יצחק בריק: הגניבות מצה"ל – קלון… צה"ל לא מוכן למלחמה הבאה!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי suju לאתר Pixabay]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

יצחק בריק זכה לאות אבירי איכות השלטון בקטגורית הרשות המבקרת, לשנת 2020.

*  *  *

ב- 14 בפברואר 2021 חשף הכתב יוסי יהושוע בטוויטר את ההיערכות הצה"לית להתמודד עם גל הגניבות מבסיסי צה"ל: "התוכנית של צה״ל למניעת גניבות מהבסיסים: הקמת מערך הגנה שיוכפף למשטרה הצבאית, מינוי קב״ט לכל אחד מ 50 הבסיסים המאוימים, הכשרה ייעודית חדשה מגורמי ביטחון חיצוניים, הצבת אמצעים טכנולוגים מתקדמים בנשקיות העלות: 150 מיליון שקלים":

[לציוץ של יוסי והושע בטוויטר, לחצו כאן]

גונבים וגונבים ואין מגן; ואין נותן דין וחשבון; ואין משלם מחיר...

רק בחודש האחרון נפרצו שבעה נגמ"שים וטנק בצאלים ונגנב מהם ציוד ותחמושת; נפרצו 17 נגמ"שים בחטיבת גבעתי ונגנבו ציוד ותחמושת; גונבים 37 נשקים בצפון; גונבים מאות אלפי כדורי נשק... זו לא תופעה חדשה: לפני שנתיים פרצו חמישים פעם לאותו מחנה גדול בצה"ל; ואף מפקד לא נדרש להסביר או לשלם מחיר. שערורייה ממש! זו רשימה חלקית וקטנה שמעידה על תופעה שהולכת ומתעצמת!

הפריצה לתוך מחנה נבטים המחישה את גודל הסיכון: מי שפרץ יכול היה לפוצץ בקלות גם מטוס... אלה לא עבירות פליליות גרידא. זה איום  אסטרטגי ותרחיש קשה שעלול להתממש במלחמה הבאה: כניסה של אותם גנבים - שיהפכו ברגע ללוחמי חירות - לתוך המחנות בעת מלחמה, כולל בסיסי חיל האוויר; הרג חיילים וביצוע חבלות במטרה לגרום לכאוס ולמנוע מהמטוסים להמריא! 

והצבא מצדו, מאחר להבין את המתרחש; אינו פועל לשנות את הוראות הפתיחה באש; ואינו מבין את השלכות המצב הנוכחי על תפקודו. הוא מצוי בחוסר משמעת משווע; בהיעדר בקרה אפקטיבית; באי הפקת לקחים; והחמור מכל: מפקדים לא לוקחים אחריות! תמיד האשם הוא הש"ג... וכל זה בחסות דוברות צה"ל ההזויה...

לאורך השנים הפך צה"ל לבונקר הנשק של עבריינים ושל טרוריסטים. העבריינות הזו תתהפך ביום שתפרוץ מלחמה לפעולות גרילה שתופנינה נגד המחנות הצבאיים והחיילים ונגד יישובים ואזרחים.

[למאמרו של האלוף יצחק בריק: 'התפוררות מערך השמירה על בסיסי צה”ל', לחצו כאן] [למאמרו של האלוף יצחק בריק: 'דובר צה”ל – כשהדוברות הופכת ליחסי ציבור…', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

[הכרזה: ייצור ידע]

אני שואל את עצמי איך - אחרי אירועים כה קשים - לא עושה הרמטכ"ל כנס של הפיקוד הבכיר של צה"ל ועושה סדר בהנחיות, בפקודות, בהוראות הפתיחה באש;

ועוד, אין בעצם מי שישמור... אחרי שקיצרו את שירות הבנים, קיצצו אלפי אנשים כולל נגדים, אין כל יכולת לשמירה אפקטיבית. אתה יכול להגיע מכל כיוון ולא יראו אותך בכלל... ושר הביטחון מדבר בסיסמאות: יש בעיה קשה, נטפל... מדברים, מכריזים, כותבם בעיתונים, זורקים לפח ועולם כמנהגו נוהג... זוהי תעודת קלון לפיקוד צה"ל; וזה מסביר הרבה את מה שקורה בשטח, בכל דבר ועניין.

עתה באשר לתכנית ההגנה על הבסיסים: לקחו את קצין משטרה צבאית ראשי ואמרו לו: "תהיה אחראי. תעשה תכנית ב- 150 מיליון ש"ח!". כל התכנית הזו תעצור את הגניבות? הרי אין אנשים לשמור; ומי שיש, לא יירה בגלל הוראות הפתיחה באש...

צריך להבין: בניגוד לכל מלחמות ישראל עד היום, המלחמה הבאה תהיה בעורף; ובנוסף לטילים שימלאו בה תפקיד מכריע, לוחמי החירות הללו - שעושים בבסיסי צה"ל כבשלהם ומכירים בהם כל מבנה וכל שביל - הם הנשק הסודי, שימלא תפקיד מפתח בהשתלטות על המחנות ועל יישובים, בהרג חיילים ואזרחים; ובזריעת כאוס במערך המלחמתי.

מקורות והעשרה

One thought on “יצחק בריק: הגניבות מצה"ל – קלון… צה"ל לא מוכן למלחמה הבאה!

  1. אני מצפה קודם כל ממפקדי הבסיסים עצמם לקחת אחריות.
    לא רק משטרה צבאית.
    לא רק משטרת ישראל.
    לא רק הרמטכ"ל.

    הרמטכ"ל צריך לקחת פרוייקטור שמבין היטב באבטחת בסיסים ולקבל ממנו תוכנית, שבמרכזה העצמת היכולת של המב"סים וחייליהם לטפל בבעיה. אח"כ להנחות בהתאם ולסגור מעגל עם בקרה והתייחסות קשה לכל מקרה הפקרות כזה, קטן כגדול.
    זה אומר בין השאר לשנות את הוראות הפתיחה באש. מי שפורץ לשטח בסיס צבאי דמו בראשו, תחת הנחת מוצא שזה איננו איום פלילי אלא איום פח"עי בסיכון גבוה בעת מלחמה וגם בין המלחמות, עם חשיבות גדולה כי הוא מסיט אנרגיה של מפקדים וחיילים לכיוון התגוננות בבסיס במקום למשימותיהם האחרות.
    ברגע שיראו שהתגובה של צה"ל קשה ונחושה לאורך זמן – כל הפורעים יעלמו. זה כמובן מותנה בגיבוי של מערכת המשפט לנושא – וזה כבר נושא לתגובה נוספת. בקצרה – למערכת המשפט אחריות מלאה על המחדלי ותוצאתיו הרות האסון חו"ח – אם היא מונעת סמכות מצה"ל והממשלה לבצע את תפקידם הבסיסי ביותר, מתן בטחון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *