אלעד רזניק: המרוץ האיראני לגרעין

[התמונה המקורית מתוך התקשורת האיראנית]

לנוכח חזרת האיראנים להעשרה ל- 20%; וההודעה האיראנית על הקמת מפעל לאורניום מתכתי (שיש לו שימושים צבאיים פר-אקסלנס) בניגוד להסכם הגרעין, מלאה הרשת מאמרים העוסקים בנושא (מי שרוצה נקודת יחוס, מומלץ לו לעיין במאמרו של עמר דנק, לחצו כאן).

האמת? כשאני קורא את המאמרים המלומדים אין לי הרבה מה להוסיף. הם מזכירים לי את חוק היד העומדת שטבע, חברי, עמר דנק במאמר ישן:

"... פעם (מזמן) כשהייתי צעיר בחיל האוויר ומערכות התחקור והתיעוד לא היו משהו, היה את חוק היד העומדת, שבו נעשה שימוש כדי להסביר כיצד מישהו הגיע ליתרון בקרב אוויר.

העיקרון פשוט, מסבירים את התמרון האווירי ביד ימין, בעוד יד שמאל נותרת במקום קבוע; וכך הפלא ופלא, יד ימין מגיעה מאחורי יד שמאל. תנסו את זה ותיראו שזה עובד, השאירו את כף יד שמאל במקום ותנסו להביא את כף יד ימין מאחוריה. פשוט...". "עכשיו" - כתב עמר דנקככל שחולפות השנים אני מבין את מקומו של חוק היד העומדת בחיים האמתיים. הוא אחד מחוקי היסוד של דמגוגיה פוליטית. חוק היד העומדת מאפשר להתעלם מהעובדה שלכל חלופה אמיתית יש חסרונות, ולטעון שיש פתרונות פשוטים לבעיות מסובכות".

ובכן, חוק היד העומדת תופס גם לגבי האיראנים (לא הכל זה טראמפ...).

[למאמרו של עמר דנק: 'חוק היד העומדת ותופעת המסגור', לחצו כאן]

[בתמונה: "עכשיו, גם אתם יודעים להסביר קרבות אוויר...". המקור: צי ארצות הברית. התמונה היא נחלת הכלל]

את הפתווה של חמנאי על נשק גרעיני אתם זוכרים?

רציתי להאיר את הנושא מזווית אחרת ולהזכיר לכולם, שברק אובאמה סיפר לנו, שחימנאי הוציא פתווה שאוסרת על פיתוח נשק גרעיני; והרי לפתאוות של ח'מנאי חובה להתייחס ברצינות כלשונן הוא הרי איש דת; והללו כמו שכולנו יודעים לא משקרים... ואם כך ובהתחשב בפאתווה, אז הכל בסדר ואתם סתם מייצרים פאניקה...

[בתמונה: אובמה מספר לנו על הפאתווה של חמינאי... להוגעה המלאה של הבית הלבן, לחצו כאן]

אם אתם לא מתייחסים לפאתווה כלשונה אז נא לזכור שני דברים:

המצב הגאו-אסטרטגי היום שונה מהותית מזה שהיה בין 2010 ל- 2015. לאיראנים יש שותפה אסטרטגית מדינה קטנה בשם רוסיה שאולי שמעתם עליה; ורק להזכיר לכם, שהאיראנים התקדמו מהותית בכל הקשור לפיתוח משני טילים מערכות הנחייה מערכות הנע וכדומה. למעשה, לא נשאר לאיראנים הרבה לפיתוח פצצה; מה שהוביל מחד גיסא, לחיסולו של פחריזאדה זצ"ל ומה שמעלה אקספוננציאלית את המחיר שלהם בשוק הסכמי הגרעין, מאידך גיסא. 

והזיה קטנה לקינוח: מי שטוב מתקדם... עובדה!

המדור רוצה לברך את וונדי שרמן על מינויה לתת מזכיר המדינה בממשלו של ביידן. שרמן - למי שלא זוכר - הייתה אחראית המדיניות מטעם ממשל קלינטון במו"מ עם צפון קוריאה על הפסקת המאמץ לפיתוח גרעיני של המדינה; והייתה האחראית על המו"מ הגרעיני מול איראן.  איך זה נגמר בסוף? כולם יודעים....

[בתמונה: ונדי שרמן, תת-השרה לעניינים מדיניים, בפגישה עם יוסי כהן, ראש המטה לביטחון לאומי, 18 בפברואר 2015. התמונה היא נחלת הכלל]

אם מישהו חשב שאין בחירה הזויה יותר מבלינקן וסאליבן, הגיעה הבחירה בשרמן, בעלת המאסטר בעבודה סוציאלית, והזכירה לו שיש גם יש!

מקורות והעשרה

One thought on “אלעד רזניק: המרוץ האיראני לגרעין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *