גרשון הכהן: קק"ל הוא הווקף היהודי!

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Tony Kane. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

[המאמר ראה אור לראשונה בעיתון 'ישראל היום'. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

יש לברך על החלטת פורום ההנהלה של קרן קיימת לישראל להמשיך בפעולותיה הייעודיות לרכישת קרקע בכל ארץ ישראל. אין כל חדש במאמץ הנמשך יותר ממאה שנים לרכישת קרקע גם במרחבי יהודה ושומרון. קק"ל התמידה במאמציה במרחבים אלה גם אחרי 1948, כשהיה המרחב בשליטת ממלכת ירדן.

ההחלטה, שהתקבלה עם כניסתו של אברהם דובדבני לתפקיד יו"ר קק"ל, זכתה לגיבוי מלא של היו"ר הקודם, דני עטר. התגובה המיידית של המתנגדים לכל צעד ציוני פעיל, ובהם רבנים רפורמים בארה"ב וסוכני מגמת אוסלו הישראלים, עם המהירות שבה גייסו תגובה מהבית הלבן, אינה מפתיעה. אולם תגובת שר הביטחון, שמיהר לשגר מכתב הסתייגות רשמי ליו"ר קק"ל, צריכה לעורר תמיהה. לא ברור כיצד הידרדר בני גנץ לנקודת שפל חדשה בסטייתו מדרכם המסורתית של מנהיגי מפלגת העבודה.

בחוות דעת משפטית של השופט בדימוס יוסף אלון - שהוזמנה עוד על ידי יו"ר קק"ל הקודם, דני עטר - ניתנה תמיכה מלאה להמשך פעולות קק"ל גם ביו"ש ובירושלים. בין המובאות שעליהן התבססה חוות הדעת, צוטטו דבריו של ראש הממשלה לוי אשכול.

במכתב ארוך מיוני 1968 ליו"ר קק"ל יעקב צור, התייחס אשכול למרחבים שמעבר לקו הירוק: "הרבה תלוי יהיה כמו בעבר, בנכונותנו שלא להירתע ממשימות קשות ובכישרוננו לבצע בתנופה את מפעל ההתיישבות החלוצית באזורים מרוחקים של ארצנו. תפקידים אלו יבוצעו רק אם הקרן הקיימת תשתלב מלכתחילה בהגשמתם על ידי הפיכת השטחים העזובים, שקללת הדורות רובצת עליהם, לאדמה נושבת... מתוך נאמנות למטרתה היסודית, שהיא יצירת אדמה ליישוב הארץ".

[בתמונה: ראש הממשלה לוי אשכול. מקור התמונה לע"מ. שם הצלם אינו מוזכר]

בתשובת יו"ר קק"ל דובדבני לשר הביטחון גנץ, התגלה מחדש הצורך החיוני בשימור הקרן הקיימת כמוסד חוץ־מדינתי עצמאי, בלתי כפוף למדיניות ממשלת ישראל. על כך בדיוק נוטים לערער מומחי ממשל ומינהל ציבורי. לסדרני החוק והמינהל התקין, ובהם הוגים מובילים במכון הישראלי לדמוקרטיה, המשך קיומם ופעילותם של מוסדות מקבילים שאינם כפופים לממשלת ישראל הוא אנומליה מוסדית מיותרת, המחוללת מתחים בעייתיים. מטריד אותם שעשרות שנים לאחר הקמת המדינה, ממשיכים להתקיים בה מוסדות לאומיים מקבילים מחוץ למערכת השלטון הרשמית - ובהם הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית, קרן היסוד וקרן קיימת לישראל.

הסתייגותו של גנץ מהחלטת קק"ל מלמדת מחדש עד כמה הייתה נכונה החלטתו של דוד בן־גוריון להותיר על כנם מוסדות לאומיים אלה מימים שקדמו להקמת המדינה, ולאפשר את המשך פעולתם בשם האינטרסים הנצחיים של העם היהודי. המשך פעולתם במקביל לפעולותיה הרשמיות של מדינת ישראל, מאפשר מיצוי חופש פעולה מעבר לאילוציה של ישראל הרשמית.

בין ישראל כמדינת חוק לכל אזרחיה, לבין מדינת ישראל כאמצעי לגאולת העם היהודי, המחויבת לקיבוץ גלויות ולירושת הארץ, קיים מימיה הראשונים מתח בלתי פתור. הכרה במתח הזה הכרחית כנקודת המוצא להבנת זהותה הייחודית של מדינת ישראל. הודות למחאת המתנגדים, נוצרה ההזדמנות לחזור לנקודת הבראשית, ולהתחייב מחדש לייעודה של קק"ל, שהוקמה ביוזמת הרצל, למען רכישת קרקע לצורכי העם היהודי בארץ ישראל. הייעוד נצחי והמלאכה קדושה.

.

One thought on “גרשון הכהן: קק"ל הוא הווקף היהודי!

  1. הנקודה הזו, בה מתחברות או מתנגשות ה"מדינת כל אזרחיה" עם "מדינה יהודית-ציונית" היא הנקודה הארכמידית של עתידנו פה.

    אם ישתלטו מוסדות המדינה על מוסדות הציונות, ויכפיפו את התנהלותם לשויון הקדוש בזכויות, שמשמש את בג"צ כערך העליון שלו בשלטונו חסר המעצורים, לא יהיה לנו פה עתיד.
    כי המדינה הזו לא נבנתה כמדינת כל אזרחיה אלא כמדינה עם ייעוד, להיות הבית הלאומי של העם היהודי (והעם היהודי בלבד).

    הכרה "במתח" בין שני הדברים איננה מספיקה. כי בג"צ, התקשורת ואחרים ימתחו את זה עד שיישבר. מבחינתם: כן, לשבור את המוסדות הללו וגם את הציונות הקלאסית (התיישבות יהודית, עליה יהודית). הם שינו את ההגדרות של יעדי הציונות לכל מיני דברים של "פוסט" – כמו לעודד מצויינות בקרב תושבי כלל הגליל. משימות חשובות למדינה, אבל אין ביניהן לבין ציונות קשר ישיר.

    בחוק הלאום או בחוקים אחרים היה צורך להכליל את ההכרה במוסדות הללו ובלגיטימיות הפעולה שלהם למען העם היהודי. כולל הקצאת משאבים וביצוע פעילות אינטנסיבית לטובת התיישבות יהודית בכל חלקי הארץ, ועלייה יהודית. בדיוק לפי הקונצנזוס המוחלט ששרר פה בקרב 90% פלוס מהיהודים, שמאל וימין, עד שנות השבעים לפחות.

    צריך לשים לב שאין פה שום אפליה גזעית, לאומית או דתית במישור הפרט. ערבי (מוסלמי/נוצרי) יכול לקנות ולמכור קרקע איפה שירצה (בהנחה שלא ירצחו אותו בני עמו).
    אבל קק"ל היא מוסד של העם היהודי, גייסה ומגייסת משאבים מהעולם היהודי בלבד, לטובת הבטחת עתידו של העם היהודי בלבד. העברת המשאבים הללו למטרה שונה היא פגיעה בייעוד המקורי של התרומות. מדובר פה בדאגה לביצור עתידו של העם היהודי במולדתו, אין דבר לגיטימי מזה.

    צריך להקים ישובים קהיליתיים יהודיים גדולים, על אדמות קק"ל שברשות קק"ל ושתרכוש בהמשך בכל הארץ, וליצור תנופת התיישבות מחודשת.
    צריך לשנות את החוק ככה שהסיפור של בג"צ קעדאן יהפוך להסטוריה לא רלבנטית, בהתאם לנאמר בחוק הלאום ("המדינה רואה בפיתוח התיישבות יהודית ערך לאומי, ותפעל על מנת לעודד ולקדם הקמה וביסוס שלה") וכמו שציין פרופ' אליאב שוחטמן בהקשר הבג"צ הזה: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%92%22%D7%A5_%D7%A7%D7%A2%D7%93%D7%90%D7%9F

    בכל מקום בעולם, כולל במדינות המערב, ניתן להקים gated community של אנשים בעלי מאפיינים משותפים. למשל – למתחם כת האמיש לא יכניסו מישהו שנוסע במכונית ולא עונה לכללים שלהם. מתחמים שלמים יש ביוטה למורמונים בלבד. לכנסיות אחרות אותו דבר, בכל העולם. אז ערים בסדר, אי אפשר להגביל. אבל בישובים קהילתיים אסור למנוע הגבלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *