פנינה קרן: ומי תומך במנהלים השחוקים

[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי markusspiske לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'לחץ ושחיקה בעבודה', לחצו כאן]

פנינה קרן (ראו תמונה משמאל) מילאה שורה של תפקידים בכירים בתחום ניהול משאבי אנוש בארגונים גדולים. תפקידיה האחרונים היו סמנכ"לית משאבי אנוש באוניברסיטת בן גוריון; ‏ומנהלת חטיבת משאבי אנוש ומינהל בבנק ישראל.

כיום, יועצת ארגונית, מומחית בתחום משאבי אנוש ו'דאטה אנליטיקס'.

*  *  *

משבר הקורונה (כנראה) מאחורינו. משבר המלחמה גם כן הסתיים. כאילו שגרת העבודה אינה מלחיצה דייה בעולם מורכב של אי וודאות, המשברים הללו לבדם ייצרו עבודה אינטנסיבית ולא פשוטה לעובדי משאבי אנוש ולמנהלים בכלל הארגון.

ארגונים מודעים לכך, שעליהם להתמודד עם המשבר בכל הקשור להון האנושי שלהם; במיוחד לאור ההבנה, שעבודה מרחוק והתאמות בכללי העבודה הם כאן, להישאר לזמן ממושך. חברות משקיעות כסף רב ומשאבי זמן כדי להתמודד עם האתגרים החדשים הללו. ההשלכות והמחירים הם עדיין בחזקת נעלם.

ומי בתווך? המנהלים... אני - כסמנכ"לית משאבי אנוש, שהסתובבה הרבה בשטח והקשיבה לרבים מעמיתי, הסמנכ"לים בארגונים גדולים אחרים - חשה חובה לכתוב על כך; ולהציף את הנושא.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי jerrykimbrell10 לאתר Pixabay]

האנשים בתווך הקריטי הם המנהלים בארגון - ומי תומך בהם?

המנהלים בארגון, לכל שדרתו, מתמודדים עם קושי משולש ומרובע:

  • דרישות וציפיות של בעלי המניות מחד גיסא; והלקוחות מאידך גיסא, 'להמציא את הארגון מחדש';
  • הציפיות לתפוקה ולעמידה ביעדים;
  • ההתמודדות, שאינה נגמרת, עם תקלות טכניות ואנושיות;
  • הצורך לספק יציבות, גמישות וסביבה משמרת ותומכת עבור העובדים, שעובדים במציאות של אי וודאות וצריכים להתאים את עצמם כל העת לעולם משתנה.

המנהלים - שגם להם אתגרים אישיים מורכבים - הם אלה שאחראים להתמודד עם כל הקשיים הללו; זאת, מבלי לפגוע בחוסן הניהולי וביכולת לספק את כלל הנדרש מהם בתפקיד המנהל - קבלת החלטות מושכלת ומאוזנת לאורך זמן.

במקביל, הצטמצמה מאוד היכולת של מנהלים ליטול פסק זמן מהלחצים, בחופשות.  לך תיקח בתוך הכאוס המתמשך הזה פסק זמן... מנהלים מספרים לי: "בעבר היו לי פסקי זמן למנוחה וצבירת כוחות, נסעתי לחו"ל, היו לי חופשות חגים. עתה חופשות החגים שלי מוקדשות לעיסוק וטיפול בבעיות משפחיות שהתעצמו גם הן בעקבות המשברים האחרונים. אני מרגיש שלא נחתי; לא עצרתי לחשוב; לא הייתי עם עצמי...

[בתמונה: מי תומך בהם? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי RobinHiggins לאתר Pixabay]

עוד לפני המשבר, לא מעט מנהלים התקשו לנהל, בה בעת, עובדים מדורות שונים; התקשו להתמודד עם דרישות סותרות מלמעלה ומלמטה ועם קצב השינויים שהידפקו על דלתם. סקר שביצעתי בארגון גדול העלה, כי אצל המנהלים הללו -  שעוד טרום המשברים התקשו בניהול - מוצאים את עצמם עתה הקשיים מחריפים והולכים; עד כדי קושי ליצור קשר שוטף עם העובדים, ולקדם יעדי ביצוע במצב החדש. התוצאה של כל אלה היא שחיקה ברמה גבוהה.

המשמעויות והמסקנות של כל אלה מתקבצות לכותרת אחת: יש צורך לתת עדיפות גבוהה לשימור מנהלים!

הנהלות רבות מפנים תקציבים רבים לתמיכה בעובדים כדי לחבר אותם למקום העבודה. חשוב להקצות תקציב שמיועד לשימור מנהלים ומתוך הכרה לקושי המוטל על כתפיהם.

[הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

להלן מספר רעיונות לשימור מנהלים:

  • פסקי זמן לחשיבה ולבחירה: הנהלת החברה תציע למנהלים פסקי זמן מנוהלים כמו: יום ממומן, מחוץ לחברה, אחת לשבועיים; או מינון אחר, שמטרתו להתרענן ולהטעין מצברים. המנהל יכול לצרף קבוצת חשיבה ולבלות בטבע; או לבחור כל מה שמתאים לו לצורך מנוחה וחשיבה.
  • להתאמן על גמישות מחשבתית, בעיקר בעזרת מומחי משאבי אנוש. יש "המצאות" ופתרונות רבים, שמסייעים להתמודד, כמו למשל, מיומנות השילוב שבין אילוץ לצורך... אפשר לספק דרכי חשיבה אלו למנהלים - בעזרת מאמן אישי, יועץ או קולגה - בתדירות שיבחר המנהל. העיקר שלא ייוותר לבד.
  • להשקיע בחיבור ולהרבות בשיתוף: זה משיג מטרות רבות: מייצר תעדוף לגבי מה נכון ומה מוערך, מחזק את החיבור, משמר אינטראקציה לאנשים; וכדומה.
  • להצטרף לפורמים בין ארגוניים, כדי לייצר קבוצות תמיכה ולחזק חוסן.
  • לייצר מפגשי מנהלים ברמת תכיפות גבוהה יותר לשיח מנהלים פנים אירגוני.
  • לתת למשאבי אנוש להוביל: זה המקצוע שלהם ומרכז תפקידם. אנשי משאבי אנוש הבכירים חייבים להיות יותר בשטח ובקשר עם מנהלים בכל הדרגים, כדי לחוש אותם ברמה האישית; ולסייע בהצעת פתרונות.
  • ורעיון נוסף: בניית חדר מנוחה שקט שמיועד למנהלים: לי היה ניסיון עם בניית"חדר כושר למוח", שרוהט והשרה רוגע ומקום עוטף לחשיבה ומנוחה.

[הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'לחץ ושחיקה בעבודה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *