עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית חמישית

[בתמונה: טנקים רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: טנקים רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

זהו מאמר פרשנות רביעי של ד"ר עדו הכט על המלחמה הרוסית אוקראינית. למאמרים האחרים, לחצו כאן:

[בתמונה: טנקים רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: טנקים רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

להלן תמונת מצב צבאית מעודכנת ל- 5 במרץ 2022:

איכות המקורות: מאפייני המקורות שעומדים לרשותי לא השתנו, אבל המגבלות שציינתי בסיכומים הקודמים הולכים ומחריפים – ככל שחולפים הימים מופצים יותר ויותר סרטונים, מאמרים, פוסטים ברשתות החברתיות ושאר מני פריטי-מידע. הכמות המופצת בכל יום גואה וכוללת יותר ויותר 'זבל': צילומים שלא מאוקראינה, צילומים חוזרים שכבר שודרו, צילומים מבוימים (ואם בהתחלה דובר על ביומיים פרטיים שנראו מוזרים, בהדרגה נכנסים לתחום הזה גורמים מקצועיים יותר שקשה יותר לזהות את הרמאות שלהם) ועוד. לכן, למצוא את פריטי המידע המועילים והסבירים נהיה יותר ויותר קשה.

מנגד, מכוני-המחקר המובילים בתחום חקר מלחמות החלו לגבש תמונת-מצב ברורה יותר על המצב (הועילה הם גם העובדה שהכוחות הרוסיים האטו את קצב התקדמות שלהם בעודם מנסים להתארגן מחדש, להמשך המלחמה). כל המכונים עושים עבודה דומה לזו שאני עושה באיסוף חומרים מהרשת, אבל לחלקם יש קשרים גם עם גופי מודיעין רשמיים ומקבלים גם מהם מידע.

מהשוואת מפות בין מספר חוקרים פרטיים, מכוני-מחקר וגורמים רשמיים שונים – יש הבדלים ביניהם שלעתים מעידים על שוני מהותי בהבנת המצב. נראה לי שלעתים די שכוח רוסי קטן, סיור או גישוש קרבי ראשון, הופיע במקום מסוים וחלק מהעוקבים מוסיפים מקום זה ככבוש. גישתי זהירה – אני מעדיף להתעכב בעדכון עוד יום כדי לוודא שיש שם כוח ממשי.

תמונת-המצב, המסתמנת מכלל הדיווחים

הערה לגבי המפה: במפות רבות מציירים שטח כבוש וצובעים מרחבים שלמים. לי נראה שהם מגזימים – הכוחות הרוסים נעים בטורים ולא בקווים רחבים. הם חודרים עמוק ולא עוסקים בטיהור יסודי של כל המרחב שמאחוריהם או שעקפו אותו. לכן, הצביעה של שטחים שלמים מטעה יותר מאשר מועילה ובחרתי להמשיך להציג חצים שממחישים כיוונים ולא כיסוי מדויק שממילא לא ידוע לנו.

תמונת מצב ל- 5 במרץ 2022: הערה לגבי המפה במפות רבות מציירים שטח כבוש וצובעים מרחבים שלמים. לי נראה שהם מגזימים – הכוחות הרוסים נעים בטורים ולא בקווים רחבים. הם חודרים עמוק ולא עוסקים בטיהור יסודי של כל המרחב שמאחוריהם או שעקפו אותו. לכן, הצביעה של שטחים שלמים מטעה יותר מאשר מועילה ובחרתי להמשיך להציג חצים שממחישים כיוונים ולא כיסוי מדויק שממילא לא ידוע לנו.[המפה: עדו הכט]

[המפה: עדו הכט]

גודל הכוח הרוסי שפלש לאוקראינה:

לטענת גורמי מודיעין אמריקנים, הרוסים כבר הכניסו לאוקראינה כמעט את כל הכוחות שצברו סביבה לפני המלחמה. אם כך, הם מיצו את העתודות שלהם. כעת, אם יזדקקו לכוחות נוספים, יצטרכו להביא אותם ממקומות אחרים ברוסיה ואולי אף לגייס מילואים.

בגזרות רבות נראה שעוצמת ההתקפות הרוסיות נחלשה; ולעומת זאת, רואים גודש של כוחות נוספים נכנסים כדי לעבות את המאמצים הללו. המודיעין האמריקני מדווח, שבחזיתות הצפוניות הם מזהים הקמת מרכזי-תחזוקה, כדי לאפשר הפעלת כוחות גדולים, תוך קיצור שרשרת ההספקה: הריכוזים הגדולים ביותר מכוונים לעבר קייב – ריכוז תחזוקה במאמץ שמנסה להתקרב לקייב ממזרח וריכוז תחזוקה במאמץ המנסה להתקרב לקייב מצפון-מערב.

[בתמונה: טנקים רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

כללי:

נראה שביומיים האחרונים ההתקדמות הרוסית נעצרה והם עסוקים בעיקר בטיהור מרחבים בעורף הכוחות שהתקדמו ובצבירת כוחות ואספקה להמשך. המודיעין הבריטי פרסם שהוא מזהה ירידה בעוצמת ההפגזות הרוסיות באזורים שונים והעלה השערה שהכוחות הרוסים לא מצליחים לקדם תחמושת בקצב הדרוש, כדי להמשיך את קצב הירי. אדגיש, שגם ככה הרוסים לא ירו הרבה לעומת מלחמותיהם הקודמות ומתנהל דיון בין כל מני חוקרים מדוע:

האם כי הם חסים על חיי האזרחים המקומיים?

אם זו הסיבה כנראה שהיא קשורה לשיקול פוליטי של היחסים עם האוכלוסייה אחרי המלחמה. דעה זו נתמכת בכך שגם כאשר אזרחים אוקראינים חוסמים את דרכן של יחידות רוסיות, החיילים הרוסים לא יורים ולא דורסים. צילומים עדכניים מהעיר חרסון בדרום אוקראינה - שנכבשה כמעט ללא שימוש באש ארטילריית - מראים מפגינים אוקראינים עומדים וצועקים מול חיילים רגליים רוסים ואלה לא עושים דבר – עומדים בשורה לרוחב הכביש ושומרים מרחק מהמפגינים. בנקודה אחת חייל אחד ירה כמה כדורים באוויר בכיוון שהוא בברור מיועד לא לפגוע, בבחינת "עד כאן – אל תעברו את הקו הזה".
[בתמונה: טנקים רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: טנקים רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

האם כי הם התקשו לכל אורך המבצע לקדם את התחמושת הדרושה לכך?

תוכנית התנועה הרוסית בימים הראשונים נראתה מבולגנת לחלוטין, וללא שום הגיון מבצעי למעט – סעו קדימה. יתכן בהחלט שיחידות ארטילריה התקשו לשמר קשר עם יחידות מובילות התחמושת שלהן. מצדם, האוקראינים מנסים להציג את ההפגזות הרוסיות כהרבה יותר נרחבות והרסניות ממה שהן באמת. ביומיים האחרונים מסתמן שהרוסים תוקפים תחנות-כוח חשמלי ומתקני-דחף של גז לחימום ולהפעלת מחוללי-חשמל. מאזורים שונים באוקראינה דיווחו על הפסקות-חשמל. בהינתן מזג-האויר החורפי (מידות החום נעות סביב האפס מעלות, לפעמים כמה מעלות יותר ולפעמים עד כדי 8 מעלות מתחת לאפס – וזה בלי לחשב את גורם קירור הרוח, שלא מצאתי אותו). יתכן שיש כאן ניסיון רוסי להשתמש בקור כתחליף לאש – פחות קטלני, פחות נזק בולט לעין לצורכי תעמולה נגדם אבל, מנגד, מנוף לחץ חזק נגד האזרחים המתנגדים – או לנוע מערבה בתקווה למצוא מקום שיש בו חימום, או להיכנע. יש מקורות שטוענים שהיום, זרוע האויר הרוסית הגבירה את השתתפותה בלחימה ואיבדה כ-10 מטוסים.

חזית קייב

אין חידושים מהותיים במתרחש בחזית זו. מצפון-מערב מצויים הרוסים כ-15 עד 20 קילומטרים מפאתי העיר, עם זרוע שמבצע עקיפה עמוקה ממערב. אני משער (לא רק אני – אבל אני נוטל אחריות לכל מה שאני כותב כאן) שמטרתם העקיפה היא כנראה כדי להגיע למרחב שמדרום לעיר; אולם, אין סימנים שהעקיפה הזו מתקדמת יותר מדי, ויש דיווחים על התקפות-נגד אוקראיניות שיתכן שהן הסיבה לכך. ממזרח לקייב הצליחו הרוסים שלשום להבקיע מערך הגנה חפוזה, שנפרס כ-100 קילומטרים מהעיר; והתקדמו בבת אחת למרחק של כ-50 קילומטרים מהקצה המזרחי של קייב. מאז הם טרם ניסו או טרם הצליחו להמשיך להתקדם.
[בתמונה: בעיית הפליטים... יותר מ- 1,300,000 פליטים כבר חצו את גבולות אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: בעיית הפליטים... יותר מ- 1,300,000 פליטים כבר חצו את גבולות אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

חזית חרקוב

בלחימה על חרקוב אין חדש מאתמול. עדיין לא הושלם כיתור העיר ויתכן שהרוסים כבר ויתרו על מהלך כזה בינתיים. רוב הלחימה היא בפאות הצפונית, הצפון-מזרחית והצפון-מערבית של העיר. מכיוון שהאוקראינים, מצד אחד, טוענים שהם מחזיקים בעיר; ומצד שני לא טוענים שהם הודפים התקפות רוסיות, כנראה שאין כאלה או שאם יש הן קטנות מאד.

בחזית דונייצק ולוגנסק

גם בגזרה זו אין מידע מחדש. הלחימה בגזרה זו מתנהלת באזורים פתוחים רחבים ולכן יש הרבה פחות אזרחים שיכולים לצלם ולשדר תיעוד.

חזית דרום-מזרח אוקראינה וחוף ים אָזוֹב

הרוסים השלימו את כיתור העיר מַרְיוֹפּוֹל ואת יצירת רצועת הקרקע הרציפה מקרים עד דוניצק.הם הקיפו את העיר בכוחות; וכעת, החלו להפגיז יעדים בתוכה.

לגבי המאמץ התוקף צפונה לאורך הדנייפר – הוא התקדם וכבש את אתר הכוח הגרעיני בז'פוריז'יה. במהלך הקרב היו דיווחים על "הפגזות" ו-"פריצת שריפה במתקן". בפועל נראה שנפגע בניין אחד בלבד – בניין מנהלה בן חמש קומות המרוחק כמה מאות מטרים מהכורים. גם בניין זה עומד על תלו. הנזק שרואים הוא משתי שריפות בשני אזורים של הבניין. רוב הבניין נראה בלי נזק. האתר ממשיך לעבוד, ומפעיל אותו הצוות האוקראיני, בעוד הרוסים שולטים בו ובמרחב וכנראה לא מתערבים בעבודתו.

[בתמונה: בעיית הפליטים... יותר מ- 1,300,000 פליטים כבר חצו את גבולות אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: בעיית הפליטים... יותר מ- 1,300,000 פליטים כבר חצו את גבולות אוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

בחזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

אין חידושים בלחימה בחזית זו.

אחרי שאתמול טענו שהרוסים עומדים להנחית כוחות מהים ליד אודסה, היום הודיע המודיעין האמריקני שהכוח הרוסי נסוג חזרה לקרים, בגלל שהחמיץ את חלון ההזדמנות מבחינת הגאות ומזג האויר. אפשרות אחרת היא, כמובן, שמדובר היה בהטעיה, כדי להקל על הכוחות הרוסים המנסים להתקדם לעבר אודסה מצפון-מזרח, דרך העיר ניקולאיב, הנמצאת כ-110 קילומטרים מאודסה.

למעט דיווחים לא ודאיים על כוחות רוסיים קטנים שעוקפים את ניקולאיב מצפון, אין סימנים על התקדמות הרוסים כאן. כמו בגזרות אחרות, לא ברור אם זה כי החליטו לעצור, כי הם סובלים מקשיי תחזוקה או כי ההתנגדות האוקראינית בלמה אותם.

אבדות

כפי שהצגתי בסיכומים הקודמים המספרים שמוצגים על-ידי שני הצדדים אינם מאומתים ונראים מוגזמים. עם זאת, אין ספק ששני הצדדים ספגו אבדות רבות בכוח-אדם ובאמצעים.

צוות מחקר פרטי שמכנה עצמו, Oryx, אוסף צילומים של ציוד שנפגע, ננטש או נלכד מציג את הנתונים הבאים. כלומר, אלה פריטים שיש הוכחה מצולמת לגביהם.

פריט רוסיה (בסוגריים: מספר המושמדים לטענת אוקראינה – עדכני ל-3 במרץ) אוקראינה (הרוסים לא מדווחים פגיעות)
טנקים 105 (251) 41
נגמ"שים מכל הסוגים 209 (939) 81
רכבי הנדסה מכל הסוגים (גשרים, דחפורים וכו') 26 1
תותחים, מרגמות ומטולי-רקטות 28 (155) 11
משגרי טילים נגד טנקים 27
מטוסי קרב ותקיפה 9 (33) 7
מסוקים מכל הסוגים 22 (37)
כטמ"מים 2 (3)
תותחים מתנייעים נגד מטוסים 7 1
משגרי טילים נגד מטוסים 20 (14) 8
מכ"מים 5
ספינת מלחמה 0 (2) 1
רכבי תקשורת 8
רכבי חסימה אלקטרונית 1
רכב-רך מכל הסוגים (ג'יפים, משאיות וכו' – כולל ממוגנים) 252 (464) 67
רכבות 2

הערות

הערה 1: חשוב לזכור שהאוקראינים משחררים הרבה יותר צילומים מאשר הרוסים; ולכן מראש, מובטחת הטיה לטובתם. הערה 2: הרשימה מעודכנת כמה ימים אחורה – ראיתי פריטים ביומיים האחרונים שעדיין אינם מופיעים באתר. הצוות משווה צילומים כדי לוודא שזה לא אותו פריט משני כיוונים שונים. היום התפרסם סרטון המציג מחנה צבאי אוקראיני שנכבש על-ידי הרוסים ובו עשרות פריטים (טנקים, נגמ"שים, שריוניות ומשאיות) שעדיין לא מופיעים ברשימת של Oryx. הערה 3: מספרים אלה הרבה יותר נמוכים מאלה שפורסמו על-ידי הצבאות היריבים – כל צבא על אבדות יריבו. יש להתייחס אליהם כאל חסם תחתון כי בוודאי יש לא מעט כלים בשני הצדדים שלא צולמו, או שהצילום טרם פורסם.

[בתמונה: הפגזות על הערים... התמונה היא צילום מסך]

השאלה שעל הפרק

דעיכת התנופה הרוסית מעוררת קודם כל שאלת-על אחת: האם הרוסים עצרו כדי להתארגן ולהכין מהלך נוסף או כי נגמר להם הכוח להמשיך?

בכבישים המובילים לקייב ולחרקוב נראים פקקי-תנועה ענקיים – שיירות ארוכות ודחוסות של משאיות, כמעט בלי רכב-לחימה כלשהו ביניהם, שעומדות כבר מספר ימים לכאורה ללא תזוזה. לטענת חוקרים אחדים, הסיבה היא אובדן שליטה של שרשרת הפיקוד, שלא מצליח לתכנן ולנהל את התנועה בצורה סבירה. אחד אף טען שמותו של סגן מפקד ארמיה רוסי נבע מכך, שהבין שבלי להגיע בעצמו לראש הפקק כדי לפתוח אותו דבר לא יזוז; ועקב היותו בחזית נחשף לצלף אוקראיני. אמת או בדיה תעמולתית?

אפשרות אחרת היא שאחרי התקדמות מהירה יחסית - שלא טרחה לטהר את המרחב שמאחורי הכוחות המתקדמים - הרוסים החליטו לעצור ולעשות סדר.רוב הצילומים של ציוד רוסי נטוש או התקפות על שיירות הספקה רוסיות, רכב נגד-מטוסים וכדומה, מצולמים לא מקדמת הכוחות, אלא בעורף שלהם. בשטח הלא-מטוהר, פועלים כוחות קטנים של אוקראינים שעוקצים את הכוחות הלא-לוחמים (תחזוקה); או הלוחמים שאינם מיועדים ללחימת-מגע (נ"מ).

לטענת המודיעין האמריקני, הרוסים כבר הכניסו לאוקראינה כמעט את כל הכוחות הלוחמים שערכו על גבולה לפני המלחמה. כלומר, כדי להביא תגבור נוסף יצטרכו להוביל כוחות מאזורים אחרים ברוסיה ואולי אפילו לגייס מילואים (עניין שכנראה לא קוסם להנהגה – כי פירושו עירוב הציבור הרוסי הרחב במלחמה).

האם יש עוד כוחות מאומנים ומוכנים?עד עכשיו רמת הביצועים של רוב היחידות לא עוררה השתאות, בלשון המעטה, אבל הצליחו להגיע להישגים. האם הכוחות שלא הובאו לחזית לפני המלחמה באותה רמה או פחות? להבאת הכוחות לפתיחת המלחמה נדרשו לרוסים כמה שבועות – כמה זמן ייקח להם להביא כוחות נוספים בהיקף בעל ערך כדי לחדש את תנופת ההתקפה?

בתמונה: שריון רוסי באוקראינה. התמונה היא צילום מסך

[בתמונה: שריון רוסי באוקראינה. התמונה היא צילום מסך]

הערת-אגב

סיכום זה ממוקד בפן הצבאי ונוגע בסוגיות אחרות רק בהקשר לפן זה. אולם, נראה לי חיוני להציג את הגרף הבא. לכאורה, בלחץ ארצות-הברית, הוטלו חרמות כלכליות קשות על רוסיה כדי לפגוע בכלכלתה ולאלץ אותה לחדול את מתקפתה על אוקראינה. אולם, בלחץ גרמניה לא הוטל חרם על רכישת גז ונפט מרוסיה – שהם מקור ההכנסה העיקרי של הכלכלה הרוסית וחיוניים לאירופה – למשל, 40% מהגז שגרמניה צורכת היא רוכשת מרוסיה, למצוא מקור חלופי לכמות כזו של גז זה לא דבר של מה בכך.

בתרשים: רכישת גז מרוסיה, על ידי האיחוד האירופי 

בתרשים: רכישת גז מרוסיה, על ידי האיחוד האירופי 

מסתבר שביומיים האחרונים, עלתה רכישת הגז של אירופה מרוסיה. כלומר, בעודן מנסות לפגוע בכלכלה הרוסית, מדינות אירופה למעשה מממנות אותה: ב-2 במרץ רכשה אירופה מרוסיה כמות גז השווה כמעט 400 מיליון יורו יותר מאשר הרכישה היומית הרגילה בחודשיים האחרונים.

כאן לא תם הסיפור: הגז הזה מוזרם מרוסיה לאירופה דרך צינורות העוברים באוקראינה. רוסיה בנתה צינור עוקף ישירות לגרמניה, נורדסטרים-2, אבל זה טרם מוכן לפעול; וכעת גרמניה מעכבת את האישורים להפעלתו (למעשה צעד סמלי בלבד, משום שממילא היו נדרשים עוד כמה חודשים להשלמת תהליך האישורים והם יכולים לחזור לתהליך בתום המלחמה).

[בתמונה: צינור הגז, ה- Nord Stream 2, שהוקפא... המקור: חברת הגז הרוסית GAZPROM]

[בתמונה: צינור הגז, ה- Nord Stream 2, שהוקפא... המקור: חברת הגז הרוסית GAZPROM]

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *