אלי בר און: הטיל ששכנע את האמריקנים להשתדרג…

[בתמונה: הטיל שאילץ את האמריקנים להתעורר... הקורנט. התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

ב- 13 באפריל 2021 דיווח כתב העת המצוין 'ישראל דיפנס' כי "בצבא ארה"ב מתכננים להחליף את טילי TOW הוותיקים (50 שנה) בטיל נ"ט חדיש שישמיד טנקים בטווח כפול מזה של הטאו הישן...

משפחת טילי טאו, תוצרת ריית'יון, בסימונם הרשמי BGM-71, תוחלף בטיל נ"ט חדש שטווחו יהיה כ-10 ק"מ אך ישמור על מידותיו כדי שיתאים לשיגור מכלי רכב תקניים בצבא ארה"ב (ראו המאמר למטה).

המשימה היא לפתח טיל נ"ט בעל טווח של 10 ק"מ ויותר, בעל מהירות ירי גבוהה יותר מטיל טאו רגיל. הסיבה היא שבעת שיגור טיל טאו חייב המפעיל לשמור על קשר עין ולכוון את המשגר ישירות אל המטרה במשך זמן התעופה של הטיל.

[למאמר המלא ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

החלפה זו נעשית אחרי הזנחה רבת השנים של זרוע היבשה של צבא ארה"ב. היה ברור כבר לפני 20 שנה, כי הטכנולוגיה של טילי הנ"ט של צבא ארה"ב היא מיושנת.

לרוסיה, סין, איראן, החיזבאללה ועוד יש טילים ארוכי טווח ועוצמתיים ומדויקים יותר מטיל הטאו הישן. למשל, טיל הקורנט הרוסי מהדגם האחרון, מגיע לטווח של 10 ק"מ ויעיל גם נגד קבוצות חיילים בשטח באמצעות רש"ק נפיץ. לטילי הנ"ט החדישים ראשי קרב שיכולים לפרוץ קיר של בית ולהתפוצץ בפנים וליירט מטוס/מסוק מנמיך טוס בטווח של מס' ק"מ (ארגון החיזבאללה, אגב, מצויד באלפי טילי קורנט. זה האמצעי העיקרי שלו במלחמה יבשתית).

לכן, כוחות היבשה האמריקנים חייבים כעת ומייד טילי נ"ט שטווחם כ 10 ק"מ וגם 25, כמו הספייק מהדגם ארוך הטווח שלנו.

מאגר הטילים הקיימים בצבא ארה"ב כולל אמנם טילים מצוינים, אך אלה אינם מגשרים על הפער בטילים ארוכי טווח:

  • כך למשל, טיל ההלפייר הוא טיל מצוין; אך אינו טיל יבשתי, ומשוגר רק ממסוקים. להערכתי, המצב הזה נוצר כיוון שהניחו שהמסוקים יהיו אלה ש'יעשו את העבודה' בטווחים שמעל ל 3 ק"מ למסוקים; וכך תרוויח התעשייה הביטחונית מיליארדים רבים כל שנה, מייצור מסוקים.
  • טיל הטאו 2 גם הוא קצר טווח - 3.75 ק"מ.
  • כך גם טיל ה- ג'וולין שעלה עתה לחדשות, כאשר האוקראינים - שרכשו אותו בתקופת ממשל טראמפ - מקרבים אותו לחזית ההתלקחות עם רוסיה בגבולם. הוא מצויין אך עדיין קצר טווח.

רק עתה מתחילים אילוצי המציאות הביטחונית - שייצר טיל הקורנט - לגבור על האינטרסים הכלכליים של התעשייה הבטחונית האמריקאית שמחוברת לפנטגון (התופעה הזו רווחת בכל המדינות שיש להן תעשיות ביטחוניות... גם אצלנו).

והמסוקים? תפקידם בשדה הקרב קטן משמעותית, הם פגיעים מאוד ואם הם אם הם רוצים להישאר רלוונטיים חייבים לעבור לשיגור טילים, שטווחם כפול מזה של ההלפייר, עד 30 ק"מ.

טילי הספייק הישראלים מתוצרת חברת רפאל (ראו סרטון למטה) מצויינים, עולים ביכולותיהם על טילי הטאו; ואלפים רבים מהם נרכשו ומצויים גם בשירות נאטו. אבל האמריקאים - בניגוד אלינו - יכולים להרשות לעצמם 'למשוך זמן', כדי לפרנס את התעשייה הביטחונית המקומית שלהם.

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו! .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *