רובי פרידמן: יהודים בארצות הברית וביטחון הציבור בשנת התשפ"א

[בתמונה: קבוצה שנקראת 'הקול היהודי לשלום' הפיצה עלילת דם שהמשטרה הישראלית מכשירה את המשטרות האמריקאיות ומאמנת אותם כיצד להרוג מיעוטים]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

פרופ' רוברט ר' פרידמן (Robert R. Friedmann) הוא המייסד והמנהל של 'גילי' (Georgia International Law Enforcement Exchange - GILEE) פרויקט שותפויות בין משטרות; ופרופסור אמריטוס לצדק פלילי בית הספר ללימודי מדיניות אנדרו יאנג באוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה. כיהן כיו"ר המחלקה לצדק פלילי באוניברסיטה זו (2002-1989) וכראש קתדרה לשותפויות לבטיחות הציבור (2010-2007).

בכל חג גדול כמו ראש השנה או יום העצמאות העיתון היהודי של אטלנטה - ה- Atlanta Jewish Times - פונה למנהיגים בקהילה ומבקש מהם לשלוח מסר מיוחד לחג. העיתון מפרסם זאת בגיליון מיוחד. מאמר זה הוא התרגום העברי של המאמר ההוא.

מסמך זה ראה אור לראשונה באנגלית, בעיתון atlanta jewish times. הוא מובא כאן בעברית, באישור המחבר.

*  *  *

תובנות קהילתיות, עצות ונקודות מבט של היהודים בארצות הברית, בתקופה זו, כשאנחנו נכנסים לראש השנה התשפ"א / 2020.

כאשר שנת התש"ף התקרבה לסיומה, ציפו יהודי ארצות הברית בקוצר רוח לשנת התשפ"א, בתקווה שתהיה שנה טובה יותר.  חווינו אסון חסר תקדים בקנה מידה עולמי. התפשטות וירוס הקורונה קטלני הביאה את העולם לשיתוק מוחלט: שדות תעופה ריקים, מטוסים של חברות תעופה שחונים על המסלול, ורחובות ריקים, סיפקו תמונה מפחידה. החדשות על בתי חולים שהוצפו בחולים גוססים היו מטרידות. הנה סרטון הממחיש את המציאות בבתי החולים בניו יורק בשיא המגיפה:

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

.

עקב הסגר שנכפה, אסון בריאות הציבור הביא לאסון כלכלי בסדר גודל חסר תקדים. אם זה לא היה גרוע מספיק, הריגתו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר במיניאפוליס הציתה מחאות חברתיות עצומות, שחלקן הפכו לאלימות והרסניות. תחושת הביטחון האישי והביטחון בקהילה כבר לא היו מובנים מאליהם.

אולם ליהודים נוסף מימד מדאיג אחר: עלילות דם ישנות צצו מחדש. היהודים הואשמו כי הם יצרו את הנגיף, הפיצו אותו ונהנו (כלכלית) מפיתוח טיפולים נגדו. ההפגנות היו מטרידות כאשר הפכו לאלימות; אך בקרב היהודים הפגיעה הייתה כפולה: בנוסף לפגיעה ברכוש היהודי,  בתי כנסת הושחתו וגרפיטי נצבע בכניסה לבברלי הילס "הירגו יהודים". הליגה למניעת השמצה דיווחה כי אירועים אנטישמיים בארה"ב הגיעו לשיא בשיא בשנת 2019. אירועים כאלה הולכים ומתרבים ברחבי העולם.

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

להפגנות נגד אכזריות המשטרה היה גם נספח אנטישמי!

למחאות נגד המשטרה היה גם נופך אנטישמי. ארגון המתקרא "הקול היהודי לשלום" הפיץ עלילת דם, לפיה משטרת ישראל מכשירה את המשטרות האמריקאיות ומאמנת אותם כיצד להרוג מיעוטים. נטען כי שוטרי משטרת מיניאפוליס, למשל, הוכשרו בשנת 2012 להתנהג באכזריות כלפי מיעוטים. באופן כזה, מסבכים את ישראל בסיפור הריגתו של ג'ורג 'פלויד.

עלילות הדם הללו עושות שימוש בטכניקת "השקר הגדול" (ששוכללה מאוד על ידי הנאצים, ראו תמונה למטה) המקדמת שקר גדול תוך חזרה עליו שוב ושוב; עד שאנשים מתחילים להאמין בו כעובדה.

[להרחבה בנושא תעמולה, וטכניקת 'השקר הגדול', לחצו כאן]

מיותר לציין - ובכל זאת חשוב לומר - שהאשמות כאלה אינן מבוססות לא רק משום שאין ראיות אלא משום שהן פשוט אינן נכונות.

אני מכיר את המדריך של משטרת ישראל שהכשיר את קציני משטרת מיניאפוליס; ואני מכיר את תוכן התדרוכים שלו. הוא התמקד באופן שבו ישראל טיפלה באירועי טרור ועשה זאת מניסיונו אישי. הוא היה מפקד משטרת נתניה, שחווה פיגועי התאבדות בקניון העירוני ובמלון פארק (טבח סדר הפסח). הנחיית שוטרים להתנהגות אכזרית היא פשוט לא חלק מתוכנית ההדרכה שלו; וגם לא בתוכנית ההדרכה של משטרת ישראל. אני יודע ממקור ראשון, כיוון שאני מנהל חילופי משלחות עם משטרת ישראל מאז 1992.

מדאיג במיוחד הטיעון הסיבתי המופרך - שהומצא באופן מלאכותי על ידי הנהגת "חיי השחורים חשובים" (Black Lives Matter - BLM)- שישראל אחראית לאכזריות המשטרה האמריקאית. הטיעון הזה מסתמך על התנועה האיסלאמית בראשות לואיס פאראחאן ותנועת החרם נגד ישראל (ה- BDS): חרם, משיכת השקעות וסנקציות), ומטרתה להכפיש את ישראל, משטרתה ואת כל תוכניות שיתופי הפעולה בין משטרות ארצות הברית למשטרת ישראל כגון תכנית גילי GILEE לחילופי אכיפת החוק הבינלאומית בג'ורג'יה, המכון היהודי למען בטחון לאומי (ג'ינסה), והליגה למניעת השמצה.

המצב הזה יוצר דילמה עצומה לקהילה היהודית בארצות הברית שמוצאת את עצמה לכודה בין הרצון לתמוך בטענות צודקות מצד אחד; לבין הפיכת הטענות הללו לנשק נגד מדינת ישראל והיהודים בכלל בהיות היהודים מוצגים כ"בעייה".

[לסרטון מצוין שהופץ בסוגיה זו, על ידי ארגון פרו ישראלי הנקרא Stand With Us, לחצו כאן]

[לאתר פרויקט גילי, לחצו כאן] [למאמרו של ד"ר רובי פרידמן: 'עכשיו הם תוקפים את משטרת ישראל ופרויקט גילי...', לחצו כאן] [למאמרו של ד"ר רובי פרידמן: 'זה מה שהם מספרים על משטרת ישראל ופרויקט גילי...', לחצו כאן]

בשנה הקרובה, יותר מתמיד, עלינו להתמקד ביצירת חברים, בפנייה לקהילות אחרות ובקידום דיאלוג והבנה; ולעשות זאת, מבלי להסתיר את זהותנו כיהודים גאים, התומכים בישראל. זה המפתח לנווט במים הסוערים הללו; כדי להגיע לקרקע מוצקה יותר.

בתקופות קשות אלה, יש מקום לתקווה. הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות וההסכמים הממתינים עם מדינות ערביות נוספות, מרענן וממריץ.

מרים אלזאבי סטודנטית בת 19 מאוניברסיטת סורבון באבו דאבי, כתבה כי "כבת לאיחוד האמירויות, מה שאני באמת מקווה עבורנו ועבור ישראל זה שיהיו בינינו יחסים אמיתיים וחמים." כאשר הדור החדש חושב במונחים של דו קיום ידידותי, יש פתח לתקווה לעתיד טוב יותר. כאשר השלום יפרח במזרח התיכון הבידיאס יאבד את הבסיס לקיומו.

שנה טובה!

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *