אזהרות הטריגר בשירות התקינות הפוליטית (הפוליטיקלי קורקט)

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אַזְהָרַת טְרִיגֶר או אזהרת הדק (Trigger Warning) היא אזהרה שמופיעה לפני תוכן, המודיעה כי הוא כולל חומרים קשים לקריאה או צפייה, כדי למנוע מהצופים טראומה.

עד כאן טוב ונכון ולגיטימי; עד שגם הכלי הזה גויס בשירות התקינות הפוליטית (הפוליטיקלי קורקט)...

כיצד? כי חומר קשה לצפייה הוא בעיני המתבונן; אז, אם מציבים כתובית לפני סרטים אלימים ופורנו למשל, הכל ברור והגיוני ונכון. אבל, מסתבר כי סטודנטים באוניברסיטאות המערב כופים צנזורה פנימית בתוך האוניברסיטאות. הם דורשים הגנה מפני מילים ורעיונות שהם לא אוהבים, ודורשים ממרציהם לקבל אַזְהָרַת טְרִיגֶר לפני כל הצגה או אמירה של משהו פוגעני; כשהפרשנות הבלעדית לגבי מהות החומר הזה הינה אישית שלהם! הם הופכים את הקמפוסים 'נקיים' מחומר לימודי, מרעיונות ומדעות  שעלולים לגרום לאי נוחות או לפגוע, בעיניהם; ולדעות הללו יש, כמובן, 'ריח פוליטי'!

[לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

הדברים מגיעים לכדי אבסורד...

כך אנו מקבלים צנזורה אקדמית; שבמסגרתה ישנן בעיות אקוטיות, שאינן ניתנות לליבון או להשמעת דעה נגדית. הדברים - כמו יתר ההשלכות של התקינות הפוליטית (הפוליטיקלי קורקט) - מגיעים לאבסורדים לא מעטים (Lukianoff and Haidt 2015):

  • סטודנטים למשפטים שדורשים ממרציהם שלא ללמד דיני אונס; ולא להשתמש במילה במילים הפרה של החוק (violates the law) שמא זה יגרום למצוקה של התלמידים.
  • לורה קיפניס (Laura Kipnis), פרופסור מאוניברסיטת נורת'ווסטרן (Northwestern University), כתבה חיבור בכתב העת "כרוניקה של השכלה גבוהה" (The Chronicle of Higher Education) שדנה במדיניות הקמפוס בנושא פרנויה מינית (sexual paranoia); ועקב כך עמדה לחקירה ממושכת, לאחר שסטודנטים - שנעלבו מהכתבה - הגישו נגדה תלונה...

[בתמונה משמאל: הצילו אותנו מחומרים אקדמיים ומדעות שאנחנו לא אוהבים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

  • פרופסור שביקש להישאר מסיבות מובנות, בעילום שם, כתב מאמר לכתב העת ווקס (Vox), שבו הוא מתאר עד כמה ההוראה הפכה לחציית שדה מוקשים: "אני פרופסור ליברל, אבל, הסטודנטים הליברלים שלי מפחידים אותי", כתב.
  • קומיקאים פופולריים, שאחד מהם היה כריס רוק, הפסיקו להופיע בקמפוסים בקולג, בגלל התופעה הזו. קומיקאים אחרים כמו

    ג'רי סיינפלד וביל מאהר גינו בפומבי את "רגישות יתר של הסטודנטים"; וטענו כי רבים מהם אינם יכולים להתבדח...

    מה זה אומר על מידת החשיפה של תלמידים לעובדות ולדעות שאינם הולמים את דעתם הם?

    כל זה לא מפריע לתופעה להתפשט...

    מחקרים ממדים כי ב- 2016, כבר כמחצית מהפרופסורים בארה"ב השתמשו באזהרות טריגר (KAMENETZ, 2016; ראו הכתבה למטה); והתופעה הזו מתפשטת. זאת, למרות שמחקרים מלמדים כי לאזהרות הטריגר יש השפעה מועטה - חיובית או שלילית - על מי שרואה אותן, כולל אלו שעליהם הן היו אמורות להשפיע, בעיקר (, 2019). העובדות מסתבר, לא משפיעות על צדקנים; ובלית ברירה, גם לא על אלה שפוחדים מהצדקנים...

[לכתבה המלאה באתר npr, לחצו כאן. הכרזה שבאתר הוכנה עבורו על ידי Keith Negley]

התופעה הזו מרוכזת היום, בעיקר, בשמאל הליברלי של המפה הפוליטית. על כך אמר המסאי והסופר הבריטי-מוסלמי המפורסם, ממוצא הודי, סר אחמד סלמאן רושדי: "אוניברסיטה היא מקום שבו הכל חייב להיות פתוח לדיון... בעבר, לפני 30 שנה, הצנזורה באה מצד ימין (של המפה הפוליטית). היום הצנזורה באה משמאל. עצוב, שדווקא הקולות הצעירים, המתקדמים, הם הצנזורים. העולם התהפך!" (דותן, 2020):

[תמונתו המקורית של סלמן רושדי נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי (Andrew Lih (User:Fuzheado. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *