יצחק בריק: התפוררות מערך השמירה על בסיסי צה"ל

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי TheDigitalArtist לאתר Pixabay]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

יצחק בריק זכה לאות אבירי איכות השלטון בקטגורית הרשות המבקרת, לשנת 2020.

*  *  *

אנו עדים ל קיפאון-סטגנציה (Stagnation) במערך ההגנה והשמירה על בסיסי צה״ל. מדובר בסימפטום חמור מאין כמוהו המעיד על התנהלותו של צה״ל בכל דבר ועניין, מהקטן ועד הגדול.

כל זה נובע מחוסר משמעת משווע, מאי ביצוע פקודות ונהלים, מחוסר בקרה ומעקב, ומבריחה מאחריות של הפיקוד הבכיר. לאחר שנחשף בוועדת החוץ והביטחון שמחנה מסוים היה, בשנת 2018, יעד ל- 50 פריצות וגנבות, המשיך המפקד בתפקידו, כאילו לא קרה דבר. מאז, זה ממשיך בקצב מסחרר באין מפריע; והמפקדים הבכירים נשארים בתפקידם. הם לא לוקחים אחריות על שום דבר, הקורה בנושאים שהם באחריותם; ומטילים את האחריות על פקודיהם. כך זה מתגלגל עד הש.ג. כמו הפוליטיקאים, הם מתנהלים כנסיכים בארמון, וכטפלון שלא נדבק בהם דבר, הכל מתחלק כלפי מטה.

דוגמה רעה זו - של בריחת הפיקוד הבכיר מאחריות - מחלחלת מהפיקוד הבכיר עד אחרון החיילים והמפקדים הצעירים; ופוגעת קשות באמון החיילים והמפקדים הצעירים בצה״ל ובמוטיבציה לשרת ביחידות קרביות! מתוך המראה העכורה של התנהלות הפיקוד הבכיר בנושא השמירה על הנשק והתחמושת, משתקפות פניו האמתיות של הצבא כמעט בכל נושא שאתה נוגע בותהליך הגורם לפגיעה אנושה ברוח צה״ל, לאובדן מוטיבציה ולהתפוררות! אנחנו הולכים ומאבדים את הצבא שלנו, הגענו לשיאים שליליים שלא היינו בהם מעולם.

[להרחבת המושג: קיפאון - סטגנציה, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא צילום מסך]

אין מנוס מלהקים ועדת חקירה חיצונית לצבא, שתבדוק מה קורה שם. צה״ל איבד את היכולת לחקור את עצמו ושולח בכל אירוע חמור הודעות הזויות של דוברות צה״ל.

[למאמרו של האלוף יצחק בריק: 'דובר צה”ל – כשהדוברות הופכת ליחסי ציבור…', לחצו כאן]

בספר שלטון ומרדנות - לקחי מלאיה וויטנאם (ראו תמונה משמאל) טוען המחבר רוברט תומפסון כי הוא מצא שיטה טובה לאמוד את עוצמת המדינה אל מול עוצמת המורדים והגרילה שמתנהלת נגדה: המדד הוא גניבת כלי נשק ופריצה לבסיסי צבא ומתקני משטרהכל עוד מצליחה המדינה לשמור על מתקנים אלו ועל תכולתם החשובה בידיה, ניתן לומר כי היא עדיין שולטת בשטח; בעוד עלייה בתופעת פריצות למתקני צבא וגניבות נשק מסמלת את התפרקותה הריבונית למעשה. על פי המדד הנ"ל מדינת ישראל בשנת 2021 מצויה בתהליך התפרקות מתקדם.

[בתמונה משמאל: כריכת הגרסה העברית לספרו של רוברט תומפסון: לקחי מלאיה ווייטנאם, שראה אור ב- 1990, בהוצאת מערכות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

רק השבוע ניתן למנות את האירועים הבאים: (תקראו את הרצף ולא תאמינו שצה״ל הגיע לשפל כזה, פשוט מזעזע):

  1. בתאריך ה 03/02/21 - מחנה צריפין - התגלתה פריצה לימ"ח מבה"ס 6023 -נתגלו חוסרים ב 113 ערכות נשק.
  2. 04/02/21 - מחנה שדה תימן - ניסיון גניבה מכוח מגדס"ר גבעתי במהלך מטווחים נתפסו 3 בדואים.
  3. 05/02/21- גדוד קשר פדם (373)- מחנה נתן - פריצה למספר מחסנים נגנב ציוד כללי.
  4. 08/02/21- מחנה שדה תימן-דווח אודות פריצה ל 17 נגמ״שים בגדחה"ן של חטיבה 84 ( גבעתי ) -מבדיקה ראשונית נגנבה תחמושת מסוג קליעית (האירוע עדין מתנהל בשטח ע"י חוקר מז"פ).
  5. בלילה בין ה-7 ל 8 בפברואר, *פריצה למחנה קציעות*. בשעה 04:00 + - חדר אדם לשטח הנטוש בין מחנה קציעות למחנה נחל רביב, הפורץ חדר כ- 100 מטרים עד שהגיע למכולה ריקה נכנס לתוכה כדי לחפש ציוד ויצא מהבסיס. הפורץ חנה כ500 מטרים דרומית לציר אדגר. הוא עבר ברגל את התנ"ט וחדר למחנה.
  6. בלילה של 9/2/21 גורמים המעורים בפרטי תקרית הפריצה הלילה (שלישי) לבסיס חיל האוויר נבטים שבנגב, תיארו שורה של תקלות אבטחה, החושפות את ההתנהלות הלקויה בשעת האירוע. הם תיארו כיצד כוח האבטחה לא הגיב בירי לפריצת המחסום בזמן אמת, ועל הגעתו של החשוד לשטח בו ממוקמים מטוסי ה-F-35 הרגישים. הש.ג. יצא אשם.
  7. בצהריים של 9/2/21 - מטיילים מצאו בצאלים ג'יפ צה"לי ובו מכשיר הקשר וקודי הרשתות • הרכב נגנב מהצבא והמבריחים משתמשים בו להברחות סמים באזור הגבול עם מצרים • "זה הג'יפ השלישי שאנחנו מוצאים", סיפרו • המשמעות: רשת הקשר של צה"ל בכל הדרום חשופה. 
  8. יומיים אחרי החדירה לבסיס חיל האוויר בנבטים, עוד מחדל אבטחה חמור התגלה בבסיס צה"ל בדרום. כנופיית פורצים חדרה למחנה נתן בבאר שבע, אספה מודיעין באמצעות רחפנים - ופגעה ברשת החשמל של הבסיס - ואף גרמה להחשכת הבסיס באמצעות רחפנים. הרחפנים פגעו ברשת החשמל - וגרמו לחשכה בבסיס, אליו פרצו בחסותה הפורצים עשו שימוש בטיסנים ורחפנים וכך אספו מודיעין על מה שקורה בבסיס ועל דרכי פריצה והימלטות ממנו. הם חדרו לבסיס דרך הגדר ועל פי החשד היעד היה אמצעי לחימה וציוד צבאי נוסף. עם זאת, הם לא גנבו נשק אלא ציוד צבאי אחר. עד כה לא אותרו חשודים במעשה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

בנוסף לכל מה שהצגתי - הנה תמונת ריבוי גניבות הנשק והתחמושת, והחדירות למחנות צה״ל, רק בחודשים האחרונים:

  1.  אלמונים גנבו בשבוע שעבר 12 ארגזים של תחמושת, כ-12 אלף כדורים, מבסיס ניצנים בדרום הארץ.
  2. ״שוד תחמושת ענק מבסיס האימונים בצאלים״ 93 אלף כדורים. 
  3. הסתיים תהליך התחקור, שבוצע על ידי ועדת החקירה בראשות ראש מטה אוגדה 146, אל"ם עידן מורג, בנושא גניבת מספר רב של כלי נשק מנשקיה בבסיס בצפון הארץ שהתרחשה לפני מספר חודשים.
  4. פריצה ל -11 נגמ״שים וטנק במחסן חירום באוגדה בצאלים וגניבת ציוד ואמצעי לחימה מתוכם.
  5. גניבת שני מא״גים (מקלעים) מתוך טנק בגדוד סדיר ברמת הגולן שעמד בתוך הבסיס של הגדוד.
  6. ריקון 7 מכולות בהן אופסן ציוד רגיש כולל מכשירי קשר ומצפינים שהיו שייכים ליחידה מבצעית גם כן מצאלים.
  7. לפני כחודש וחצי נרדמו לוחמים באחד מגדודי הנח"ל שעסק באימון בבקעת הירדן. פלסטינים שהבחינו בכך גנבו לפחות שני כלי נשק מהחיילים, בהם מקלע נגב ורובה תבור. החיילים הבחינו בכך רק לאחר מכן, כשהתעוררו.

סיכום

כל מה שמניתי כאן זה רק קצה הקרחון , מה שהתפרסם בשנה האחרונה בלבד (רבות מהגניבות כלל לא התפרסמו, ההיקפים של הפריצות והגנבות עולים מדרגה משנה לשנה). צה״ל הפך למאגר הנשק , התחמושת והציוד הגדול ביותר במזרח התיכון ובעולם, המשמש את אירגוני הטרור והעבריינים כנגד אזרחי ישראל וחיילי צה״ל וישמש אותם ביתר שאת במלחמה הבאה.

אנו עדים כל שנה לנפגעים רבים (הרוגים ופצועים) בקרב האזרחים, הנפגעים מירי של כלי נשק ותחמושת אשר נגנבו מצה״ל והם משמשים עבריינים וטרוריסטים מהירדן במזרח ועד ים התיכון במערב. 

צבא שכך הוא מתנהל לא ראוי להיקרא צבא. במסמך רוח צה״ל נכתב: ״מטרת צה"ל היא להגן על קיומה של מדינת ישראל ועל עצמאותה, ולסכל מאמצי אויב לשבש את אורח החיים התקין בה״. 

הנשק הוא הכלי להגן על המדינה ואזרחייה, צבא המפקיר את נשקו, אינו מסוגל להגן על מדינתו!

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

הצטרפו אליי בואצאפ לקבוצת יצחק בריק - ביטחון לאומי לעדכונים ולתפוצה הנוגעים לביטחון הלאומי שלנו.

2 thoughts on “יצחק בריק: התפוררות מערך השמירה על בסיסי צה"ל

  1. יש לפטר מפקדי בסיס או לפחות להשעותם משכר למשך 6 חודשים. פרסים ניתנים לחייל השומר שהורג מסתנן. לחשמל את הגדרות. אנו אדונים בעולם האלקטרוניקה ואיננו מסוגלים למנוע חדירה. צרו גדר כפולה עם מוקשים אנטי-אישיים בין השניים.

  2. בתקופה שהייתי חייל (לפני יותר מ40 שנים) נהגנו להתאמן בפריצות וחדירות לבסיסים בצה״ל. כבר אז זה לא היה מסובך מדי וכמעט תמיד הבינו בבסיס שהיתה אצלם פשיטה רק בדיעבד.
    נראה שהמצב היום חמור הרבה הרבה יותר.
    מסכים עם בריק בכל מילה.
    התגובה של צה״ל במבט מהצד נראית איטית, מסורבלת ומפגרת. די מביש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *