דנה וייס מלמדת אותנו לעשות שלום אמת…

[התמונה היא צילום מסך]

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית' לעומת ה'מערבית', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

טקס החתימה של הסכם השלום עם איחוד האמירויות לא היה קל לדנה וייס, שליחת ערוץ 12 לטקס, שמעדה בהתנהגותה והפכה מושא לבדיחות, מצד הציבור; ובעיקר, מצד עמיתיה יריביה בתקשורת הישראלית; ולא רק.... אבל לדעתי הלקח העיקרי של פרשת דנה וייס הוחמץ; והוא קשור ל- איך באמת עושים שלום...

לטעמי היו שתי מעידות גדולות בהתנהגותה של וייס באותו אירוע (ראו בסרטון שלמטה); אבל אתמקד באירוע שבו היא ניסתה 'לגנוב' את ההצגה; ולייצר חדשות שהיא תעמוד במרכזן; לסחוף אחריה, באופן ספונטני, עיתונאי מאיחוד האמירויות – שהיה ממש באמצע שידור הכתבה שלו – מתוך הנחה מוזרה שעליו לעזוב באמצע את הטקסט שהכין; ולאלתר עימה שידור משותף שהוא עצמו חדשה עיתונאית בתוך אירוע חדשותי.

התוצאה הייתה מביכה, בלשון המעטה...

בואו נראה קודם ואח"כ ננתח:

מביך...

וגם מובן, למה אנשי תקשורת עמדו בראש מבקריה של וייס: המטלה הקשה ביותר לכתב טלוויזיה היא שידור חי; שבו אין מקום לטעויות. עיתונאי עומד מול המצלמה ומשדר. רבים מהעיתונאים אינם מאלתרים; בטח לא במעמדות כאלה. הדברים שעליהם לומר מתגלגלים מול עיניו בטֵלֶפְּרוֹמְפְּטֶר, שהוא מכשיר אֵלֶקְטְרוֹנִי הַמַּקְרִין לִפְנֵי אַנְשֵׁי הַטֵּלֵוִיזְיָה אֶת הַטֶּקְסְט שֶׁהֵם קוֹרְאִים.

הטקסט מתגלגל חולף מול פני העיתונאי בטֵלֶפְּרוֹמְפְּטֶר בקצב הדיבור שלו. אם הוא לא הספיק לעקוב הוא נכנס לבלבלה; והוא בבעיה קשה; ביחוד אם אלתור איננו הצד החזק שלו.

[בתמונה: טלפרומטר - ייצוג סכמטי: (1) מצלמת וידאו; (2) תכריכים; (3) צג וידאו; (4) זכוכית שקופה או מפצל קורה; (5) תמונה מהנושא; (6) תמונה ממוניטור הווידיאו. שם היוצר והמעלה לויקיפדיה אינו מוזכר]

משמע, וייס שיבשה לעיתונאי האמירתי את כל השידור והלחיצה אותו מאוד. אם היה משיב לה, כל הטקסט היה בורח לו. הפרעה כזו היא מעשה לא יסולח של פגיעה בקולגה, בטח כזה שעושים עם מדינתו שלום.

אבל בישראל, כשכבר מותחים ביקורת על קולגה, עושים זאת מהסיבות הלא נכונות. מסתכלים על העיתונאי האמירתי כאילו הוא אחד משלנו ומנתחים בהתאם. רק שהוא לא. הוא ערבי בעל פרדיגמת חשיבה שונה משלנו: ערבית-מזרחית.

כשהייתי צעיר אבא שלי לועג כשהייתי 'מדבר שלום'... "אי אפשר לגור במזרח התיכון ולעשות עם הערבים שלום באנגלית" היה אומר. "בלי שכולם ידברו ויקראו ערבית ויבינו את אופן החשיבה והתרבות הערבית, בחיים לא יהיה פה שלום". האירוע הזה של דנה וייס המחישו לי עד כמה הוא צדק!

במזרח אדם אינו אינדיבידואל שמבליט את עצמו. הוא חלק בלתי נפרד מקבוצה, ופועל ביחד איתה. אנשים שחורגים מהקבוצה ומתבלטים הם אנשים חסרי כבוד; ודנה וייס בקשה בעצם מהעיתונאי להתבלט מעל האחרים. לייצר ספין שיעדה חדשות, שהיא והוא במרכזם. בתרבות הערבית זהו אקט חסר כבוד; ואנשי המזרח בזים לאנשים חסרי כבוד; ובמקרה הזה, גם לערוץ שאותו הם מייצגים.

אבל זה עוד היה אבדן כבוד מינורי ביחס למעשה הבא, שבעיני בן המזרח הוא חמור אף יותר: בנסיונותיה ללכוד את תשומת ליבו, דנה וייס נגעה בעיתונאי בפומבי, אל מול צופיו בבית. בעיני בן המזרח, העובדה שאישה נוגעת בגבר זר בפרהסיה – ועוד לעיני המצלמות – היא עלבון; והופכת את הסיפור לסוג של לא פחות משערורייה.

והורג אותי שאף אחד פה לא שם לב לזה...

אז זה המסר שלי אליכם היום: שלום אמת לא משיגים בהחזרת שטחים וגם לא באף – 35 ובאויב משותף. מי שרוצה שלום שיתחיל לדבר ערבית, להבין את התרבות הערבית; ולוודא שבניו לומדים ערבית מגיל הגן.

אנחנו מלינים שלא מקבלים אותנו בשכונה הזו; אבל, לא עושים ולו מאמץ מינימלי להיקלט בה באמת!

חומר למחשבה!

לשיחה המוקלטת:

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית' לעומת ה'מערבית', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

8 thoughts on “דנה וייס מלמדת אותנו לעשות שלום אמת…

  1. Pingback: הכל על פרדיגמת חשיבה מזרחית מול המערבית, באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

  2. כמי שראה בהתפלצות את ההתנהגות המבישה של דנה וויס פעמיים: הראשונה מול העיתונאי מהאמיריות והשניה מול כתבת ערוץ 11עם סבן- היה מביש ומטיל כלימה על איכותם של אנשי התקשורת הטלויזיונית הישראלית. גרוע מזה לא פחות היא העליצות שנראתה על פניהם של עמיתיה שראו בה "כתבת אמיתית לוחמת נחושה..: בא לי להקיע
    לזכותם של השניים שוויס פרצה לשידוריהם בחוסר טאקט מקצועי שכזה- שהם הגיבו באיפוק יוצא דופן (תודה לגיל כהן שלא בעטה בה בו ברגע)
    היתרון היחיד של האירוע הוא הפרק החינוכי לבאים אחריה. שילמדו !

  3. התנהגות זו הפגנת חוסר כבוד לאחר ובמקרה זה לקולגה… וזו כבר סיבה לדאגה רצינית ביותר איך ייצג אותנו התייר הישראלי שיגיע לטיול באמירויות …. כבר מתביישת…..

  4. שזה שרוצה שלום יגיע ללא תנאים והוראות סוריי לא מסכים איתך כשאני מגיע להארח בבית של מישהו ובטעות עושה משהו שלא אמור להעשות המארח ״מחליק״ כדי שארגיש יותר בנוח וככה זה אמור לקרות מלבד זאת לגבי דנה וויס באופן ספציפי מדובר בכתבים וערוץ שמזמן מכר את הילדים שלו כי הם לא תאמו את האג׳נדה שלהם אז אני קצת חלוק לגבי הערוץ הזה. אבל לפחות שנינו מסכימים שגב וייס עשתה בושות לכל המדינה

  5. הי ידידי
    כרגיל אתה מעניין ונוקב..
    לא פחות חשוב לנתח את המעידה מול גילי כהן – גזלה מביישת בשידור חי
    לפני הערבית והשלום עימם.. כדי שגם יהיה שלום בננו..
    שנה טובה!!
    שחר שוחט

  6. מי שרוצה לעשות שלום איתנו ובלי תחנונים מצידנו … אולי קודם שהערבים ילמדו עברית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *