יורם אטינגר: מי את אווריל היינס, מנהלת שרותי המודיעין המיועדת של ארה"ב?

[בתמונה: אווריל היינס. התמונה היא צילום מסך]

[המאמר ראה אור לראשונה ב'חדשות מחלקה ראשונה' ובבלוג של יורם אטינגר. הוא מופיע כאן באישור המחבר. לגישה לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן]

%d7%99%d7%95%d7%a8%d7%9d-%d7%90%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%92%d7%a8יורם אטינגר הוא מומחה ביחסי ארצות הברית-ישראל, כיהן בעבר כציר בשגרירות ישראל בארצות הברית וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית.

[בתמונה משמאל: יורם אטינגר בעת הרצאה. טקסס, מאי 2011. התמונה היא נחלת הכלל]

*  *  *

רקע מקצועי ורעיוני

אווריל היינס (Avril Haines) – שתתאם פעילות של 17  סוכנויות מודיעין, תהייה חברת קבינט, ותניח על שולחן הנשיא דו"חות מודיעין יומיים – ידועה בדבקותה באיפוק בפעילות צבאית ולוחמה בטרור, ובהענקת משקל רב לחוק הבינלאומי ולזכויות אדם.

היינס הייתה סגנית היועץ לביטחון לאומי, סגנית ראש ה-CIA  ויועצת בכירה במחלקה המשפטית של מחלקת המדינה בתקופת הנשיא ברק אובמה, ועוזרת בכירה בוועדת החוץ של הסנאט כאשר הנשיא-הנבחר, ג'ו ביידן עמד בראשה, ועוזרו הבכיר היה אנתוני בלינקן שהוא מזכיר המדינה-המיועד.

עד לאחרונה הייתה היינס עובדת בכירה ב- WestExec Advisors – המייעצת לחברות עסקיות מובילות –  שהוקמה על ידי אנתוני בלינקן ומישל פלורנוי המקורבים מאד לביידן, והיו גורמים מרכזיים בגיבוש המתקפה הצבאית של אובמה על לוב ב-2011.

[למאמרו של יורם אטינגר: 'מי אתה אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה המיועד?', לחצו כאן] [למאמרו של יורם אטינגר: 'הר הגעש הלובי – בבואה של המזרח התיכון', לחצו כאן]

.

היינס הייתה עד לאחרונה סגנית מנהל "מרכז התוכניות הבינלאומיות של אוניברסיטת קולומביה", המעודד יוזמות בעולם השלישי, ומשתף פעולה עם "עמותת רופאים ישראלים-פלסטינים לזכויות אדם", התומכת בהטלת סנקציות על ישראל (BDS) ובהעמדת חיילים ישראלים לדין בגין פשעי מלחמה כביכול.

היינס הייתה בחבר היועצים של Foreign Policy for America, שבין חברי מועצת המנהלים שלו נמצא מייסד J Street, ג'רמי בן-עמי, הפועל להסגת ישראל לקוויי 1967. בין חברי חבר היועצים שלו: ג'וזף סירינסיונה (נשיא קרן Ploughshares הפועלת בוושינגטון לקידום אינטרסים איראנים); מזכיר המדינה המיועד אנתוני בלינקן; השגרירה המיועדת לאו"ם לינדה תומאס-גרינפילד, הקרירה כלפי ישראל; רוברט מאלי הביקורתי מאד כלפי ישראל, ומכהן כנשיא ומנכ"ל International Crisis Group שהקים ג'ורג' סורוס, המתנגד לרעין המדינה הציונית-יהודית.

איראן

לאבריל היינס, כמו אנתוני בלינקן וג'ייק סאליבן, תפיסת עולם רב-לאומית המעדיפה פעילות מדינית וביטחונית המשותפת לארה"ב, אירופה, או"מ, ארגונים בינלאומיים נוספים ובעלות ברית נוספות על פני פעילות עצמאית של ארה"ב.

[למאמרו של יורם אטינגר: 'מי אתה ג’ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ביידן?', לחצו כאן]

מכאן, תמיכתה הנחרצת בהסכם הגרעין עם איראן מ-2015, התנגדותה להטלת סנקציות על איראן וביקורתה הפומבית על חיסולו של קאסם סוליימאני (ראו תמונה משמאל), למרות שהיה המעצב והמוציא-לפועל המרכזי של פעילות הטרור והחתרנות של משטר האייתולות, וקידום היעד הפנאטי ומגלומני של השתלטות איראן על המזרח התיכון, העולם המוסלמי והעולם כולו.

[בתמונה משמאל: קסאם סולימני, התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי sayyed shahab-o- din vajedi קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY  4.0]

כמו אנתוני בלינקן וג'ייק סאליבן, היינס רואה באייתולות השיעיות בר-שיח אפשרי לדו-קיום בשלום וחלוקת-השפעה עם המשטרים הסונים במפרץ הפרסי.

ב-14 לינואר 2020 אמרה היינס לחברי וועדת חוץ של בית הנבחרים בוושינגטון: "נטישת הסכם הגרעין על ידי ארה"ב גרמה למחלוקת קשה עם בעלות בריתנו האירופאיות…. כל מומחה לאיראן יסכים שלסנקציות כלכליות על איראן אין השפעה רבה על יכולת המשטר האיראני לערער את יציבות האזור…. השאלה היא לא אם היה מגיע לסוליימאני להיהרג, אלא האם הריגתו קידמה את ביטחונה הלאומי של ארה"ב… בעלות בריתנו [האירופאיות] ראו בהריגתו הפרה של החוק הבינלאומי…. אי אפשר להבין מדוע הנשיא טראמפ לא התייעץ עם הקונגרס, בעלות בריתנו ועיראק – שעל אדמתה חוסל סוליימאני – לפני חיסולו…. כדי לקדם יציבות, ביטחון וזכויות אדם יש להגביר את שיתוף הפעולה עם בעלות בריתנו במזרח התיכון ובעולם הרחב…."

תפיסת עולם דומה אפיינה את הרצאתה של היינס ב"אגודה האמריקאית לחוק בינלאומי" בינואר 2020.

בדיון שהתקיים ב-Center for American Progress ב-21 לינואר 2020 אמרה היינס שחיסול סוליימאני היפר את החוק הבינלאומי, לא היה פעולה לסיכול איום ברור ומיידי, וחרג מהיקף פעולה הנדרשת מול האיומים הקיימים.

[בתמונה: חיסול קאסם סולימני - השאלה היא לא אם היה מגיע לסוליימאני להיהרג, אלא האם הריגתו קידמה את ביטחונה הלאומי של ארה"ב… התמונה ממקורות עיראקיים. לחצו כאן]

טרור אסלאמי ופליטים

לדברי הרולד קו, ששירת עם היינס במחלקת המדינה, "היינס המליצה לאיפוק בפעילות נגד טרור [במיוחד בכל הקשור לשימוש בכלי טיס בלתי-מאויישים]…. בתפקידה כסגנית היועץ לביטחון לאומי התגברה על התנגדות להרחבת מספר הפליטים הסורים שהיגרו לארה"ב… היא גם לחצה להעברת טרוריסטים מוסלמים ממחנה המעצר בבסיס חיל הים בגואנטנמו [למדינות עולם שלישי]…."

היינס טענה שקליטת פליטים סורים בארה"ב מקדמת את המלחמה בטרור, "מכיוון שקליטת הפליטים מנוגדת לתפיסתם של גורמים קיצוניים…."לדברי בן רודס, שהיה יועץ בכיר של אובמה לנושאי חוץ, "אווריל היינס תרמה יותר מכל אדם – חוץ מהנשיא אובמה – לקליטת פליטים סורים בארה"ב".

ג'והן ברנן שהמליץ למנות את היינס לסגניתו כראש ה-CIA (וגם הצהיר ש"הג'יהאד הוא מאפיין לגיטימי באיסלאם"), העיד שהוא והיינס נלחמו בנחישות נגד המלצות להרחיב את היקף הפעילות של הלוחמה בטרור.

ב-31 ליולי 2020 חתמה היינס על עצומה – יחד עם 47 בכירי מערכת הביטחון לשעבר, כולל אנתוני בלינקן – נגד האיסור שהטיל טראמפ על הגירה לארה"ב מ-13 מדינות מוסלמיות המעורבות ישירות או בעקיפין בטרור אסלאמי. לפי העצומה האיסור  פוגע בביטחון הלאומי של ארה"ב…

ישראל

ב-4 למאי 2020 הצטרפה היינס למכתב שנשלח להנהגת המפלגה הדמוקרטית על ידי 32 בכירי מדיניות חוץ לשעבר, הידועים בהסתייגויותיהם ממדיניות ישראל, ובינהם בן רודס, אנתוני לייק, סטרוב טאלבוט, רוב מאלי, דן קרצר, מרטין אינדיק, ברוס ריידל, יועצים בכירים של הסנטורים הביקורתיים ברני סנדרס ואליזבת ווארן, ועוד.

המכתב, שהיה בהשראת J Street, קרא לשנות את מצע המפלגה הדמוקרטית מכיוון "שמצע המפלגה הדמוקרטית קרא בעבר למחויבות לביטחונה של ישראל וגינה את האיומים על ישראל… אך התעלם מזכויות הפלסטינים ומפעילות ישראלית הפוגעת בזכויות הפלסטינים ובסיכוי למימוש פתרון שתי המדינות תוך כדי שמירה על ביטחון שני העמים".

מקורות והעשרה

One thought on “יורם אטינגר: מי את אווריל היינס, מנהלת שרותי המודיעין המיועדת של ארה"ב?

  1. ניראה לא חיובי בלשון המעטה, צריך להיערך פסיכולוגית לתקופה של 2-4 שנים לא פשוטות מול ארה"ב, ולחזק את הברית האזורית שלנו, כך שכל אחת מהמדינות בברית תתמוך באחרת, מול מדיניות עויינת וטפשית של ארה"ב, אם וכאשר.

    ההיערכות אצלנו בבית צריכה להתבסס על אמנה משותפת למיפלגות הציוניות (ללא מרץ – שאיננה מגדירה עצמה כך באופן ברור), שמשלבים ידיים מול העויינות האמריקנית, אם וכאשר תבוא. לא מנצלים אותה כדי לחבוט ביריב. בגבולות גזרה שיהיו מקובלים על כולם כמובן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *