא צילום מסך]

לא נראים שינויים במגמות המאמצים הרוסיים; אולם, בימים האחרונים יש מעט מאד התקדמות של כוחות: באזורים מסוימים לא מאותרת התקדמות בכלל – אם כי עצרו ואם כי נבלמו, ובאזורים אחרים ההתקדמות איטית מאד.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

*  *  *

איכות המקורות: אין חדש בסוגייה זו.

מה תמונת-המצב המסתמנת מכלל הדיווחים:

הערה לגבי המפה: השינויים בשטח ביומיים האחרונים כל-כך קטנים, שבמפה שלמטה לא ניתן לראות אותם. לכן, מפה זו, שעדכנית להיום, 7 במרץ 2022, נראית זהה לחלוטין למפה הקודמת ב-5 במרץ 2022.

במפות רבות, מציירים שטח כבוש וצובעים מרחבים שלמים. לי נראה שהם מגזימים – הכוחות הרוסים נעים בטורים ולא בקווים רחבים. הם חודרים עמוק ולא עוסקים בטיהור יסודי של כל המרחב שמאחוריהם או שעקפו אותו. לכן, הצביעה של שטחים שלמים מטעה יותר מאשר מועילה ובחרתי להמשיך להציג חצים שממחישים כיוונים ולא כיסוי מדויק שממילא לא ידוע לנו.

המפה שלהלן היא פרסום לציבור של המטה הכללי הרוסי (או לפחות כך טוען המקור הרוסי שפרסם אותו בטוויטר) – האדום מייצג כוחות רוסיים והתכלת מייצג כוחות אוקראינים:

מפת ה- 6-7 במרץ באוקראינה: הערה לגבי המפה: השינויים בשטח ביומיים האחרונים כל-כך קטנים, שבמפה שלמטה לא ניתן לראות אותם. לכן, מפה זו, שעדכנית להיום, 7 במרץ 2022, נראית זהה לחלוטין למפה הקודמת ב-5 במרץ 2022. [המפה: עדו הכט]

[המפה: עדו הכט]

גודל הכוח הרוסי שפלש לאוקראינה

לאחר שהפעילו כבר את כל הכוחות שצברו בסמוך לאוקראינה ערב המלחמה – סדר-גודל של כ-100 גדודים מתמרנים. בימים האחרונים החלו להגיע לחזית כוחות מגויסים מצ'צ'ניה, ויש דיווחים על מאמץ לגיוס שכירי-חרב מסוריה.

מתנדבים לצבא אוקראינה

האוקראינים מציגים הגעה של מתנדבים רבים מרחבי העולם לסייע להם: חיילים לשעבר מבריטניה, ברזיל ואפילו בלרוס שהיא בעלת ברית של רוסיה, אבל יש בתוכה מתנגדים רבים לשלטון הקיים שם ומדיניותו.

[בתמונה: פגיעות במבנים אזרחיים במלחמה. התמונה היא צילום מסך]

כללי

נראה שביומיים האחרונים ההתקדמות הרוסית נעצרה והם עסוקים בעיקר בטיהור מרחבים, בעורף הכוחות שהתקדמו, ובצבירת כוחות ואספקה להמשך.

מקורות אוקראינים מדווחים על הפסקות בשרות האינטרנט באזורים שונים במדינה. המודיעין הבריטי טוען שהוא מזהה מיקוד של תקיפות רוסיות על תשתיות אינטרנט אזרחיות וטלוויזיה של אוקראינה. התקיפות מבוצעות על-ידי מטוסים ולא על-ידי 'תוכנות נוזקה'. המטרה, לטענת המודיעין הבריטי, למנוע מאזרחי אוקראינה גישה ל-"מידע מהימן" (אמירה שהיא בעיתית בהתחשב בכמות התעמולה שמסתובבת ברשת מכל הצדדים).

חזית קייב

ממזרח לקייב הצליחו כוחות רוסים להתקדם עד כדי 20 קילומטרים מפאתי העיר. כלומר, הם התקדמו עוד כ-30 קילומטרים מאז הדיווח האחרון לגבי כוח-החוד שלהם לפני כשלושה ימים.

מצפון-מערב לא השתנה המצב מזה כמעט שבוע – הרוסים מצויים כ-15 עד 20 קילומטרים מפאתי העיר עם זרוע שמנסה לבצע עקיפה עמוקה ממערב.

[בתמונה: פגיעות במבנים אזרחיים במלחמה. התמונה היא צילום מסך]

בחזית חרקוב

ביומיים האחרונים לא התרחש שינוי משמעותי בחזית זו – הרוסים בינתיים לא מתמרנים, אלא רק מפגיזים. עוצמת ההפגזות אינה מאד עוצמתית לעומת הפגזות דומות שירו על העיר גרוזני בשתי המלחמות בצ'צ'ניה – לא ברור האם זה נובע מהחלטה או מחוסר בתותחים ובמטולי-רקטות; או מחוסר בתחמושת (קרי, שיירות התחמושת לא מצליחות להגיע בקצב מספיק מהר בכדי להגביר את האש).

נראה די ודאי, שהרוסים ויתרו על הניסיון לכתר את חרקוב וממוקדים בהתקפה לתוכה מצפון לדרום. שינוי זה הוא בניגוד לתורת המלחמה הרוסית וגם בניגוד לאופן בו הם פועלים בערים האחרות שהם תוקפים. הוא נובע כנראה מכורח – הם ניסו אבל לא הצליחו לכתר את העיר. המטה הכללי האוקראיני הודיע, שהוא מזהה תגבור של הכוחות הרוסיים מצפון לחרקוב.

חזית דונייצק ולוגנסק

גם בגזרה זו אין מידע מחדש. הלחימה בגזרה זו מתנהלת באזורים פתוחים רחבים ולכן יש הרבה פחות אזרחים שיכולים לצלם ולשדר תיעוד. נראה שהמגמה הרוסית היא לנסות להבקיע ולכתר את הכוחות האוקראינים הערוכים מולם בחזית זו.

[בתמונה: פליטים... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: פליטים... התמונה היא צילום מסך]

חזית דרום-מזרח אוקראינה וחוף ים אָזוֹב

הלחימה בעיר מַרְיוֹפּוֹל גוברת – הרוסים הפגיזו מספר מוקדים בעיר, כנראה תשתיות, ונראו טנקים ו-נגמ"שים נוסעים לתוך פאתי העיר על רקע של קולות ירי אוטומטי בהיקף ניכר.

לאחר כיבוש תחנת הכוח הגרעינית בקרבת העיר ז'פוריז'יה, התקדמו כוחות רוסים לעבר העיר עצמה ויש דיווחים ראשונים שיחידות החוד חדרו לעיר.

חזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

אין חידושים בלחימה בחזית זו. האוקראינים טוענים שתקפו-נגד באזור ניקולאיב והדפו לאחור כוחות רוסיים, אבל לא ניתן לבדוק טענה זאת מהמידע הקיים. בכל אופן, גם אם כן, הם לא הדפו אותם למרחק משמעותי.

בעיר חרסון שנכבשה לפני כמה ימים יחסית בקלות, יש הפגנות של אזרחים. בינתיים הרוסים מגיבים באיפוק יחסי – יש ירי אזהרה וקצת דחיפות, אבל לא דווח על ירי על-מנת לפגוע. גם המפגינים לא נוקטים באלימות, אלא רק צועדים ולפעמים מנסים לעבור קו שסימנו החיילים הרוסים כ-"עד כאן", ואז מתרחשות הדחיפות והיריות לאוויר. האירועים מתועדים על-ידי צלמים אוקראינים כך שאם היו שם מעשי הרג הם היו שמחים לשדר אותם. האוקראינים מנסים לשוות להפגנות הללו תדמית של התנגדות-רבתי אבל בינתיים במעט הסרטונים שראיתי אין הרבה מפגינים (עשרות עד מאות) ולא ברור אם כמה מוקדים כאלה יש. מדובר בעיר שאוכלוסייתה דומה לזו של העיר חיפה בישראל, אבל שטחה קצת יותר מכפול משטחה של העיר חיפה.

[בתמונה: פגיעות במבנים אזרחיים במלחמה. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: פגיעות במבנים אזרחיים במלחמה. התמונה היא צילום מסך]

מגמות

לא נראים שינויים במגמות המאמצים הרוסיים:

  • כיתור קייב.
  • התקפה לתוך חרקוב.
  • כיבוש מריופול.
  • כיבוש הגדה המזרחית של נהר הדנייפר – אם יצליחו זה יכתר שיעור ניכר מהכוחות האוקראינים שבמזרח אוקראינה.
  • כיבוש רצועת חוף הים השחור של אוקראינה.

אולם, בימים האחרונים יש מעט מאד התקדמות של כוחות רוסיים – באזורים מסוימים לא מאותרת התקדמות בכלל – אם כי עצרו ואם כי נבלמו, ובאזורים אחרים ההתקדמות איטית מאד.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

זהו מאמר פרשנות שביעי של ד"ר עדו הכט על המלחמה הרוסית אוקראינית. למאמרים האחרים, לחצו כאן:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *