עופר בורין: תהילים, פרק כט – עוז ושלום

[בתמונה: את הכל עושה ה' עם הקול... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

ה' פועל בעולם בכוח. הוא מפעיל את קולו:

  • הקול שלו שולט במים: ג ק֥וֹל יְהוָ֗ה עַל־הַ֫מָּ֥יִם אֵֽל־הַכָּב֥וֹד הִרְעִ֑ים יְהוָ֗ה עַל־מַ֥יִם רַבִּֽים׃
  • הקול שלו מלא כוח והדר (מעניין הייחוס של כוח והדר ביחד): ד קוֹל־יְהוָ֥ה בַּכֹּ֑חַ ק֥וֹל יְהוָ֗ה בֶּהָדָֽר ׃
  • קול אלוהים שובר ארצות, למשל לבנון: ה ק֣וֹל יְהוָה שֹׁבֵ֣ר אֲרָזִ֑ים וַיְשַׁבֵּ֥ר יְהוָ֗ה אֶת־אַרְזֵ֥י הַלְּבָנֽוֹן ׃ ו וַיַּרְקִידֵ֥ם כְּמוֹ־עֵ֑גֶל לְבָנ֥וֹן וְשִׂרְיֹ֗ן כְּמ֣וֹ בֶן־רְאֵמִֽים׃
  • בקולו אלוהים מייצר ושולט באש: ז קוֹל־יְהוָ֥ה חֹצֵ֗ב לַהֲב֥וֹת אֵֽשׁ׃
  • קול אלוהים שולט במדבר: ח ק֣וֹל יְהוָה יָחִ֣יל מִדְבָּ֑ר יָחִ֥יל יְהוָ֗ה מִדְבַּ֥ר קָדֵֽשׁ׃
  • וגם בחיות וביערות קולו מחולל פלאות: ט ק֤וֹל יְהוָ֨ה׀ יְחוֹלֵ֣ל אַיָּלוֹת֮ וַֽיֶּחֱשֹׂ֪ף יְעָ֫ר֥וֹת וּבְהֵיכָל֑וֹ כֻּלּ֗וֹ אֹמֵ֥ר כָּבֽוֹד׃

את הכל הוא עושה עם הקול, כולל הרס וחורבן: י יְהוָה לַמַּבּ֣וּל יָשָׁ֑ב וַיֵּ֥שֶׁב יְהוָ֗ה מֶ֣לֶךְ לְעוֹלָֽם׃

אבל לפני כל כוחות הקול שלו, מבקש כותב המזמור בקשה מעניינת: א מִזְמ֗וֹר לְדָ֫וִ֥ד הָב֣וּ לַֽיהוָה בְּנֵ֣י אֵלִ֑ים הָב֥וּ לַיהוָ֗ה כָּב֥וֹד וָעֹֽז׃

בעיני כותב המזמור ה' זקוק לבני אלים, לכבוד ולעוז. בעיני יש כאן אמירה שהיא ממש כפירה: 

  • לגבי בני אלים –  אין לי מושג מי ומה הם; אבל זה נשמע לי כמו הקרבה של ילדים, שהיא עבודת אלילים הנחותה ביותר.
  • לגבי כבוד – אני יכול להבין שצריך לתת לה' כבוד. אבל האם זה מה שחשוב? הנביאים לימדונו שמה שיותר חשוב זה הכבוד בין בני האדם.

ועוז – ה' זקוק לעוז מבני האדם? זו ממש מהפכה. כל הכוחות של ה', כל הקולות האימתניים, תלויים בעוז שהוא יקבל מבני האדם. כלומר – בלי אמונת האדם באל, אין לאל כוח. קולו יידום כקולו של אהרון עת נשרפו בניו באש הזרה באוהל מועד.

[בתמונה: בלי אמונת האדם באל, אין לאל כוח? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ChaminaGallery לאתר Pixabay]

והמזמור מסתיים בפסוק הידוע הבא: יא יְֽהוָ֗ה עֹ֖ז לְעַמּ֣וֹ יִתֵּ֑ן יְהוָ֓ה׀ יְבָרֵ֖ךְ אֶת־עַמּ֣וֹ בַשָּׁלֽוֹם׃ 

אחרי שנתנו לה' עוז ובאמצעותו הוא רועם על העולם, ה' ייתן לנו, לבני ישראל, עוז ויברך אותנו בשלום.

אז יש מי שמפרש שהעוז שייתן לנו ה' הוא כוח (צה"ל חזק, שטח גדול, כלכלה חזקה), בדומה לכוח שקיבל מהעוז שלנו. ואז נחכה לברכת השלום. יבוא - טוב. לא יבוא - לא נורא. נחכה. ואני אומר - ה' ייתן לנו עוז כדי לפעול וליזום שלום, שאותו הוא יברך.

העוז של ה' הוא כולו כוח ושליטה באמצעות הקול על העולם. העוז שהוא ייתן לנו הוא האומץ לעשות שלום, בינינו ובין שכנינו ובתוכנו. הקול הזה הוא הקול שה' מצפה שאנחנו נוסיף לעולם.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

 

One thought on “עופר בורין: תהילים, פרק כט – עוז ושלום

  1. Pingback: ספר תהילים באתר ייצור ידע - ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *