אלי בר און: מלחמת הקורונה

[Photo by cottonbro from Pexels]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

מלחמת הקורונה הולכת להיות מלחמה קשה; וחייבים לדעת כי היו - וצפוי שיהיו - במלחמה הזו עוד אלפי נפטרים. אני עוקב אחרי הנתונים זמן רב וגם מפרסם דו"ח מעקב יומי באתר זה. יש לדעת כי המצב בארץ חמור ביותר; וצפוי שיהיה רע יותר לפני שישתפר בעוד כחצי שנה לפחות. 

המלחמה הזו מתרחשת בשתי חזיתות: זו הרפואית וזו הכלכלית, כאשר העדפה זמנית של חזית אחת מתבצעת תמיד על חשבון הפסד בחזית השנייה.

אין כאן פתרונות קסם; וזה לא תלוי בראש הממשלה או בכל הממשלה או בכנסת. המערכת והציבור כולו חייבים למצוא את 'דרך המלך' למאבק בנגיף; לשמור על הבריאות; ובמקביל, גם על הכלכלה.

מהי דרך המלך?

1, לא לסגר כללי. זה המתכון הבטוח להרס הכלכלה בהווה; וגם שנים קדימה; גם לאחר שהחיסון - שנקווה שיהיה יעיל - ידביר את המגיפה.

2, במקביל, לא להתכנסויות וכינוסים חברתיים רבי משתתפים ובכל הצער על אוהדי הספורט, אנשי התיאטרון והקולנוע, השירה והזמר בציבור והאומנויות, ההרצאות, המפגינים לכל הרעיונות, המסעדות והברים הצפופים, החוגגים בחתונות, המתפללים בבתי הכנסת וכד'. הפגיעה הכלכלית בסקטור הגדול הזה שמפרנס מאות אלפים תהיה קשה אך אין מנוס מכך, המגיפה הזו מחייבת ריחוק חברתי.

[התמונה משמאל: Photo by cottonbro from Pexels]

3, לא ללימודים במערכת החינוך, מהכיתות ה' עד יב' ועד בכלל. הילדים והנוער נדבקים וכא-סימטומטים, הם מדביקים את המבוגרים, שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יותר, וחלקם כבר סובלים ממחלות רקע.

4, בחגים יש לחגוג במסגרת המשפחה הגרעינית זו שמתגוררת תחת אותה קורת גג. איש איש בדירתו, התכנסות גדולה של ארוחות החג היא המתכון הבטוח להתפשטות המחלה.

5, חובת חבישת מסכות - בעת השהות מחוץ לדירה - היא הדרך היעילה ביותר למנוע הדבקות.

6, הממשלה ומנהיגי הרשויות המוניציפליות חייבים להתאחד ולגבש מדיניות שתתמודד עם האתגר.

יש מדינות דמוקרטיות שהצליחו לא רע: יש ללמוד מדנמרק, פינלנד, נורבגיה, גרמניה, אוסטריה; וכעת גם מקנדה.

ההחלטות חייבות להתקבל עוד השבוע, מאחר והתוצאה של כל יום שעובר - ללא החלטות וביצוען - הוא עוד עשרות נפטרים. 

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *