יצחק בריק: דובר צה"ל והשקרים בפרשת תא״ל ודמני

 

[התמונה היא צילום מסך]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שקיעתו של מוסד דובר צה"ל, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

קשה לי עם תגובתה של דוברות צה״ל, באשר להתנהלותו של תא״ל אמיר ודמני ראש חטיבת תכנון כוח אדם בצה"ל (רח״ט תומכ״א).

קודם סיפור המעשה, בקצרה (פירוט אח"כ...) למי ששכח או איננו מכיר: שראש מנהלת גיוס חרדים סא"ל חזן הגיע לתא"ל אמיר ודמני עם הוכחות חד משמעיות לזיוף מספר המתגייסים החרדים; ותא"ל אמיר ודמני הורה לו להמשיך!

תא"ל ודמני קיבל הערה מועדת נומה, שהוסתרה ולא דווחה בדוח הסיכום של הועדה.

עקב כך נשלחה שאילתה בנושא לדוברות צה"ל. להלן תגובתם:

"במהלך בדיקת הצוות, בראשות האלוף במיל׳ רוני נומה, עלה נושא נוסף שאינו קשור לתכולת עבודת הצוות. על כן נושא זה לא נכלל בדו״ח.

במסגרת העבודה על נושא קשרי הגומלין של צה״ל ומערכת הביטחון עם עמותת שח״ר - העוסקות בעידוד וליווי גיוס הועדה - המליצה לר׳ אכ״א לקיים שיחה פיקודית עם תא״ל ודמני, וכך נעשה.

מדובר בקצין מוערך ועתיר זכויות, שהיה חלק מרכזי מחשיפת הפערים בנתוני גיוס החרדים ופועל עתה לתיקונם, זאת לצד הובלת מהלכי עומק רבים בתחום כוח האדם בצה״ל.

לאחרונה אנו עדים לניסיונות של גורמים לא ענייניים לקשור את שמו או להשמיץ אותו. מדובר בניסיונות מגוחכים, מאחוריהם עומדים אנשים שכל מטרתם לפגוע בקצין ובצה״ל...".

להלן תגובתי להודעת הדובר

דובר צה"ל: "תא״ל ודמני היה חלק מרכזי בחשיפת הזיופים וההרחבות של מספר המתגייסים החרדים":

תגובתי:

זהו שקר מוחלט. מי שחשף זאת היה סא״ל תלם מפקד מנהלת החרדים; שהציג זאת, לראשונה, לתא״ל ערן שני (רח״ט תומכ״א הקודם). תא״ל ערן שני דיווח מיד על כך לראש אכ״א, האלוף מוטי אלמוזוזה האחרון, החליט מספר חודשים לא לדווח לאף אחד מעליו. 

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

דובר צה"ל: מדובר בקצין... שהיה חלק מרכזי מחשיפת הפערים בנתוני גיוס החרדים ופועל עתה לתיקונם.

תגובתי:

הסיפור האמיתי שונה לחלוטין מדבריו של דובר צה״ל, והנה הוא לפניכם: לאחר שסא״ל תלם מפקד מנהלת החרדים חשף את זיוף נתוני המתגייסים החרדים בפני תא״ל ערן שני, סא״ל תלם ישב גם עם תא״ל ודמני, הציג לו את הזיופים של 2017 ושנים קודמות, ואמר לו שזו ההזדמנות שלו כרח״ט תומכ״א חדש לעשות סדר ולהתחיל בדוחות אמיתיים ללא זיופים והרחבות. הוא הציג לתא״ל ודמני שבשנת 2018 הוא ידווח רק על 1700 חרדים על פי חוק.

תא״ל ודמני, לא רק שלא טיפל בזיופים ובהרחבות שהוצגו לו לגבי השנים הקודמות, אלא דרש מסא״ל תלם להרחיב את רשימות החרדים לשנת 2018, היות והצגת 1700 חרדים זה 50 אחוז משנת 2017 (גם בשנה זו הדיווח היה שקרי); כי זה יתקבל לא טוב בדרגים הגבוהים.

סא״ל תלם מילא את הנחיית תא״ל ודמני למורת רוחו. הוא הציג לתא״ל ודמני את 1700 החרדים שהם ע״פ חוק, ועשה טבלה נוספת של רשימה מורחבת, ע״פ בקשתו של תא״ל ודמני, אבל טען בפניו שאי אפשר להציגה היות והיא לא חוקית.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Peggy_Marco לאתר Pixabay]

תא״ל ודמני הגיש רשימה מורחבת זו לראש אכ״א האלוף מוטי אלמוז. סא״ל תלם ביקש פגישה עם ראש אכ״א והסביר לו שאסור להציג את הרשימה המורחבת, שתא״ל ודמני הנחה אותו להכין, אלא רק את 1700 החרדים שהתגייסו ע״פ החוק.

בכך לא די להתנהלותו הלא ערכית של תא״ל ודמני. בישיבת ועדת חוץ ובטחון - שאליה הוזמנו תא״ל ודמני וראש אכ״א - הציג לוועדה תא״ל ודמני שלא היו הרחבות, ניפוחים וזיופים; בעוד שהוא עצמו הורה לעשות זאת.

אינני מכיר דוגמה נוספת בצה״ל של קצין בכיר שהיו מציגים לו זיופים והרחבות, והוא מורה להמשיך ולהרחיב את הזיוף; ועוד מקבל גיבוי ממפקדיו הבכירים ממנו, עד כדי כך שמעלימים אותו לחלוטין מדוח של ועדת בדיקה ברשות אלוף. חרפה !!!

דובר צה״ל: אין קשר בין עמותת שח״ר לבין בדיקת ההרחבות והזיופים של המתגייסים החרדים ע״י ועדת הבדיקה ברשותו של האלוף נומה , ולכן לא הוכנסה הערה לתא״ל ודמני בדוח ועדת נומה

תגובתי: עמותת שח״ר הייתה - לאורך כל השנים - מעורבת מאוד בגיוס החרדים לצה״ל. תא״ל ערן שני החליט להפסיק את עבודת העמותה מול הצבא, היות ועבודת עמותת שח״ר לדבריו אינה ראויה; ומעלה שאלות קשות מאוד מבחינה אתית.

אך עם כניסתו לתפקיד של תא״ל ודמני, הוא החליט להחזיר את עמותת שח״ר לעבוד מול הצבא, אף כי גם הוא טען ,שזו עמותה מסוכנת מאוד לעבוד איתה. על כך הוא קיבל הערה מועדת נומה; שכאמור, הוסתרה ולא דווחה בדוח הסיכום של ועדת נומה, בטענת סרק של דובר צה״ל שאין לעניין הנ״ל קשר לבדיקתה של הועדה.

לסיכום

הגענו למצב שאי אפשר לתת אמון בדיווחים של דוברות צה״ל. הם מעגלים פינות ואומרים חצאי אמיתות, על מנת להיראות בסדר כלפי הציבור... מוטב לעיתים לא להגיב כלל מאשר לטייח!

[להרחבה על פרשת ודמני, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על תרבות ארגונית', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'תרבות של שקר' בצה"ל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שקיעתו של מוסד דובר צה"ל, לחצו כאן]

2 thoughts on “יצחק בריק: דובר צה"ל והשקרים בפרשת תא״ל ודמני

  1. מדוע לא בודקים את השקרנים הקודמים…משנים 2016-2020?
    מי היה ראש אכ"א כאשר התחילה תרבות השקר והזיוף ?
    מי היה סגן הרמטכ"ל כאשר שיקרו לדרג המדיני?
    מי היה הרמטכ"ל, כידוע הינו מייצג את צה"ל… שדאג לשקר לדרג המדיני?
    מדוע הרמטכ"ל כוכבי התנהג בסלחנות כלפי המזייפים? ???
    יש להוקיע מיד את תרבות הדיווחים השיקריים ..
    מפקדים בכירים שמשקרים ומיישרים קו עם תרבות השקר…הם גם משקרים בנושאים אחרים…מוכנות צה"ל למלחמה לדוגמא..!!!
    בצה"ל למדנו שאמינות מעל לכול…
    בבה"ד 1 היו מדיחים את כול המעורבים…
    מדוע פה נוקטים בדאבל סטאנדרט…????
    הרמטכ"ל – למען עם ישראל ובטחונו, אבקשך לוודא שכול המדווחים שקר לדרג המדיני, יפסיקו מידי לשמש בתפקידהם ולשחררם לאלתר משירות בצה"ל …
    כול המדווחים שקר בעבר יש לאתרם ולהציג את פרטיהם לציבור.
    אם לא נעשה זאת גם מעמדו של יושרו אמינותו והערכם עליהם מושתת צה"ל בחברה יפחת – לצערי בצדק.

  2. כמי שפרש לאחרונה משירות, איני מופתע. גורמי כח אדם משקרים ומסלפים את המציאות, כדי שמפקדים ישמעו את מה שנח להם. זה נכון גם כלכלנים, שמגלים חוסר מקצועיות (כמו, כמה מנועים יש למטוס F-15).
    עוקב בעניין אחר הפרסומים וזה כואב לי. חשיפת המצב העגום לתרבות הטיוח חשובה ביותר.
    כמי שראה במשך שנים הנציב קבילות החיילים את הצד הפחות נוצץ של הצבא, אני מצדיע וצעריך את פועלם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *