יורם אטינגר: "שומר החומות" – תרומה לאינטרס ארה"ב  

[התמונה היא צילום מסך]

[המאמר ראה אור לראשונה ב'חדשות מחלקה ראשונה' ובבלוג של יורם אטינגר. הוא מופיע כאן באישור המחבר. לגישה לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

%d7%99%d7%95%d7%a8%d7%9d-%d7%90%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%92%d7%a8יורם אטינגר הוא מומחה ביחסי ארצות הברית-ישראל, כיהן בעבר כציר בשגרירות ישראל בארצות הברית וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית.

[בתמונה משמאל: יורם אטינגר בעת הרצאה. טקסס, מאי 2011. התמונה היא נחלת הכלל]

*  *  *

מערכת "כיפת ברזל" – שכיכבה ב"שומר החומות" - מיוצרת על ידי ישראל וארה"ב, ומהווה ציון דרך נוסף בשיתוף-הפעולה הפורה בין שתי המדינות, המקדם אינטרסים ביטחוניים, טכנולוגים וכלכלים משותפים.

"כיפת ברזל" פותחה על ידי ישראל ("רפא"ל), במימון מרבי (70%-80%) ע"י ארה"ב, ומיוצרת במשותף (רפא"ל ו-Raytheon), אך רוב תהליך היצור מתקיים בארה"ב. הפיתוח הישראלי נמסר לארה"ב, וחסך לארה"ב שנים רבות של מחקר ופיתוח בעלות של מיליארדי דולרים.

הביצועים המרשימים של "כיפת ברזל" מגבירים את פוטנציאל היצוא למדינות שונות - כגון דר' קוריאה, יפן, סינגפור, הודו, פולין, המדינות הבלטיות ואמריקה הלטינית - ותורמים להרחבת היצוא הביטחוני ובסיס התעסוקה של ארה"ב.

בנוסף, צבא ארה"ב שוקל לרכוש סוללה שלישית של "כיפת ברזל", תוך מינוף לקחי הקרב של ישראל – המשפרים באופן שיטתי את איכות המערכת – כדי לשדרג את ביטחון הכוחות האמריקאים במפרץ הפרסי וברחבי העולם.

[התמונה היא צילום מסך]

חמאס – איום משותף לישראל וארה"ב

חמאס הוא בן-טפוחיה של איראן, המאיימת על קיום המשטרים הערביים הפרו-אמריקאים, ומונחית על ידי חזון דתי-פנאטי-אימפריאליסטי של הדחת ארה"ב מההנהגה העולמית והשתלטות על המפרץ הפרסי, המזרח התיכון ושאר אזורי העולם.

[בתמונה משמאל: סמלם של 'האחים המוסלמים' עם המלים “אכן הוא קוראן מכובד” (מפסוק מהקוראן) על הספר, ו־”וְהֵכַנְתֶם“ (צורת צווי, גם מהקוראן) למטה. המקור: ויקיפדיה]

חמאס הוא סניף של "האחים המוסלמים", שהוא ארגון הטרור האסלאמי הגדול בעולם, המפעיל ארגוני טרור, צדקה, חברה ומדיניות, פועל להפלת כל משטר ערבי פרו-אמריקאי, ורואה בישראל ישות "כופרת" ב"בית האסלאם", המהווה בסיס קדמי של ארה"ב. "האחים" מחוייבים לג'יהאד נגד המדינה היהודית ולקידום חזון החברה האסלאמית העולמית, המבוססת על הקוראן, ומשעבדת את המערב "הכופר" והעומדת בראשו, ארה"ב.  מכאן פריסת ארגוני ה"אחים" מפקיסטן במזרח ועד לדרום וצפון אמריקה במערב.

לדברי יוסוף קאראדאווי, הסמכות הרוחנית המובילה של "האחים": "האסלאם יחזור לאירופה ככובש לאחר שגורש מאירופה פעמיים.... הכיבוש האסלאמי לא יהיה בכוח החרב, אלא על ידי [הגירה] והפצת האסלאם... עד לכיבוש העולם כולו [ובמיוחד רומא] ושיקום החליפות האסלאמית...."

לפי סעיף 8 באמנת חמאס: "מלחמת הקודש [ג'יהאד] היא דרכנו, והמוות למען אללה הוא משאלה נעלה...."  סעיף 13: "אין פתרון לבעיה הפלסטינית אלא באמצעות ג'יהאד...." סעיף 31: "מאמיני שלושת הדתות – אסלאם, נצרות ויהדות – יכולים לחיות בצוותא בחסות האסלאם.... רק בחסות האסלאם יתקיים ביטחון מלא...."

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

אינטרסים משותפים של ארה"ב וישראל

סדר היום המשותף של ישראל וארה"ב מתמקד באיומים ואתגרים אזוריים וגלובלים משותפים, שהם בעלי משקל רב-יותר מחילוקי הדעות בסוגייה הפלסטינית.

לדוגמא, הצורך לבלום את איראן הקונבנציונלית, שהפכה למוקד מוביל של הפצה אזורית וגלובלית (עד דרום ומרכז אמריקה!) של טרור, סמים וטכנולוגיות בליסטיות, ומעורבת ישירות במלחמות אזרחים בעיראק, סוריה, לבנון ותימן, וליבוי טרור שיעי וסוני בסעודיה, בחריין, ירדן ומצרים. גם "האחים המוסלמים" מהווים איום משותף, הפועל להפלת כל משטר ערבי פרו-אמריקאי ול"מלחמת קודש" נגד המדינה היהודית, כמו גם ארדואן התורכי הפועל לשיקום האימפריה העותומנית במזרח התיכון ומרכז אסיה, ומסייע לטרור וחתרנות "האחים המוסלמים", כולל חמאס.

ישראל מהווה בעלת ברית ייחודית לקידום האתגר השיטתי של ארה"ב לשמור על עליונותה הטכנולוגית הביטחונית והאזרחית, תוך מינוף היכולות משנות-המשחק מבית היוצר הישראלי. חיוניות ישראל מול איומים ואתגרים של ארה"ב בולטת, במיוחד, על רקע חולשת ופייסנות אירופה; נוכח אי-היציבות השורשית של כל המדינות הערביות הפרו-אמריקאיות; ונוכח שאיפת ארה"ב לצמצם את נוכחותה הצבאית במזרח התיכון, תוך פגיעה מינימלית באינטרסים שלה.

התשואה על ההשקעה השנתית של ארה"ב ("סיוע חוץ") בישראל

ניצחון ישראל במלחמת 1967, ריסק את התשתית הצבאית של מצרים פרו-סובייטית ואנטי-אמריקאית, שחתרה להנהגה פאן-ערבית ולהפלת המשטרים במדינות הנפט הפרו-אמריקאיות. ב-1967 הייתה לארה"ב תלות גבוהה בנפט המפרץ הפרסי, והניצחון הישראלי חסך מארה"ב מכה קשה לאינטרסים ביטחוניים וכלכליים, ופגע קשות באינטרסים של ברה"מ.

[הכרזה: ייצור ידע]

מ-1967 הפכו יחסי ישראל-ארה"ב מכביש חד-סטרי לכביש דו-סטרי לתועלת הדדית באופן הבא:

1. ישראל היא המעבדה בתנאי-קרב היעילה, חסכונית ואמינה ביותר עבור התעשיות הביטחוניות והכוחות המזויינים של ארה"ב, כפי שמדגים שילוב מטוסי האפ-15, אפ-16 ואפ-35 בחיל האוויר הישראלי – כמו מאות מערכות ביטחון נוספות – שהפך להיות מקדם-יצוא אמריקאי ברחבי העולם.

כמו כן, הניסיון הישראלי המבצעי, ובתחומי תחזוקה ותיקונים מועבר מדי יום ליצרנים האמריקאים, ובכך משדרג את איכות הדור הבא של מערכות הביטחון של ארה"ב, חוסך לה הרבה שנות מחקר ופיתוח, מקדם את היצוא האמריקאי ומרחיב את בסיס-התעסוקה בארה"ב - בוננזה של מיליארדי דולרים לארה"ב.

הניסיון המבצעי הישראלי מוטמע בזרועות צבא ארה"ב ומשדרג את תורות הלחימה שלהן. לדוגמא, טייסי קרב של ארה"ב רואים בתרגילים משותפים עם חיל האוויר הישראלי תרומה ייחודית לכושרם המבצעי. בנוסף לכך, יחידות מיוחדות של צבא ארה"ב – בדרכן לעיראק ואפגניסטן –  מגיעות למספר שבועות של אימונים בישראל, כדי למנף את הנסיון הישראלי בלוחמה-בשטח-בנוי, עמידה מול מתאבדים, מכוניות-תופת ומטעני-צד. למעשה, גיבוש תורות לחימה בארה"ב מתבסס, במידה רבה, על נסיון הקרב הישראלי, כפי שאמר לי הגנרל צ'אק קרולאק, מפקד חיל הנחתים (המארינס) לשעבר.

2. ישראל היא מקור המודיעין הזר היעיל ביותר של ארה"ב שהיקפו עולה על זה של כל מדינות נאט"ו יחדיו. לדוגמא, ארכיון הגרעין האיראני, לוחמה בטרור, מידע על מגבלות ויתרונות מערכות נשק סובייטיות/רוסיות ושיבושן, סיכול ניסיונות להפיל משטרים ערביים פרו-אמריקאים, ועוד.

לדעת הגנרל ג'ורג' קיגן (George Keegan) שהיה ראש המודיעין של חיל האוויר האמריקאי: "כדי לייצר את המידע המודיעיני הישראלי הנמסר לארה"ב, יש להקים חמש סוכנויות ביון מרכזיות (CIA)". תקציב שנתי של ה-CIA הוא כ-15 מיליארד דולרים (כמעט פי חמש מ"סיוע החוץ" השנתי).

[התמונה המקורית היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

3. ישראל היא המוקד החדשני ביותר (להוציא את ארה"ב) של תעשיות ההייטק האמריקאיות, המארחת על אדמתה מרכזי מחקר ופיתוח של כ-250 חברות ענק מארה"ב, כגון אינטל, מיקרוסופט, פייסבוק, גוגל, אמזון, סיסקו, אפל, HPIBMAOL, קודאק, ג'ונסון וג'ונסון ואפלייד מטריאלס. חברות אלו ממנפות את כח-המוח הישראלי כדי לשדרג את יכולתן בתחרות הבינלאומית, ולהגדיל את היצוא ולהרחיב את התעסוקה בארה"ב.  מנכ"ל אינטל טען שללא מרכזי הפיתוח של החברה בישראל היא הייתה נמחקת בתחרות הבינלאומית. מנכ"ל מיקרוסופט אמר שמרכזי הפיתוח בישראל הופכים את מיקרוסופט בהדרגה לחברה ישראלית.

4. ישראל מהווה בסיס קדמי היעיל, אמין ודמוקרטי ביותר של ארה"ב באזור קריטי בין אירופה, אסיה ואפריקה, ובין הים התיכון, הים האדום, האוקינוס ההודי, הים הערבי והמפרץ הפרסי, אשר – בניגוד למדינות נאט"ו, יפן ודרום קוריאה – אינו מחייב הצבת כח צבאי אמריקאי.

לכוח ההרתעה של ישראל - כפועל יוצא של נסיון קרבי, איכות תעשיות הביטחון החדשניות, יכולות המודיעין ושליטה ברמת הגולן ורכסי יהודה ושומרון – תפקיד חשוב במניעת הפלתם של המשטרים בירדן (במיוחד), סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, עומאן ומרוקו הפרו-אמריקאיות, החשופות לאיומים קיומיים, ברורים ומיידיים של איראן, "האחים המוסלמים" ודאע"ש.

להערכת הגנרל אלכסנדר הייג (Alexander Haig) שהיה המפקד העליון של נאט"ו ומזכיר המדינה בארה"ב, ישראל היא נושאת-המטוסים הגדולה ביותר של ארה"ב, שאינה זקוקה לחיילי ארה"ב, עוגנת באזור קריטי ביותר לאינטרסים ביטחוניים וכלכליים של ארה"ב, ושאי-אפשר להטביעה. לפי הייג, אלמלא ישראל, היה על ארה"ב לייצר ולהציב באזור עוד מספר נושאות-מטוסים אמיתיות, בנוסף למספר חטיבות צבא, וכל זה בעלות של 20-15 מיליארד דולרים לשנה (פי חמש מ"סיוע החוץ" לישראל).

[לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

לסיכום, ישראל היא מכפלן עוצמה ביטחוני ואזרחי ייחודי עבור ארה"ב. ומכאן, שארה"ב מבצעת השקעה שנתית ב- ולא מעניקה סיוע חוץ ל- ישראל, המניבה תשואה שנתית ייחודית של מאות אחוזים למשלם המיסים האמריקאי.

[לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *