אולי נסראללה ברחמיו יחמול עלינו…

[בתמונה: ההפגנות בתל אביב. המקור: צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

זכות הפגנה היא דבר קדוש. אבל כשלמפגינים יש מטרות מנוגדות, ההפגנות הופכות מהר מאוד לאנרכיה; ועוד לא נולדה המשטרה שתצליח להפוך אנרכיה לסדר.

במערכות מורכבות - והזירה הפוליטית שלנו היא מערכת מורכבת – יש חוק: קיצוניות מצד אחד מייצרת קיצוניות מצד שני. איפה שיש קיצוניים בצבע אחד, לא יעבור זמן רב יצטרפו אליהם קיצוניים בצבע מנוגד.

המטרה של קיצונים - משני הצדדים - היא כאוס; ולא רק מטרות פוליטיות;

קבוצות קיצון יש בכל צבע שתרצו; ואלימות – תאהבו את זה או לא - מיוצרת משני צידי המפה הפוליטית: ראינו עוקרי תמרורים משמאל; וזורקי בקבוקים ואבנים מימין;

לאלימות אין צבע אחד כמו שאוהדי כדור הרגל ה"צהובים", נוסח מכבי-פנאטיקס אינם שונים מאוהדי כדור רגל בצבעים אחרים.

[מקור התמונה: פייסבוק. שם היוצר אינו מוזכר]

מי שעוקב אחר השיחות של מכבי-פנאטיקס – קבוצת האוהדים הקיצונית של מכבי תל אביב, אגב, יודע, שזה הכל חוץ מפוליטיקה; לא נתניהו עניין אותם. הם ביקשו למצוא להם אוהדים של הפועל תל אביב ולכסח אותם; והפועל ת"א בשבילם זה המפגינים משמאל; שגדשו בהמוניהם את רחובות תל אביב...

מי שחושב שמשטרה יכולה להגן עליו במצב הזה הוא אוויל!

. מפגינים קובעים עם המשטרה דבר אחד ועושים דבר אחר; אחרי שההפגנה – כל הפגנה – מגיעה אל שיאה בסדר ובפיקוח משטרתי; הקבוצה הגדולה של מפגינים מתחילה לנוע ולהתפצל; ואז, תמיד אפשר יהיה לתפוס קבוצות קטנות במקומות צדדיים ו"לטפל בהם";

לצרוח גוועאלד למשטרה לא יעזור. עד שהשוטרים יבינו מי נגד מי, הנזק ייגרם.

מי שחושב ששכירת מאבטחים להגן על המפגינים תעזור, הוא אוויל גדול יותר. בעברית פחות יפה אפשר לקרוא לזה 'מיליציות'. מה יעשו? יצמידו מיליציונר לכל מפגין?; ושוב יעבוד פה החוק של המערכות המורכבות, שמיליציות משמאל יצמיחו מיליציות מימין; ואז, גם נגיע לקרבות בין מיליציות.

כל מי שעיניו בראשו מבין שסיפור המחאה הזה, במתכונתו התמימה והיפה כבר נגמר!

זה כבר לא תנועה עממית הולכת וגדלה שתשליך את השליט. זה הופך מאבק בין שני חלקי העם; ולכן, הוא אינו שונה ממאבק בין אוהגי שתי קבוצות כדור רגל: חסר תוחלת ואלים!

המחאה הפכה למקום ההתקהלות של כל מי שרוצה ללכת מכות; ולהרוס רכוש.

כל צד מייצר אמבושים; כל צד עורך סרטונים; וכלי התקשורת מלבים את האש ומקדמים אג'נדות, כל שדרן לפי נטיות ליבו:

צריך לומר: משהותר הרסן ונגררנו הכאוס – וכדאי להתעורר – אנחנו בכאוס! - עוד לא נולדה המשטרה שיכולה להחזיר כאוס לשליטה באמצעים יפים.

די לראות מה קורה במדינות אחרות, מערביות ומתורבתות יותר מאיתנו ואין טעם לפרט. אם נמשיך ככה, עוד נמצא את עצמנו בלילות בעוצר, ולא בגלל הקורונה.

גם בקריאות למפגינים להתעשת יש משום נאיביות מנותקת מהמציאות. זה לא הולך לקרות. זה עוד חוק של מערכות מורכבות. זה ילך ויחמיר, עד הקצה; לפני שהרוח תשנה את כיוונה.

אולי נסראללה ברחמיו, שם בצפון, יחמו עלינו בטובו; ויספק לנו מלחמה קטנה, כדי שנתפקח; ונעצור את ההיגררות האינפנטילית הזו; באין מעצור, למלחמת אחים.

[להרחבת המושג: 'כאוס', לחצו כאן]

לשיחה המוקלטת: 

[לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *