אבי ברוכמן: עוד 600 אלף איש נושאי נשק? מה דעתכם?

 

 [התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי MasterTux לאתר Pixabay]

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

שנה חלפה מאז במלאת שנה הרפורמה להגדלת היקף הרישיונות לנשק לאזרחים: מסתבר כי 2,399 אנשים - שקיבלו אישור לשאת נשק - דווחו, נכון ל-2018, כמהווים סיכון לאוכלוסייה - הנתון הגבוה ביותר מאז 2013...

טען השר ארדן: " אזרחים רבים הצילו חיים במהלך פיגועים. בעידן של טרור יחידים ככל שיהיו יותר אזרחים מיומנים שנושאים נשק, כך יגדל הסיכוי לסכל פיגועים ולצמצם מספר נפגעים.

כאשר בודקים את הנתונים מסתבר, שבשנת 2018 נרצחו ארבעה-עשר ישראלים מפיגועי טרור: שישה חיילים ושמונה אזרחים, ונפצעו עשרות נוספים. שבשנת 2017 נרצחו 17 ישראליים מפיגועי טרור: 7 אזרחים, 6 חיילים, 2 שוטרים ו- 2 שוטרי מג"ב. (אנשי כוחות הביטחון היו עם נשק).

[למאמר המלא של בועז אפרת בוואלה, לחצו כאן. צילום האילוסטרציה בכתבה - ראובן קסטרו]

נשאלת השאלה, האם באם המצב הביטחוני בישראל הוא כה חמור, עד כי יש צורך לחמש יותר אזרחים בנשק?

בארה"ב מתקיים שנים רבות ויכוח על הזמינות והקלות בה אזרחים יכולים לרכוש נשק אישי. בהתאם לתיקון השני לחוקה. זמינות זאת של כלי נשק בידי אזרחים בארצות הברית גובה מחיר כבד ביותר של עשרות אלפי נרצחים והרוגים בשנה.

אציג מספר תופעות שיכולות להתרחש כתוצאה מהחלטה זאת:

  • בשנת 2017, עמד מספר הנרצחים בישראל על 121 נרצחים על רקע פלילי.
  • בשנת 2017 נרצחו 10 נשים. ידועים מקרים שגברים שעסקו בתחומי הביטחון והאבטחה רצחו את נשותיהם עם נשק שהיה ברשותם ברישיון.
  • סכסוכים פשוטים כמו סכסוך שכנים ואו יכסוך על מקום חנייה ואו נסיעה בדרך יכולים להסתיים באסון כאשר יש זמינות לנשק בידי אחד מהמעורבים.
  • נשק אישי ייגנב כתוצאה מפריצה לבית ויגיע לידי עבריינים.
  • מקרים רבים של תאונות עם טיפול לא נכון, ואו משחק בנשק יכול להביא לתוצאות הרות אסון.
  • מקרי התאבדויות יעלה כתוצאה מזמינות לנשק.
  • שימוש בנשק על ידי צעירים שייקחו את הנשק ללא ידיעת ההורים. (ראו מה קורה בארצות הברית בבתי הספר)
  • הסתבכות אזרחים שאינם מצויים בחוק בשימוש לא חוקי בנשק שיהיה ברשותם.
אותם אלו שמצדדים בהחלטתו של השר ארדן, מביאים את הנימוק שהחלטה זאת תגרום לתחושת ביטחון טובה יותר בקרב אזרחים לא רק מההיבט הביטחוני אלא גם בהיבט הפלילי. מין הידועות שזמינות המשטרה וכוחות הביטחון ביישובי הפריפריה נמוכה יותר מאשר במרכז הארץ. אזרחים רבים בעיקר באזור הנגב ובאזור הצפון חוששים בגלל אירועים פליליים, המשטרה אינה יכולה לספק את תחושת הביטחון ולכן זמינות הנשק יתרום להם. בנוסף, קיימת תופעה חמורה שעולה רבות בתקשורת האלקטרונית והכתובה על טרור פלילי אותו חווים חקלאים במגזר החקלאי. גם לטרור זה אין תשובות הולמות מצד המשטרה שאמורה לטפל בפשיעה במגזר החקלאי. נימוק נוסף של המצדדים בהחלטה הוא אלמנט ההרתעה שיהיה הן בפני מחבלים והן בפני עבריינים כאשר יש יותר זמינות לנשק בידי אזרחים. מכאן, שלהחלטה זאת של השר ארדן יש נימוקים כבדי משקל לחיוב וגם לשלילה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי RyanMcGuire לאתר Pixabay]

מה גורסת חכמת ההמונים? נשמח לשמוע את דעתכם האישית בנושא....

[ראו עוד בהקשר זה את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'נשק לאזרחים: פעם אסור פעם מותר. זה רע?']

מקורות והעשרה

   

2 thoughts on “אבי ברוכמן: עוד 600 אלף איש נושאי נשק? מה דעתכם?

  1. רפורמת הנשק של השר לבט"פ גלעד ארדן היא אליה וקוץ בה.
    הרפורמה נועדה לתת מענה מידי לתרחישי טרור ומעשים פליליים, אשר נשקפת מהם סכנת חיים ממשית.
    אכן ריבוי המצאות נשק בצבור הנה בעיה ממספר היבטים.
    1. אחסנת הנשק בבתים פרטיים היא פרצה הקוראת לגנב. גורמים פליליים יפרצו לאותם בתים בהם יש מידע על המצאות נשק. נשק שהפורץ נתקל בו ייגנב ויימכר לגורמים פליליים.
    2. "ריבוי ההתאבדויות", לעניות דעתי, מי שגמלה בו ההחלטה להתאבד, יעשה זאת לאו דווקא בכלי ירייה הנמצא ברשותו.
    3. "ריבוי תאונות", המצאות נשק בבתים פרטיים ואחסנתם שלא לפי ההנחיות. מצב שיכול בפרוש לגרום לתאונות נשק על ידי ילדים ואו בלתי מוכשרים.
    4. מקרים בהם הנשק נמצא ברשות ובו בוצעו מקרי רצח.
    נשק רב ניתן במסגרת השמירה והאבטחה של מקומות ומוסדות אזרחיים. הנשק לכאורה ניתן ברשות ואחריות אחרי "בדיקת" המועמד.
    "הבדיקה" שמבוצעת הנה שטחית, לא יעילה ומוסיפה חט על פשע. חלק משמעותי מהשומרים לא שרתו בצבא, חלק ארי מהשומרים שרתו בתפקידים מנהלתיים בצבא, עקב חוסר כשירות גופנית או נפשית. לרבים וותק הנשק בא עם משמרות השמירה בחברת השמירה. בהרבה מקרים שומר המסיים משמרת יוצא לביתו עם הנשק. למעשה הנשק מופקר לכל דורש פלילי.
    5. אישור המשך אחזקת נשק למי שבעברו היה בעל יכולת או צורך.
    כל עוד אותו מורשה לא עבר עבירת נשק או עבירה פלילית חמורה, כל עוד לא דווח לרשויות הבריאות על ליקויים בריאותיים ונפשיים של המחזיק. יגיע המועמד אחת לתקופה למטווח, יבצע ירי ושלום על ישראל.
    6. מצב אבסורדי יכול להיווצר כשמאן דהוא ייפסל מאחזקת נשק, או שנשקו ייתפס על ידי המשטרה. אותו אזרח יקרא למילואים ויקבל נשק אוטומטי.
    אשר על כן, הרפורמה אינה מכילה ואינה אוכפת, מבקרת את כל הסוגיות. יש צורך לאשר אחזקת נשק ללוחמים, לקצינים מכל כוחות הביטחון, בד בבד להגביר את הפקוח הרפואי, נפשי של המחזיקים ובבדאי להגביל את הגיל.

  2. החלטה מטופשת ופופוליסטית. הרבה נשק=הרבה תאונות. כמה פיגועים נמנעו או טופלו כהלכה ע"י נושאי נשק פרטי? למעט עוטף עזה ויו"ש, אין כל הצדקה להחלטה. כמי שנחשף למתנדבים פה ושם, שכולם אומנו בנשק ארוך, ומיעוטם הומלצו לנשיאת נשק קצר, אני ממש, אבל ממש, פוחד מטיפש מזדמן שייקלע לסיטואציה, על הכביש או בבית, וימהר לשלוף. לא ממש סומך על שיקול הדעת, אפילו של רובאים בדרגה 7. ד"א-הנשק שהיה ברשותי במהלך כל שירותי במשטרה, הוחזר מהר ולאחר כבוד, לתחנת המשטרה הקרובה. מי צריך את כאב הראש הזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *