אלי בר און: סכנת המחסור בחיסונים

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

הבעיה שלנו - וגם של העולם - היא מחסור אדיר בחיסונים; ולא רצוי להתעלם מהמציאות והעובדות; גם כשהן קשות. אנחנו חייבים ללחוץ על משרד הבריאות והממשלה לקבל החלטות ומהר.

כל העולם, מיליארדי תושבים והנהגתם דורשים כעת לקבל חיסונים ובכל מחיר. כמות מספקת של חיסונים - לספק את הביקוש הגדול הזה - אין, ולא יהיו בחודשים הקרובים. זה היה הליך צפוי וממשלת ישראל הצליחה להשיג בתחום הזה מקדמה גדולה ביחס למדינות העשירות והמפותחות בעולם אבל כאן ועכשיו זה נגמר.

אמנם יש שמועות, שעוד מיליון חיסונים בדרך אלינו, אבל בשיטה הנוכחית, גם זה יספיק לעוד חצי מיליון איש...

אז מה לעשות?

חייבים לבחון ברצינות ובמהירות את הצעתו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות והמומחה הארצי לקורונה הפרופ' איתמר גרוטו, לאמץ את התהליך שמתבצע בבריטניה ושכעת נבחן גם בארה"ב מול יצרנית החיסונים האיכותית חברת מודרנה. לתת לאנשים רק חיסון אחד. אם ניתן להגיע לחיסון ברמה של 80% ולמספר כפול של אנשים; זה עדיף לחברה ולמשק, מאשר חיסון ברמה של 95% למחצית האוכלוסייה. חישוב פשוט של עלות/תועלת...

אדגים קצרות

נניח ש- 6 מיליון מאזרחי המדינה אינם ילדים וצעירים עד גיל 25 ורצוי שיתחסנו. חיסנו 2 מיליון; אזי חיסנו שליש. חיסנו 4 מיליון אזי חיסנו שני שליש; ויצרנו חיסון עדר, עבור כל מי שיכול וגילו מעל 60!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *