יצחק בריק: צאו מהאדישות!

[התמונה: הפקרת נגמש"ים בגבול לבנון. צילום מסך מכתבת כאן 11]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות.

לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה,ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

לאחר שנה שאני מתריע על חוסר מוכנות של צבא היבשה למלחמה ועל פגיעה בביטחון אזרחי המדינה במלחמה הבאה, הגיע הזמן שהציבור יצא מאדישותו, יאמר את דברו וייקח את המושכות לידיו בכל דרך אפשרית: תקשורת, מכתבים לראש הממשלה, לשרי הקבינט וחברי ועדת חוץ ובטחון, הפצה ושיתוף כמה שיותר אנשים ברשתות החברתיות.

יש לדרוש מראשי המפלגות שיעלו בקמפיין שלהם, כנושא מרכזי את המצב הרעוע של ביטחון אזרחי ישראל, ויציגו דרך פעולה לתיקון.

בבחירות לפני כחצי שנה וגם בבחירות הקרובות, לא נשמעת מילה על בטחון המדינה בקמפיין של המפלגות. זו התעלמות מוחלטת מהמצב הביטחוני החמור; שכמותו אינני זוכר, מאז התגייסתי לצבא לפני 55 שנה. התקשורת מתמקדת בסקופים וברייטינג, בזוטות שאין להם כל חשיבות ואינן עוסקות בנושאי הביטחון, שהם הדבר המרכזי ביותר שצריך לעסוק בו בימים אלה, בוודאי לפני בחירות.

בניגוד למלחמות העבר - גם הקשות שבהן, כמו מלחמת יום הכיפורים - שהתרחשו בחזיתות לאורך הגבולות; ואשר נגרמו לנו מהן עשרות אלפי הרוגים, ועוד הרבה יותר פצועים, הרי שהזירה המרכזית של המלחמה הבאה תתרחש בעורף: כל יום יעופו לעבר מטרות אסטרטגיות במדינת ישראל, 2,000 טילים, שביניהם מאות טילים עם ראשי נפץ של מאות ק״ג, בעלי דיוק רב. הם יפגעו בתשתיות, בבסיסי צה״ל ובמרכזי הערים הגדולות; ויגרמו לנו אבידות דמיוניות שלא חווינו מעולם, והרס מוחלט ודרמטי של הכלכלה ותשתיות המדינה. הטראומה אחרי המלחמה הבאה תיהיה בעוצמה כה גדולה שמלחמת יום הכיפורים תראה לידה, כטיול!

את כל זה מפקדי הצבא הבכירים, ראש הממשלה ושרי הקבינט, חברי ועדת חוץ ובטחון יודעים היטב כבר מספר שנים, אך לא עשו בנידון דבר. ההעורף לא נילקח בחשבון בתוכניות הרב שנתיות של הצבא; וגם לא הוסדרה האחריות על העורף בין פיקוד העורף ומשרד הביטחון למשרד לביטחון הפנים. ההתעלמות הזו תעלה לעם ישראל במחירים כבדים מאוד!

זה, בנוסף לחוסר מוכנותו של צבא היבשה למלחמה. מדובר בעוד דוגמה, כיצד אלה שאחראים על בטחונה של המדינה אינם מבצעים את אחריותם. זו מעילה חמורה באמון הציבור. זו מנהיגות שאיננה עושה את תפקידה. הפוליטיקאים עוסקים בעצמם ולא באחריות על ביטחוננו... לאחר המלחמה הבאה, המנהיגים האלה ישלמו מחירים כבדים מאוד על דרך התנהלותם; אבל, זה כבר יהיה מאוחר מדי.

הרמטכ״ל, אביב כוכבי, קיבל על עצמו אחריות עצומה להוביל לתיקון את המצב החמור מאוד, שהוא קיבל לידיו. אבל,ללא מעורבות עמוקה של ראש הממשלה ושרי הקבינט ושילוב ידיים בין כל הגורמים המדינאיים והצבאיים, אין לכך שום סיכוי.

[בתמונה: הרמטכ"ל אביב כוכבי נטל על עצמו משימה בלתי אפשרית... המקור: דובר צה"ל]

חשוב לקרוא את מאמרו של אלוף פיקוד העורף שפורסם לאחרונה ב ROTTER , דבריו מדברים בעד עצמם...

בקרוב, אפרסם מאמר זה, המדבר על כשלים חמורים בהכנת העורף למלחמה.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

12 thoughts on “יצחק בריק: צאו מהאדישות!

  1. האלוף בריק צודק,
    חווינו חוויה דומה במלחמת יום הכיםורים
    הפעם התמונה חמורה שבעתיים
    הפוליטקאיים עסוקים "בחיבורים" אצל גנץ מתגלית "בעיית שמיעה" שעד כה לא היתה ידועה אפילו לו
    הערכות למלחמה הבאה מחייבת כל כך הרבה צעדים אופרטיביים ובמיידי וכנראה הסטת החלוקה התקציבית
    בפולנית יש ביטוי הולם " העיירה עולה בלהבות והגב' יושבת ומסתרקת"
    לא יאומן באיזו שלווה ואדישות אנחנו הציבור מקבלים עתיד אפוקליםטי לא יאומן

  2. האלוף בריק צודק אדם עם ניסיון מוכח כמוהו גם בשדה הקרב מלחמת יום כיפור האכזרית וכראש קבילות חיילים בצהל פנו אליו חיילים ונגדים המוכנות הצבא ותחזוק מחסני המלאי האלוף בריק בדק לעומק וכתב את דוח לתוכנות הצבא הבעיה שמפקדים שלא ברמתו של בריק מזלזלים בדוחות שלו וזה טעות האלוף בריק דואג לתוכנות ולבטחון המדינה ולכן יש להקשיב לו

    • זה לקבור תראש בחול ואנחנו נשלם השאלה איך גורמים לשינויים לפני האסון כי להרבה אנשים אין בכלל מקלט או ממד באזור שלי עיר גדולה במרכז הארץ מדובר באלפים אבל ניראה שהיום שזה יקרא קרוב מאוד גג שנה אין בכלל ניתן למנוע בזמן קצר כזה

  3. דברים כדורבנות. האשמים העיקריים במצב הם בראש ובראשונה אלופי ורמטכ"לי צה"ל, שרי הביטחון , שר האוצר וראש הממשלה. הקבינט וועדת החוץ והביטחון אין להם כגוף מושג ירוק על מה שבאמת מתרחש והם ניזונים אם בכלל ממה שגופי הביטחון מלעיטים אותם. אותם מעניינת הפוליטיקה הפנימית והדרך להיבחר שוב ובזול.
    העם חייב לבחור באזרחים שינהלו את המגינה ולא חונטה צבאית בחליפות שימכרו לנו שוב את הצעט שהם יודעים על ניהול המדינה וביטחונה הלאומי בראיה רחבה ולעתיד.
    עצוב

  4. זה לא אדם שמחפש קידום פוליטי או עיתונאי. זה אדם שמבין ויודע צבא ויכולתו, הוא 10 שנים נפגש עם כל זרועות הצבא,ומפקדיו! הוא יודע בדיוק איפה נקודות חולשה ומי אחראי להם לכן לומר עליו עושה פניקה,בקטן טימטום חולני

  5. זרוע היבשה רקובה מבפנים. הארגון הזה עמוס באנשים לא איכותיים ולא ראויים, תפקידים מיותרים לחיילים ואנשי קבע, בירוקרטיה שעסוקה בטפל, אמצעי לחימה מיושנים וחוסר מוטיבציה.
    מילארדים נשרפו על פרויקטים כושלים כמו פרויקט צייד למשל במקום על טילים, נגמשים חדישים, וטילי נ"ט. במלחמה הבאה הצבא יסתמך בעיקרו על חיל האוויר בשילוב עם היחידות המיוחדות.
    אחד מהתרחישים הבאים יקרה במלחמה מול חיזבאללה או מלחמה רב חזיתית:
    1) התערבות צבאית אקטיבית של ארצות הברית.
    2) הוצאת הגרעין הישראלי מהמחסנים ואולי אף שימוש בפצצות מימן ואמצעי לוחמה ביולוגית.
    ומי אשם?
    תשובה:מאחז העיניים בנימין מושחתניהו.

  6. איציק ידידי מנוער . שמחתי להיווכח שגם לאחר סיום תפקידך כנציב קבילות החיילים , אותו ביצעת באופן יוצא דופן , אתה ממשיך במלחמתך הבלתי נלאית להעמדת נושא בטחון ישראל (כשהעורף הישראלי במרכזו) במרכז השיח הציבורי . לראשונה שמת את הדגש על האחריות האישית של הדרג הפוליטי לבטחון המדינה ושמחתי לכך . אוסיף ואומר , איציק ידידי , שכנראה כל שפעלת עד כה (ואני מעריך ומוקיר זאת) אין בו די – ואולי אני לא הראשון שאומר לך זאת – הגיע הזמן שתשתלב במערכת הפוליטית ותתרום מיכולותיך הרבות להשפעה מבפנים על קבלת ההחלטות הנכונות לפני שיהיה מאוחר מדי כדבריך . בידידות ובהערכה רבה – יעקב אורן

  7. אף לא אחד מבין כוחות הבטחון מראשון המפקדים, אלופי הפיקודים , הזרועות , החיילות , ועד אחרון חיילי צהל והעושים במלאכה מבוקר עד ליל , איננו מצוי באדישות …

    די לזרוע פאניקה .!!.

    • האמנם?
      שימי עין מי האישים "שזורעים פניקה"…
      ואיפה הפניקה? למי זה מזיז?
      האם יש מישהו שמוכן להפריך את שנאמר כאן? האם בכלל ניתן?
      ואם כבר פניקה, אני לפחות מעדיף אותה לפני, מאשר פניקה מהולה בכאוס רבתי תוך כדי…

      ואם כבר פניקה, הנה לפניך מאמרו של דן רוגל, מבכירי תעשיית פיתוח הנשק בישראל – רפאל ותעש – שזכה פעמיים בפרס ביטחון ישראל. למה שאדם כמותו ירצה לזרוע פניקה? הרי אפילו לפוליטיקה זה לא קשור…

      https://www.xn--7dbl2a.com/2019/08/03/%d7%93%d7%9f-%d7%a8%d7%95%d7%92%d7%9c-%d7%9e%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%93-%d7%93%d7%95%d7%90%d7%92-%d7%95%d7%9e%d7%a4%d7%97%d7%93/

    • ההרס שחיזבאללה יזרע בסבב הבא יהי גדול בכל מיקרה.
      אין אפשרות להיות מוכן .
      נחטוף מכה קשה בכל מיקרה וזה לא משנה איך נגיב

    • השאננות המבצבצת מתגובתך היא מן השטן . כנראה שלא הבנת שהביקורת של בריק מכוונת כלפי הדרג המדיני . ייתכן שאת סומכת על הדרג הפוליטי שמקבל את ההחלטות בתחומי הבטחון בעיניים עצומות – אני ממש לא !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *