יצחק אדיג'ס: הדרך הנכונה לניהול משתף דרך מניות הבעלות של העובדים (ESOPS)

תקציר: אני מאמין שיש הסכמה כללית כי ניהול סמכותי יחיד הוא פאסה; וכי ניהול משתף (participative management) הוא העתיד של פרקטיקת הניהול. הנוסחה שעובדת היא ניהול משתף דרך מניות הבעלות של העובדים, תוך כדי יצירת שותפות בתהליך הניהולי ולא רק בחלוקת הרווחים!

[בתמונה: הדרך הנכונה לניהול משתף דרך מניות הבעלות של העובדים (ESOPS). תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Mike Cohen לאתר flickr]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן]

עודכן ב- 13 בפברואר 2023

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת [צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית. [בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

אני מאמין שיש הסכמה כללית כי ניהול סמכותי יחיד הוא פאסה; וכי ניהול משתף (participative management) הוא העתיד של פרקטיקת הניהול. 

ישנן סיבות רבות לכך:

הראשונה היא שלניהול משתף יש יכולת להתמודד עם שינויים בצורה טובה יותר מאשר לניהול סמכותי.

חברות מתמודדות עם שינויים בצורה מוצלחת יותר כאשר כל הגופים, המושפעים מהם, עובדים ביחד [לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן].

בכרזה - פרופ' יצחק אדיג'ס: אני מאמין, שיש הסכמה כללית כי ניהול סמכותי יחיד הוא פאסה.  העתיד של פרקטיקת הניהול הוא ניהול משתף (participative management) דרך מניות בעלות של עובדים, תוך כדי יצירת שותפות בתהליך הניהולי ולא רק בחלוקת הרווחים! [הכרזה: ייצור ידע]
[הכרזה: ייצור ידע]

אך יישום ניהול משתף - בחברות בהן עובדים או נציגיהם אינם קוצרים את היתרונות של השתתפותם - אינו עובד טוב

כאשר עובדים משתתפים בקבלת החלטות אך אינם חולקים את תוצאות השתתפותם; הם עשויים להשתמש בכוח הניהולי - שניתן להם על ידי ההשתתפות - כדי להגן על האינטרסים שלהם [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן].

הם יכולים להשתמש במושבם ליד שולחן קבלת ההחלטות כדי לעכב או לעצור את השינוי, שעלול לסכן את האינטרסים שלהם.

[בתמונה: יישום ניהול משתף - בחברות בהן עובדים או נציגיהם אינם קוצרים את היתרונות של השתתפותם - אינו עובד טוב... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Mike Cohen לאתר flickr]

לפיכך, לא די בניהול משתתף

אנשים צריכים להשתתף בניהול השינויים אך גם ליהנות מכך. זה המקום שבו נכנסת לתמונה שיטת מניות הבעלות של העובדים Employee Stock Ownership Plans - ESOPS.

ESOP הן חברות בבעלות עובדים. העובדים מרוויחים כאשר החברה מצליחה. עם זאת, חברות ESOP מסוימות עדיין משתמשות בניהול אוטוקרטי; ולא בניהול משתף. העובדים חולקים את התוצאות, אך אינם שותפים להצלחה של יצירתן. החברות הללו מנוהלות באופן אוטומטי; ואינן נהנות ממוטיבציה גבוהה יותר של העובדים / הבעלים.

הנוסחה שעובדת היא ניהול משתף דרך מניות הבעלות של העובדים, תוך כדי - היא יצירת שותפות בתהליך הניהולי ולא רק בחלוקת הרווחים!

[לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן]

[בתמונה: ניהול משתף. מקור התמונה: Photo by fauxels from Pexels]
[בתמונה: ניהול משתף. מקור התמונה: Photo by fauxels from Pexels]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “יצחק אדיג'ס: הדרך הנכונה לניהול משתף דרך מניות הבעלות של העובדים (ESOPS)

  1. Pingback: שינוי ארגוני ושינוי בכלל באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *