פנחס יחזקאלי: תנו למשטרה לנצח!

[בתמונה: ניו יורק - אנטומיה של כאוס... מחאה נגד המחאה בדרך של השחתת כתובת BLM שעל הכביש - התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה. פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

ביוני 2016 אמר המפכ"ל דאז, רוני אלשיך משפט מפתח ביחסי משטרה והפוליטיקה. "המשטרה" – הוא אמר – "יכולה להקים ולהפיל ממשלות".

אלשיך דיבר ספציפית על היחידה לחקירות הונאה; אבל המשפט הזה תקף למשטרה כולה (למבקשים להיזכר קצת (ראו הסרטון למטה).

"אמירה חריגה", כינה הקריין את האמירה הזו. באמת? איך שהזמן עובר. אז, ב- 2016 זו הייתה אמירה חריגה – בימינו היא כבר מטבע שגור; ומהווה נושא מרכזי במערכות הבחירות בישראל.

[למאמר: 'המפכ”ל צודק: יאח”ה יכולה להפיל ממשלות!', לחצו כאן]

.

אבל לא רק בישראל. סוגיית החוק והסדר מהווה היום מרכיב מרכזי בקמפיין הרפובליקני בבחירות לנשיאות; על רקע התייצבותם של ראשי הערים הדמוקרטיים בארצות הברית לצד הפרוגרסיביים, במאמציהם לדכא את המשטרות שלהם, לקצץ בתקציביהם ולחוקק חוקים שיכבלו את ידיהם. התוצאה: כאוס, הידרדרות סדר החיים הקיים והביטחון האישי ופריחת הפשע והאלימות ברחובות.

במוקד ההתקפות של הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ מצויים אותם ראשי הערים הדמוקרטיים כאות ומופת לרפיונם לכאורה של הדמוקרטים; ולמה שצפוי לחוק ולסדר בארצות הברית אם יעלו לשלטון. הכושלים ביותר בראשי הערים הללו הם – שמן הסתם ידרשו לשלם מחיר בהגיע יום הבחירות לראשות העירייה – הם טד ווילר בפורטלנד – שכבר הקדשנו לו שיחה נפרדת – וביל דה בלסיו בניו יורק (ראו תמונה משמאל), שדרדר את העיר, שעמדה קודם בשיא פריחתה, חזרה אל שנות השמונים של המאה העשרים, כשהפשע מלך בה, לפני עידן ג'וליאני.

[תמונתו של ביל דה בלסיו, ראש עיריית ניו יורק (הדמוקרטי), נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Gage Skidmore. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

הדמוקרטים מצידם, מנסים להטות – לשווא - את הקמפיין למאבק הכושל בקורונה, נקודת התורפה העיקרית של דונלד טראמפ.

[להרחבה על הנעשה בפורטלנד, לחצו כאן] [למפגש של דונלד טראמפ עם שוטרי ניו יורק, לחצו כאן]

הנה לכם קוריוז ממערכת הבחירות האמריקנית, אשר ממחיש, את תפקיד המשטרה בבחירות הללו:

ב- 12 בספטמבר, בבוקר, צייץ ראש בעיר דה בלאסיו לתושבי ניו יורק: "זו שבת נפלאה, ניו יורק. צאו החוצה ותהנו ממנה. רק אל תשכחו שאנחנו במאבק נגד הקורונה. כסו את פניכם ושמרו על ריחוק חברתי."

[לציוץ המקורי של ביל דה בלסיו, לחצו כאן]

לכאורה, ציוץ תמים. למעשה, גם פה יצר דה בלסיו את האסוציאציה הנכונה למסע הבחירות לנשיאות: המאבק בקורונה.

טראמפ מצידו, לא נותר חייב. הוא מיהר להרים את הכפפה, וצייץ בתגובה, כשהוא מכוון לבטן החשופה של דה בלאסיו: "אבל אנשים אינם מעוניינים להישדד, לחטוף מכות או להירצח" – צייץ טראמפ"תן לטובים של ניו יורק לבצע את עבודתם" – הכוונה לשוטרים כמובן – "גייס מחדש את היחידה למלחמה בפשיעה (ה- crime squad) שפיטרת. הם יחזירו את הביטחון במהירות לתושבי ניו יורק!".

[לציוץ המקורי של דונלד טראמפ, לחצו כאן]

כזכור, כבר בשנת 2020 קיצץ דה בלסיו בתקציב המשטרה מיליארד דולרים מתוך תקציב שנתי של 5.9 מיליארד דולרים; והעביר אותם לגורמי רווחה ולגורמים אחרים בעירייה. הוא פרק את היחידה המפורסמת למלחמה בפשיעה שנבנתה בימיו של ראש העיר המיתולוגי, רודולף ג'וליאני; ויצר גל של התפטרויות של שוטרים וקצינים ששיתקו את המשטרה.

כשרוני אלשיך אמר את מה שאמר, הוא דיבר על מעורבות אקטיבית של משטרה, דרך חקירות בכירים. אבל המשטרה במקרה שלנו אינה מתערבת ישירות, למעט תמיכה מובנת של וועדי השוטרים ומשפחותיהם בדונלד טראמפ. ובכל זאת, גם כשהיא פסיבית יחסית, היא יכולה, מסתבר, להכריע מסע בחירות...

אם סוגיית פטירתה של שופטת בית המשפט העליון האמריקני, רות ביידר גינסבורג, לא תעשה סוויץ' במערכת הבחירות הזו, יש סיכוי סביר שהיא תוכרע על חוק, סדר; ומה שאפשר לתרגם לסיסמה הישראלית, המוכרת כל כך בהקשר אחר: "תנו למשטרה לנצח"...

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *