אבי ברוכמן: משטרת ישראל ותרבות השקר – כולם מרמים את כולם…

[האמנית - פיסלה וצילמה: חסידה בוצר]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 2 באוגוסט 2021

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

'תרבות השקר' הינה תופעה שקיימת מאז ומתמיד במשטרות רבות בעולם כמו גם במשטרת ישראל. ועדות שונות חקרו ובדקו את התופעה, המליצו המלצות, ברם, התופעה נמשכת מאז ועד היום.

תופעת 'תרבות השקר' אינה נחלתם רק של ארגוני משטרה, וקיימת בארגונים בירוקרטים אחרים כמו צה"ל , שב"כ ועוד. את הנושא החשוב הזה לימדתי באקדמיה, כשנתתי לסטודנטים שלי לקרוא את המאמר המקיף והחשוב של חברי הטוב ד"ר פיני יחזקאלי: "תרבות של שקר: ארגונים בירוקרטים משקרים! " (יחזקאלי, 2014).

הנה דוגמה אחת מיני רבות משנת 2020: כתבת תחקיר של העיתונאי אלי סניור תחת הכותרת : "הטיוח הגדול של להב 433". נושא הכתבה דיווח שקר שהיה ביחידת להב 433 והיה ידוע גם למפקדי היחידה. ( סניור, 2020):

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'תרבות של שקר – ארגונים ביורוקרטיים משקרים!', לחצו כאן]

[לכתבה המלאה של אלי סניור ב- ynet, לחצו כאן]

באקדמיה, כשהגעתי לנושא זה, נהגתי לספר לסטודנטים שלי סיפור אמיתי בנימה אישית...

התגייסתי למשטרת ישראל בקיץ 1978 לאחר שירות של מספר שנים בצבא. תחנתי הראשונה הייתה תחנת משטרת פתח תקוה במסגרת המשמר האזרחי.

כאן המקום למעט היסטוריה של הפיקוד המשטרתי בהתאמה למבנה הארגוני בעת ההיא. מפקד תחנת משטרה פתח תקוה היה רב פקד (רפ"ק; כן זה היה התקן) מרדכי ונטורה; מפקד המרחב - שנקרא אז מרחב מרכז - היה ניצב משנה (נצ"מ) אנוש גבעתי ז"ל; מפקד המחוז הדרומי היה ניצב אריה איבצן ז”ל, ומפכ"ל המשטרה - רב ניצב חיים תבורי ז"ל.

לאחר שבועיים שבהם שרתתי כקצין צעיר בתחנה, התקשר אלי ראש משרד הסיור, פקד דוד שימחי ובישר לי כי בעוד יומיים אשובץ לתפקיד של קצין תורן תחנתי. נפגשנו לשיחת תדרוך והוסבר לי מהות התפקיד, "להיות מפקד התחנה בשעות הלילה". חששתי לקבל את האחריות, עקב חסר בידע משטרתי, בנהלים, בחוק ועוד. ברם, הרגיע אותי פקד שימחי ואמר לי: "אל דאגה יש לנו שוטרים מצוינים בסיור, במודיעין וחוקר תורן; והם יסייעו לך במשימה".

הגיע היום המיוחל, והתחלתי את תפקידי כקצין תורן תחנתי, בשעות אחר הצהרים. במשך כל הלילה לא עצמתי עין ולא נחתי. הצטרפתי לפעילות הסיור; עשיתי חבירה לבלשים; וישבתי צמוד לחוקר התורן, בעת שגבה עדויות.

בתדרוך שקיבלתי נאמר לי, שאני צריך להיכנס בבוקר בשעה 0645 למפקד התחנה; ולעדכן אותו על אירועי הלילה, מראייתי כקצין תורן תחנתי.

ביראת כבוד נכנסתי ללשכתו של מר ונטורה - כן, כך היה נהוג ומקובל לקרוא למפקד התחנה בעת ההיא - נתבקשתי לשבת, והתחלנו בשיחת חולין על ההיסטוריה הצבאית שלי. תוך כדאי שיחה אני שומע באינטרקום את מזכירת המת"ח מודיעה: "בוקר טוב , עולים לשיחת וויעוד". המונח היה זר לי; ומפקד התחנה הסביר לי שכל מפקדי התחנות עולים לשיחה ומעדכנים את מפקד המרחב, מה התרחש בתחנה ב- 24 השעות האחרונות (מנהג שכנראה קיים עד היום).

מר ונטורה ביקש ממני להישאר בחדר ולהקשיב לוויעוד, על מנת שאלמד עוד פרק בנושא המשטרה. כשהגיע תורו של מר ונטורה, האזנתי לדיווח שלו: "היו לנו בתחנה 6 התפרצויות, 5 לדירות ו- 2 לבתי עסק, נגנבו ( שבל"ר) 5 מכוניות, נעדר מבוגר בן 85 שנמצא, אישה שהתלוננה שבעלה קילל ואיים עליה; והוא סיים בדיווח, שבמהלך הלילה ביצענו 5 מחסומים, נבדקו פיזית 223 מכוניות, וגם 157 בני אדם ע"י ניידות הסיור. מר ונטורה סגר את הטלפון. הוא היה מפקד התחנה האחרון בוויעוד.

[תמונת ה- GIF שמשמאל היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIPHY. האמן אינו ידוע]

ואני כקצין צעיר - שלא חונך במשטרה - אמרתי למר ונטורה : "... אדוני, הייתי קצין תורן כל הלילה, לא עצמתי עין, והייתי עם השוטרים בשטח. לא ראיתי שנבדקו מכוניות ובני אדם כפי שדיווחת..."

שאל אותי מפקד התחנה: "בדקת את ניידות הסיור?"... עניתי בשלילה. "לא נאמר לי בתדרוך שאני צריך לעשות זאת".

ואז הסביר לי מפקד התחנה: "בכל ניידת משטרה יש ציוד מחסום בתא המטען. בעצם זה שהניידת מסתובבת בשטח היא עושה גם מחסומים, ובודקת כלי רכב"...

"... הבנתי, השבתי לו, אך מהיכן המספרים האלה של כמות כלי הרכב ומספר הנבדקים?"

ומפקד תחנת משטרת פתח תקווה, מר ונטורה השיב לי:

".... את הנתונים קיבלתי מראש משרד הסיור מר שמחי ב- 0630 בבוקר. מצפים ממני בפיקוד לנתונים אלה... מפקד המרחב - שאליו דיווחתי בוויעוד - יודע שזאת רמייה. הוא, צריך לדווח למפקד המחוז; שגם הוא יודע שזאת רמייה; ומפקד המחוז מרכז את כל נתוני המחוז ומדווח למפכ"ל...."

ובגילוי לב , ממש לא שיגרתי, שהעמיד אותי במבוכה אמר לי מר ונטורה: "תלמד בחור צעיר, העתיד והקידום עדיין לפניך, כך עובדת המשטרה "כולם מרמים את כולם".

[הכרזה: ייצור ידע]

ואתן לך טיפ נוסף המשיך מר ונטורה: "כאשר אתה מדווח ... תמיד - אבל תמיד - תציין שעה לא עגולה... למשל, בשעה 1003 ולא בשעה 1000; וזה נכון גם לגבי דיווח... בדקנו 223 מכוניות ולא 200... זה מראה על אמינות גבוהה יותר!

עמיתי הנכבדים זה היה לפני 42 שנים !!!! לצערנו, " תרבות השקר" טבועה בארגון גם בימינו... כמה חבל!

[בתמונה: תרבות של שקר... יהושע (ג'וש) בריינר, הארץ, 03.02.202210:52: "השר לשעבר אמיר אוחנה מתח היום (חמישי) ביקורת חריפה על שב"ס והמשטרה בעדותו בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע. "גם במשטרה וגם שב"ס, מבחינת תרבות ארגונית, יש קושי באמירת אמת", אמר אוחנה, ולאחר מכן ציין כי הדבר בלט בעיקר משטרה. לדבריו, הוא אינו יודע לומר "האם זה מתחיל מלמטה ומגיע עד למעלה, ואז גם לשר מדווחים דיווחים שאינם אמת"]

[בתמונה: תרבות של שקר... יהושע (ג'וש) בריינר, הארץ, 03.02.202210:52: "השר לשעבר אמיר אוחנה מתח היום (חמישי) ביקורת חריפה על שב"ס והמשטרה בעדותו בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע. "גם במשטרה וגם שב"ס, מבחינת תרבות ארגונית, יש קושי באמירת אמת", אמר אוחנה, ולאחר מכן ציין כי הדבר בלט בעיקר משטרה. לדבריו, הוא אינו יודע לומר "האם זה מתחיל מלמטה ומגיע עד למעלה, ואז גם לשר מדווחים דיווחים שאינם אמת"]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *