רובי פרידמן: עכשיו הם תוקפים את משטרת ישראל ופרויקט גילי…

[בתמונה: הפגנות נגד המשטרה בג'ורג'יה. טענות, שמשטרת ישראל דרך פרויקט גילי מאמנת שוטרים להיות ברוטליים כלפי מיעוטים, ומשתמשים לצורך זה בשכר הלימוד של הסטודנטים... התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

פרופ' רוברט ר' פרידמן (Robert R. Friedmann) הוא המייסד והמנהל של 'גילי' (Georgia International Law Enforcement Exchange - GILEE) פרויקט שותפויות בין משטרות; ופרופסור אמריטוס לצדק פלילי בית הספר ללימודי מדיניות אנדרו יאנג באוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה. כיהן כיו"ר המחלקה לצדק פלילי באוניברסיטה זו (2002-1989) וכראש קתדרה לשותפויות לבטיחות הציבור (2010-2007).

*  *  *

מזה שנים מותקף פרויקט השותפויות שיצרתי בין משטרת ישראל למשטרות האמריקניות על ידי תנועת החרם (ה-BDS). בעידן המחאות נגד המשטרה, ההתקפות הללו גברו במשנה תוקף.

שני אנשי סגל שחורים מאוניברסיטת Georgia State University רואיינו בתכנית רדיו ציבורי (WABE) ביום שלישי ה-28 ביולי וטענו שגילי (GILEE) היא חלק מהקומפלקס הצבאי תעשייתי; שאנחנו (גילי דרך משטרת ישראל) מאמנים שוטרים להיות ברוטליים כלפי מיעוטים, ומשתמשים לצורך זה בשכר הלימוד של הסטודנטים.

[לאתר פרויקט גילי, לחצו כאן] [למאמרו של פרופ' רובי פרידמן: 'תנועת החרם בעקבות משטרת ישראל ו- GILEE', לחצו כאן]

[בתמונה: אוניברסיטת המדינה של ג'ורג'יה. המקור: טוויטר]

למותר לציין, שכל זה איננו נכון. אין לנו קשר לצבא או לתעשייה הצבאית, אין הדרכה או מדיניות לברוטליות כלפי מיעוטים (או לא מיעוטים) וכל הכסף שגילי מגייסת מגיע ממקורות חוץ ולא משכר לימוד. שני אנשי הסגל הללו הם חלק מ-201 אנשי סגל, שחתמו באמצע חודש יוני על עצומה לנשיא האוניברסיטה, הדורשת לסגור את תכנית גילי. אף אחד מהאינטלקטואלים הללו לא טרח לברר, מה בדיוק התכנית עושה או לא עושה. לא צריך להתאמץ במיוחד כי האתר שלנו עשיר בחומר לו רק היו גולשים בו. אף אחד גם לא טרח להתקשר אלי לבדוק עובדות.

"המחאה" נגד גילי והדרישות לסגור אותה ולהפסיק את הקשרים עם משטרת ישראל התחילו ב -2009; וכעת הורחבו לכל ארה"ב וגם למקומות אחרים בעולם.

נשיא האוניברסיטה ד"ר מארק בקר (Mark Becker; ראו תמונה למטה) הופיע באותה תכנית יום לאחר מכן. הוא פסל לחלוטין את הדרישה לסגור, דחה את הטיעונים, וגם הצביע על כך שלא רק שהעובדות לא תומכות בדרישה לסגור את גילי אלא שהדרישה נובעת ממניעים פוליטיים, שאין להם קשר למהות התכנית. הראיון במלואו (כחצי שעה כאשר 5 דקות מוקדשת לעניין גילי) נמצא באתר גילי.

הנה תרגום הראיון:

מראיינת: הסגל האקדמי דורש לחסל את חילופי המשטרות בג'ורג'יה עם משטרות בעולם. למען מאזיננו שאינם מכירים את התכנית תאר לנו אותה.

נשיא: זוהי תכנית הקרויה גילי שבמסגרתה מנהיגי סוכנויות אכיפת חוק בג'ורג'יה ובמדינות אחרות לומדים בישראל על טרור. אין לכך כל קשר לדרישות לסגירת התכנית שהועלו במכתב הסגל. התכנית כאמור גם מביאה מנהיגי אכיפת חוק מהעולם ללמוד בג'ורג'יה.

[בתמונה משמאל: נשיא אוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה, מארק בייקר. התמונה באדיבות אתר האוניברסיטה. אנו מאמינים שאנו עושים בו שימוש הוגן]

כל מי שרוצה ללמוד על התכנית יכול לעשות זאת באתר האוניברסיטה. מדובר בשת"פ בינלאומי. האוניברסיטה מקיימת שת"פים רבים עם מדינות סביב העולם בתחומים רבים בין אם זה במדעי הרוח או מדעים מדויקים וגילי היא חלק מתכנית מרכזית באוניברסיטה. ושוב, ניתן ללמוד רבות אודותיה באתר www.gilee.org

מראיינת: אתה אומר שהתכנית עוסקת בטרור אך האם אתה בטוח לחלוטין שאין כאן הפרה של זכויות אזרח גם אם לא על אדמת ארה"ב אז אולי במדינות אחרות כי זה מה שבאמת מדאיג את הסגל האקדמי השחור.

נשיא: לקשור את גילי לאלימות משטרתית או אחרת זה עיוות המציאות. בואי ונהיה כנים כאן. אחת התכניות של גילי היא עם מדינת ישראל. יש את אלה שרוצים בחיסול מדינת ישראל כי הם נגדה. בעבר היו טענות שגילי קשורה לאירועים אלו או אחרים. אין שום הוכחות ולא היה אפילו אחד שיכול היה לספק אותן. חשוב שנהיה זהירים בימים אלה שלא נתחיל לומר, שחלקים אלה של תכניות אקדמיות מקובלים עלינו; ואילו חלקים אחרים אינם מקובלים.

הייתי דיקן, רקטור, ונשיא ובמהלך 20 שנים, קיבלתי דרישות להיפטר מספר זה או אחר או להשתיק פרופסור מסוים בחוג להיסטוריה שהיה ביקורתי כלפי הממשלה. היו גם חברות פרטיות שדרשו לפטר מרצים, שביצעו מחקר שלא החמיא למוצרים שלהם או שאפילו טענו שהמוצרים מזיקים.

אינני עוסק בצנזורה וזה לא באחריותי לצנזר אנשי סגל ולא לפתוח או לסגור תכניות. גילי, כמו שאר התכניות באוניברסיטה היא תכנית לגיטימית. לגילי יש הצלחה רבה בגיוס כספים ובאתר של גילי ניתן לראות מכתבי תמיכה רבים המצביעים על שיתוף פעולה פורה ולכן אני חושב שמה שכתוב במכתב הסגל בנוגע לגילי זה במקרה הטוב דמיוני.

[לאתר פרויקט גילי, לחצו כאן]

מראיינת: זוהי שותפות שאתה רואה כחיונית לאוניברסיטה?

נשיא: איך את מגדירה חיונית? לאוניברסיטה יש תכניות רבות, למה את מתכוונת "כחיונית לאוניברסיטה?"

מראיינת: אם זו שותפות באכיפת חוק אז שנינו יודעים שלאנשים יש בעיות עם משטרות מסוימות כי דרך העדשות של הקולקטיב השחור זה בסיס לדאגה ואני רוצה להבין עבור המאזינים שאתה מאמין שהתכנית הזו (גילי) היא חשובה או חיונית לאוניברסיטה.

נשיא: גילי בהחלט תואמת את המשימה (mission) שלנו כאוניברסיטה ציבורית. יש לנו תכניות בחוג לקרימינולוגיה ודרכו אנחנו מלמדים סטודנטים בתחום אכיפת החוק ויש לנו שת"פים מועילים כמו שיש לנו בתכניות רבות אחרות באוניברסיטה.

אין כל הוכחה שגילי מעודדת אלימות כלפי שחורים, כלפי מיעוטים אחרים, או אלימות בכלל.

[לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

One thought on “רובי פרידמן: עכשיו הם תוקפים את משטרת ישראל ופרויקט גילי…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *