פנחס יחזקאלי: תקינות פוליטית – פוליטיקלי קורקט – מרעיון נאצל לעריצות תודעתית

תקציר: התקינות הפוליטית - הפוליטיקלי קורקט (Politically correct או political correctness) היא קוד ההתנהגות הנדרש בעולם של רב תרבותיות; ואי ציות לכלליה גורר אחריו סנקציות. מקורה באמונה כי יש יחס ישיר בין הקטגוריות הלשוניות של שפה שאדם מדבר בה, לבין הדרך בה האדם מבין את העולם ומתנהג בו. 'קרבנה' האחרון שלה היה הרמטכ"ל, הרצי הלוי...

[בתמונה: אחד השבועונים הפופולריים ביותר של פולין "W Sieci" (תרגום: "ברשת") - מדינה שאין בה פוליטיקלי קורקט...  - עורר סערה ברחבי אירופה, לאחר שפרסם בשער הגיליון החדש תצלום של אישה אירופאית לבנה עטופה בדגל האיחוד האירופי, כשכמה זוגות ידיים כהות – מנסות לקרוע מעליה את הדגל ולאנוס אותה. ליד התמונה נכתב: "האונס המוסלמי של אירופה". בתוך הגיליון הופיעו מאמרים בנושא ההגירה לאירופה שנשאו כותרות כמו: "הגיהינום של אירופה", או "האם אירופה רוצה להתאבד?" (ראו תמונה נוספת למטה)]

[בתמונה: אחד השבועונים הפופולריים ביותר של פולין "W Sieci" (תרגום: "ברשת") - מדינה שאין בה פוליטיקלי קורקט...  - עורר סערה ברחבי אירופה, לאחר שפרסם בשער הגיליון החדש תצלום של אישה אירופאית לבנה עטופה בדגל האיחוד האירופי, כשכמה זוגות ידיים כהות – מנסות לקרוע מעליה את הדגל ולאנוס אותה. ליד התמונה נכתב: "האונס המוסלמי של אירופה". בתוך הגיליון הופיעו מאמרים בנושא ההגירה לאירופה שנשאו כותרות כמו: "הגיהינום של אירופה", או "האם אירופה רוצה להתאבד?" (ראו תמונה נוספת למטה)]

[לאסופת המאמרים בסוגיית משבר קליטת יהודי אתיופיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על השתלטות האסלאם על אירופה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: רב תרבותיות ותקינות פוליטית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

עודכן ב- 10 באוקטובר 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הקורבן הישראלי האחרון של שיח הפוליטיקלי קורקט בישראל היה הרמטכ"ל הרצי הלוי. הוא נפגש ב- 12 במרץ 2023 עם אנשי מילואים, על רקע פרשיות הסרבנות והניסיונות לגרור את צה"ל לקלחת הפוליטית.

במהלך השיחה נשאלה יעשה אם בישראל תקום דיקטטורה; וענה כי הוא מאמין שלא תהיה כאן דיקטטורה. אבל, עדיפה דיקטטורה בטוחה על אנרכיה לא מוגנת; וכי בכל תרחיש, יישאר במדינה וינסה להשפיע כד שיהיה כאן טוב, והגנת המדינה היא תנאי לקיומה.

בעלי אינטרס בפגישה מיהרו להדליף את הדברים ופרצה 'סערה בכוס מים' שבעקבותיה נאלץ להתנצל על הדברים, שנאמרו כתשובה לשאלה היפותטית, ולהבהיר את אמונתו הבלתי מעורערת במדינה יהודית ודמוקרטית.

הארץ: צה"ל: הרמטכ"ל אמר שעדיף דיקטטורה בטוחה על אנרכיה בתשובה לשאלה היפותטית. צה"ל הסביר את דבריו של הרמטכ"ל הרצי הלוי על כך ש"עדיפה דיקטטורה בטוחה מאנרכיה לא מוגנת", שפורסמו בסוף השבוע, בכך שנאמרו בתשובה לשאלה היפותטית...

[בתמונה: הרמטכ"ל נופל במלכודת ה'פוליטיקלי קורקט'... למאמר המלא ב'הארץ', לחצו כאן]

על מה ההתנצלות? מה כבר אמר הרמטכ"ל?

[בתמונה משמאל: על מה ההתנצלות? חלק מתמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

את המובן מאליו, שמלמדים בשיעור הראשון באזרחות: שהמצב הבעייתי ביותר עבור אזרחים הוא אנרכיה ושהדבר החשוב ביותר עבורם הוא סדר החיים התקין.

זוהי תפיסת היסוד של הוגי האמנה החברתית, כדוגמת ג’ון לוק, תומס הובס וז’אן ז’אק רוסו. על פי תפיסה זו, המעבר לחיים במדינה מתאפשר רק כאשר הפרטים בחברה מוותרים על כוחם הטבעי, לשמירה על גופם, רכושם וכבודם שלהם ושל אחרים ולהענשת אלו אשר פגעו בהם ואוצלים כוחות אלה למדינה. בתמורה, מחויבים הגופים המזויינים של המדינה, בראש ובראשונה להגשמת האמנה החברתית. משמע, לשמירה על סדר החיים התקין.

[בתמונה משמאל: על מה ההתנצלות? חלק מתמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

אז על מה בדיוק היה צריך הרמטכ"ל להתנצל? לאן הגענו אם כל משפט - שהוא טיפה מורכב יותר מהשיח העלוב הרגיל ברשתות החברתיות - כול לשמש כלי ניגוח? עצוב!

[בכרזה: הוגי האמנה החברתית... תמונותיהם של לוק, הובס ורוסו הן נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]

תקינות פוליטית / 'פוליטיקלי קורקט' מהי?

תקינות פוליטית או פוליטיקלי קורקט (Politically correct או political correctness) היא אחד המושגים המשמש את הפרדיגמה של רב תרבותיות. היא קוד ההתנהגות הנדרש בעולם של רב תרבותיות [להרחבת המושג: 'פרדיגמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: רב תרבותיות ותקינות פוליטית, לחצו כאן].

מקורה של התקינות הפוליטית היא כנראה בסין, ומשם השתרשה במערב. היא באה למנוע שימוש בביטויים שיש בהם, למעשה או רק לכאורה, אפליה, גזענות, או פגיעה ברגשות של אוכלוסיות מסוימות. כל ביטוי הטומן בחובו טענה גלויה או סמויה, במכוון או בשוגג, בדבר הבדלים בין בני אדם באופן שעלול להיות מובן כפוגעני כלפיהם אינו תקין פוליטית.

[בתמונה משמאל: 'תקינות פוליטית' מהי? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PanJoyCZ לאתר Pixabay]

התקינות הפוליטית גורסת כי יש יחס ישיר בין הקטגוריות הלשוניות של שפה שאדם מדבר בה, לבין הדרך בה האדם מבין את העולם ומתנהג והשפה מעצבת את המציאות החברתית מצד אחד, ומושפעת מיחסי כוח מצד שני. לכן, אחת הדרכים להשפיע על עוולות חברתיות היא בשינוי השפה ודרכה שינוי השיח.

[בכרזה: תקינות פוליטית בטעם של פעם... כמו כל תוצאה בלתי צפויה (תב"ץ) המתרחשת לרעה, הרעיון שמאחורי התקינות הפוליטית היה נאצל: כבוד לזולת והכרה באחר... "עיריית תל אביב פונה בזה לכל התושבים בבקשה נמרצה, שלא להשתמש לימי הפורים הבאים בתלבושות לאומיות ודתיות של השכנים תושבי ארצנו, המוסלמים והנוצרים, בתור מסכות, כדי לא לפגוע ברגשותיהם. על החתום: עיריית ת"א... הכרזה היא נחלת הכלל]

[בכרזה: תקינות פוליטית בטעם של פעם... כמו כל תוצאה בלתי צפויה (תב"ץ) המתרחשת לרעה, הרעיון שמאחורי התקינות הפוליטית היה נאצל: כבוד לזולת והכרה באחר... הרזה היא נחלת הכלל]

הרב תרבותיות - העולם המושגי של התקינות הפוליטית

תקינות פוליטית היא קוד ההתנהגות הנדרש בעולם של רב תרבותיות.

[בתמונה משמאל: רב תרבותיות מהי? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

רב תרבותיות היא אסטרטגיה של איחוי שסעים בחברה רב גזעית, קליטת הגירה והכלתה, המדגישה את חשיבות הקבלה של זהויות תרבותיות שונות, במיוחד במסגרת של מדינות קולטות הגירה. התפיסה הרב תרבותית מניחה כי האדם יכול להיות שותף בכמה הקשרים ומעגלים של זהויות, ולנוע בחופשיות ביניהם [להרחבת המושג: 'אסטרטגיה', לחצו כאן].

[בתמונה משמאל: רב תרבותיות מהי? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

האמצעי ליישום רב תרבותיות היא פרדיגמת חשיבה, המכונה פוליטיקה של זהויות או פוליטיקת הזהויות (Identity Politics): זוהי אסטרטגיית פעולה בכלל; ופרקטיקה פוליטית בפרט, המדגישה את זכויותיהם הלגיטימיות של המיעוטים לשמר את ייחודם ואת שונותם. היא מדגישה כבוד לשוני ולהבדלים, ומאפשרת לקבוצות מיעוט - אתניות, מיניות או אחרות - לתבוע לעצמן את הזכות לאוטונומיה תרבותית מול קבוצת הרוב בחברה [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'פוליטיקה של זהויות – אסטרטגיה של פירוק חברתי?', לחצו כאן].

במסגרת פוליטיקת הזהויות, אנשים - מגזע מסוים, לאום, דת, מגדר, נטייה מינית, רקע חברתי, מעמד חברתי או גורמים מזהים אחרים - מפתחים אג'נדות פוליטיות המבוססות על זהויות אלו, וע"י כך, מפרקים 'זהויות הגמוניות' של הרוב הלאומי ה'מדכא'.

פה הגענו אל 'התקינות הפוליטית': היא הכלי שבו עושה פוליטיקת הזהויות שימוש להשגת מטרותיה, בדרך של הנחלת שפה חדשה שתשנה את התודעה. שפה שתמנע שימוש בביטויים שיש בהם, למעשה או רק לכאורה, אפליה, גזענות, או פגיעה ברגשות של אוכלוסיות מסוימות.

אי ציות לכללי 'התקינות הפוליטית', גורר אחריו סנקציות:

הכר את הרב תרבותיות הרקע: תרבות האשמה; האמצעי: פוליטיקת הזהויות; קוד ההתנהגות הנדרש: תקינות פוליטית; היכולת לעמוד בו: כשירות פוליטית, WOKE; הסנקציה לאי עמידה בו: 'מחיקה'. [בכרזה: הכר את הרב תרבותיות. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: הכר את הרב תרבותיות. הכרזה: ייצור ידע]

התקינות הפוליטית התחילה בטוב, אך עברה מוטציות...

[בתמונה: ברק אובמה לא אפשר שימוש במושג אסלאם קיצוני ולא לחבר אותו לטרור. התמונה היא נחלת הכלל]

כמו כל תוצאה בלתי צפויה (תב"ץ) המתרחשת לרעה, הרעיון שמאחורי התקינות הפוליטית היה נאצל: כבוד לזולת והכרה באחר. רק שככל שצברה עוצמה, לאורך הדרך, התקינות הפוליטית שכחה מאיפה התחילה ומה מטרתה. הרעיון הפך לדת, שהפכה לעריצות תודעתית, שהפכה את השיח הציבורי למעטפת מילים ריקה, שפעמים רבות חגה סביב הנושא וחוששת לדעת בו, פן תואשם בגזענות, בשנאת זרים, בסקסיזם, בשובניזם, וכהנה איסורים לשוניים, הכולאים את המחשבה החופשית [להרחבה בנושא התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן].

לא מדובר עוד בכללים של שיחה מנומסת, אלא בשליטה במרחב הלשוני עד כדי סירוס (אידר, 2016).

הדוגמה האקוטית ביותר לאימפוטנציה המשתקת, שגורמת הפרדיגמה של התקינות הפוליטית, היא חוסר היכולת של רבים במערב, כולל נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, להכריז על האסלאם הקיצוני כאיום עולמי.

[בתמונה משמאל: ברק אובמה לא אפשר שימוש במושג אסלאם קיצוני ולא לחבר אותו לטרור. התמונה היא נחלת הכלל]

האם זה אומר שכל המוסלמים רעים, או שצריך לחסום את חופש תנועתם? בוודאי שלא. אבל האם זה אומר שצריך להכחיש את העובדה שהטרור צומח מהאסלאם הקיצוני? הרי אין כל טעם בשקר הזה. זה מכוער, אבל זו האמת, וכדי לפתור בעיה רצוי קודם כל להסכים לראות אותה.

[בתמונה: מכוונות נאצלות לעריצות תודעתית... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Simon לאתר FIXABAY]

[בתמונה: מכוונות נאצלות לעריצות תודעתית... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Simon לאתר FIXABAY]

כשמפגעים באים מתוך אוכלוסייה מסוימת ומקבלי ההחלטות מגינים עליה ומסרבים לתייג אותה ככזו, אז למה שתפעל על מנת לבער אותם מקרבה?

בכרזה: האם זה אומר שכל המוסלמים רעים, או שצריך לחסום את חופש תנועתם? בוודאי שלא. אבל האם זה אומר שצריך להכחיש את העובדה שהטרור צומח מהאסלאם הקיצוני? הרי אין כל טעם בשקר הזה. זה מכוער, אבל זו האמת, וכדי לפתור בעיה רצוי קודם כל להסכים לראות אותה. כשמפגעים באים מתוך אוכלוסייה מסוימת ומקבלי ההחלטות מגינים עליה ומסרבים לתייג אותה ככזו, אז למה שתפעל על מנת לבער אותם מקרבה? הכרזה: ייצור ידע

[קריקטורה, בעקבות סירוב הממשל האמריקני לתייג טרור כאסלאמי. התמונה היא צילום מסך]

המזרח אירופאים אינם אוכלים את ה'ממבו ג'מבו' הזה... 

מדינות המזרח של האיחוד האירופי רחוקות מאוד מהשפעת הקסם האידיאולוגי הזה על מדינות המערב.

דוגמה יפה מהתקשורת הפולנית, היא כתבת השער באחד השבועונים הפופולריים ביותר של פולין "W Sieci" (תרגום: "ברשת"), שעורר סערה ברחבי אירופה:

"W Sieci" פרסם בשער הגיליון החדש תצלום של אישה אירופאית לבנה עטופה בדגל האיחוד האירופי, כשכמה זוגות ידיים כהות – מנסות לקרוע מעליה את הדגל ולאנוס אותה. ליד התמונה נכתב: "האונס המוסלמי של אירופה".

בתוך הגיליון הופיעו מאמרים בנושא ההגירה לאירופה שנשאו כותרות כמו: "הגיהינום של אירופה", או "האם אירופה רוצה להתאבד?" (ראו תמונה נוספת בראש המאמר)

[בתמונה משמאל: המזרח אירופאים אינם אוכלים את הממבו-ג'מבו הזה... חלק מתמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay].

.

. [בתמונה: אחד השבועונים הפופולריים ביותר של פולין "W Sieci" (תרגום: "ברשת") - מדינה שאין בה פוליטיקלי קורקט...  - עורר סערה ברחבי אירופה, לאחר שפרסם בשער הגיליון החדש תצלום של אישה אירופאית לבנה עטופה בדגל האיחוד האירופי, כשכמה זוגות ידיים כהות – מנסות לקרוע מעליה את הדגל ולאנוס אותה. ליד התמונה נכתב: "האונס המוסלמי של אירופה". בתוך הגיליון הופיעו מאמרים בנושא ההגירה לאירופה שנשאו כותרות כמו: "הגיהינום של אירופה", או "האם אירופה רוצה להתאבד?" (ראו תמונה נוספת בראש המאמר)]

[בתמונה: אחד השבועונים הפופולריים ביותר של פולין "W Sieci" (תרגום: "ברשת") - מדינה שאין בה פוליטיקלי קורקט...  - עורר סערה ברחבי אירופה, לאחר שפרסם בשער הגיליון החדש תצלום של אישה אירופאית לבנה עטופה בדגל האיחוד האירופי, כשכמה זוגות ידיים כהות – מנסות לקרוע מעליה את הדגל ולאנוס אותה. ליד התמונה נכתב: "האונס המוסלמי של אירופה". בתוך הגיליון הופיעו מאמרים בנושא ההגירה לאירופה שנשאו כותרות כמו: "הגיהינום של אירופה", או "האם אירופה רוצה להתאבד?" (ראו תמונה נוספת בראש המאמר)]

וצריך לזכור שמערכות מורכבות תמיד נוטות למהפכים...

לאורך זמן במערכת מורכבת, פועלים תמיד כוחות נגדיים על מנת לאזן מצבים בלתי מאוזנים. פעולות אלה קרויות, פעולות מאזנות (Balancing structual tensions in complex systems). הן מהוות תגובת נגד של תתי-מערכות – המנסות לשמר את הסטטוס קוו – לשינוי שמנסה ליצור תת-מערכת אחרת בסביבתן.

[להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פעולות מאזנות', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן].

נספח: סרטו של ניל קולטקר, הלועג ל"דת" הפוליטיקלי קורקט:

[לאסופת המאמרים בסוגיית משבר קליטת יהודי אתיופיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על השתלטות האסלאם על אירופה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: רב תרבותיות ותקינות פוליטית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

  מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

בכרזה: תקין פוליטית איננו, בהכרח, צודק! [כרזת מחאה אירופית, המתורגמת לעברית. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: כרזת מחאה אירופית, המתורגמת לעברית. הכרזה: ייצור ידע]