אסא כשר: היחס הראוי למי שהוגש נגדו כתב אישום, על עבירה חמורה

[בתמונה: מה דינו של אדם, הנושא בתפקיד ממלכתי בכיר, שעומד לדין באשמת עבירות חמורות? תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Pamela Carls לאתר flickr]

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל.

כשר מופקד על הקתדרה לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה של הפרקטיקה ע"ש לאורה שוורץ-קיפ, וקודם לכן על הקתדרה לפילוסופיה של השפה ע"ש אברהם הורודיש באוניברסיטת תל אביב.

הוא מומחה בעל שם בינלאומי במחקר הפרגמטיקה של השפה, חוקר ופעיל בתחומי האתיקה המקצועית בצבא, ברפואה, בתקשורת, באקדמיה ובמחקר המדעי.

ממחברי רוח צה"ל, הקוד האתי של צבא הגנה לישראל.

משך שנים שימש כמרצה הבית במכללה לביטחון לאומי, צה"ל.

[מקור התמונה משמאל: פייסבוק]

.

*  *  *

שתי ועדות ממלכתיות נתנו את הדעת על המצב בו אדם הנושא בתפקיד ממלכתי בכיר עומד לדין באשמת עבירות חמורות:

  • אחת הייתה ועדת זמיר, שמינה יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין [היום נשיא המדינה], לכתיבת כללי אתיקה לחברי הכנסת.
  • השנייה הייתה ועדת שמגר, שמינה ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לכתיבת כללי אתיקה לחברי הממשלה.

הייתי חבר בשתי הוועדות הללו ואני מביא ציטוט קצר מהדוח של כל אחת מהן. אמנם, ההמלצות מוסמסו ע"י הפוליטיקאים, אבל כוחן יפה כביטוי של היחס הראוי:

המלצות ועדת שמגר, סעיף 19:

"חבר הממשלה ישעה עצמו או יתפטר כאשר רשויות אכיפת החוק מייחסות לו, בהודעה רשמית של מי שמוסמך להגיש כתב אישום, מעשי עבירה חמורים, הפוגעים באמון הציבור בממשלה".

[בתמונה: בנימין נתניהו - קביעות הוועדות מלמדות על היחס הראוי למי שהוגש נגדו כתב אישום על עבירה חמורה... מקור התמונה: פייסבוק]

המלצות ועדת זמיר, סעיף 73:

"ועדת האתיקה רשאית להחליט כי חבר הכנסת לא יהיה מועמד לכהונה בתפקיד מיוחד, אם היועץ המשפטי לממשלה מסר עותק של כתב אישום נגדו, או אם מתקיים נגדו הליך פלילי, או אם הורשע בפסק דין סופי, והכל אם מדובר בעבירה חמורה".

בעלי תפקיד מיוחד בכנסת הם היו"ר, סגניו, ראש האופוזיציה וראשי הוועדות. ייתכן, שגם חבר כנסת שהכנסת מוסרת את שמו לנשיא המדינה לשם הטלת התפקיד של הרכבת הממשלה הוא בעל תפקיד מיוחד. גם אם אין זה תפקיד מיוחד בכנסת, עדיין אפשר ללמוד מהסעיף מה היחס הראוי למי שהוגש נגדו כתב אישום על עבירה חמורה.

One thought on “אסא כשר: היחס הראוי למי שהוגש נגדו כתב אישום, על עבירה חמורה

  1. "ועדת האתיקה רשאית להחליט כי חבר הכנסת לא יהיה מועמד לכהונה בתפקיד מיוחד, אם היועץ המשפטי לממשלה מסר עותק של כתב אישום נגדו, או אם מתקיים נגדו הליך פלילי, או אם הורשע בפסק דין סופי, והכל אם מדובר בעבירה חמורה".
    הבנתם את המשפט הזה? אני לא..
    האם ישנה אפשרות של הרשעה בפס"ד סופי ללא קיום הליך פלילי וללא מסירת עותק של כתב אישום?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *