יאיר רגב: פשעי שנאה והפער שבין הגדרה משפטית לחברתית

[בתמונה: מתיו שפרד - מת'יו שפרד, צעיר שנרצח עקב היותו הומוסקסואל, באחד מפשעי השנאה המזעזעים והקשים בתולדות ארצות הברית... המקור: טוויטר - DOJ Civil Rights]

[בתמונה: מתיו שפרד - מת'יו שפרד, צעיר שנרצח עקב היותו הומוסקסואל, באחד מפשעי השנאה המזעזעים והקשים בתולדות ארצות הברית... המקור: טוויטר - DOJ Civil Rights]

קיים, לעתים, פער בין ההגדרה החוקית של 'פשע שנאה', להגדרה החברתית שלו. סיפורו של מת'יו שפרד - צעיר שנרצח עקב היותו הומוסקסואל, באחד מפשעי השנאה המזעזעים והקשים בתולדות ארצות הברית  - מוכיח זאת...

[לאוסף המאמרים על 'גאווה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'פשעי שנאה', לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

בתחילת יוני 2022 שוב נחשפנו לפשע שנאה, כשנעצר חשוד באיומים על מארגנת מצעד הגאווה בירושלים. תושב ירושלים בן 20 נעצר בחשד ששלח לאמונה קליין בר נוי, מארגנת מצעד הגאווה בירושלים, איומים בהודעה בפייסבוק, וצירף לה תמונת אקדח: "אם לא תפסיקי את מעשייך - נהרוג אותך כמו שהרגנו את שירה בנקי" (ראו הכתבה למטה):

חיים גולדיטש, עינב חלבי ולירן לוי ב- ynet: פרסום ראשון: נעצר חשוד באיומים על מארגנת מצעד הגאווה בירושלים תושב ירושלים בן 20 נעצר בחשד ששלח לאמונה קליין בר נוי איומים בהודעה בפייסבוק, וצירף לה תמונת אקדח: "אם לא תפסיקי את מעשייך - נהרוג אותך כמו שהרגנו את שירה בנקי". היום יצעדו חברי קהילת הלהט"ב עם דגלי הגאווה ברחובות ירושלים. אלו הרחובות שייחסמו במצעד

[למאמרם של חיים גולדיטש, עינב חלבי ולירן לוי ב- ynet, לחצו כאן]

פשע שנאה מהו?

פשע שנאה (Hate Crime) הוא מונח מתחום מדעי החברה, המתאר פשע שבו הפושעים בוחרים את קורבנותיהם על בסיס שנאה לקבוצה החברתית שאליה הקורבנות שייכים. בחירת הקורבנות מבוססת על הדעה הקדומה של העבריינים נגד הסטטוס החברתי, האמיתי או הנתפש, של הקורבנות. במילים אחרות, המניע העיקרי לפשע הוא שנאה חברתית-קבוצתית (להבדיל משנאה אישית) ... פשע שנאה נבדל מפשעים אחרים בגלל הקשרו החברתי המכליל, ובגלל היותו קשור לסטטוס שיוכי (להבדיל מסטטוס הישגי), ולעתים קרובות נתפש כחמור יותר. פשע שנאה נפוץ הוא פשע על רקע גזעני...

[להרחבה על המושג: 'פשע שנאה', לחצו כאן]

[בתמונה: פשע שנאה... מקור התמונה: Photo by Vijay Putra from Pexels]

[בתמונה: פשע שנאה... מקור התמונה: Photo by Vijay Putra from Pexels]

קיים, לעתים, פער בין ההגדרה החוקית של 'פשע שנאה', להגדרה החברתית שלו...

אחת מהדוגמאות לפער בין הגדרה משפטית להגדרה חברתית היא במקרה של מת'יו שפרד (ראו תמונה בראש המאמר), צעיר שנרצח עקב היותו הומוסקסואל. במשפטם של הרוצחים הוכח כי הם תקפו את שפרד עקב נטייתו המינית. הפשע לא הוגדר על ידי בית המשפט כפשע שנאה מסיבות טכניות: בחוק האמריקאי לא הייתה התייחסות לנטייה מינית כגורם אפשרי לפשע שנאה.

שפרד היה קורבן לאחד מפשעי השנאה המזעזעים והקשים בתולדות ארצות הברית. זה סיפורו:

בזמן לימודיו בתיכון האמריקני בשוויץ, גילה שפרד את נטיותיו המיניות ויצא מהארון, מאוחר יותר חזר לארצות הברית. באוקטובר 1998 פגש שפרד בשני בחורים בבר מקומי בעיר לארמי בוויומינג - ראסל הנדרסון וארון מק'קיני. השניים גרמו לשפרד לחשוב שהם הומוסקסואלים, ודיברו איתו על פוליטיקה וזכויות להט"ב. לאחר מכן לקחו את שפרד במכוניתם, כביכול מסיעים אותו לביתו.

השניים היכו את שפרד בראשו באמצעות קת של אקדח, ושדדו אותו. לאחר מכן קשרו אותו באכזריות לגדר במקום מבודד, הפשיטו אותו, הטילו את מימיהם עליו והיכו אותו באכזריות בכל חלקי גופו, תוך שהם גורמים לו לפציעות קשות. לאחר מכן נטשו אותו במקום. רק לאחר 17 שעות גילה רוכב אופניים את שפרד. הצעיר בן ה-21 מת כעבור שבוע בבית חולים בקולורדו.

לאחר המקרה ניסה הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, לאשר הכנסת פשעים כנגד הומואים ולסביות, נשים ובעלי לקות לרשימת פשעי השנאה בארצות הברית, אולם לא הצליח:

.

אף על פי שבית המשפט האמריקאי לא הגדיר את רצח שפרד כפשע שנאה, הוא נחשב כיום לדוגמה מובהקת של פשע שנאה הומופובי כלפי אוכלוסיית הלהט"ב. החוק תוקן רק לאחר כ- 11 שנים...

את הלוויתו של שפרד, כמו גם את משפטם של הרוצחים, ליוו ההומופובים רבים שנשאו שלטים הנושאים את הכיתובים: "מתיו שפרד נרקב בגיהינום" ו"אלוהים שונא מתרוממים".

הרוצחים נידונו לשני מאסרי עולם רצופים, ללא אפשרות לחנינה, לאחר שהוריו של שפרד הסכימו לוותר על עונש המוות.

בשנת 2004 תוקן חוק העונשין בישראל, ונקבע בו כי: העובר עבירה מתוך מניע של גזענות או של עוינות כלפי ציבור מחמת דת, קבוצה דתית, מוצא עדתי, נטייה מינית או היותם עובדים זרים, דינו – כפל העונש הקבוע לאותה עבירה או מאסר עשר שנים, הכל לפי העונש הקל יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *