פנחס יחזקאלי: מסתבר שאי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן!

[בתמונה: כותרת 'ידיעות אחרונות' מיום 3 ביולי 2019]

[לאוסף המאמרים על שיטור בחברה רב תרבותית, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בסוגיית משבר קליטת יהודי אתיופיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן] 

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

פחות מ- 48 שעות אחרי פרוץ האלימות הבלתי מרוסנת של העדה האתיופית, כבר דעכה האלימות, עד שהמארגנים נתלו ב"בקשת המשפחה" לחדול מההפגנות כדי לרדת מהעץ...

אינני זוכר אירוע קשה כזה בישראל, שבה דעת הקהל ואפילו חלק ממובילי הדעה בתקשורת, התהפכו - מהקצה אל הקצה - בפרק זמן כה קצר...

הציבוריות הישראלית שונה תכלית שינוי מזו האירופאית, וטוב שכך! רבים מישראלים רחוקים מלהיות גזענים; אבל גם רחוקים מלהיות טמבלים, ולהיכנס לארון ולשתוק, רק כי נאמרה מילת הקסם "גזענות".

הם הבינו מהר מאוד, שמישהו גוזר על גבם קופון...

הכל התחיל בהודעות הראשונות שפורסמו בתקשורת; והן, כמובן לא באו ממשטרת ישראל. שוב ושוב טפטפו לנו שמדובר ברצח של צעיר תמים ממוצא אתיופי שטייל להנאתו בגן עד שפגש בשוטר הרע.

למה שמישהו יחדיר לתקשורת הודעות שקריות בעליל כאלה? האם למישהו היה עניין לשתק את הלגיטימציה של המשטרה - ועמה, את יכולת התגובה שלה - לפני פרוץ המהומות?

[למאמר: 'משטרת ישראל טועמת את מחיר אבדן הלגיטימציה!', לחצו כאן]

גם הסיפור עם השוטר לא הסתדר. יוצא יחידה מובחרת שסיים לאחרונה קורס קצינים בהצטיינות, מסיים משמרת ויוצא עם אשתו ושלושת ילדיו לגן השעשועים... זה לא שוטר שהגיע לאירוע והסתבך. זה שוטר שהחליט להתערב למרות שהיה עם אשתו וילדיו. אתם הייתם מסכנים את משפחתכם רק כדי לרצוח בכיף צעיר אתיופי חייכני?

לא שמענו מילה גם על העובדה שסולומון טקה הוא עבריין מוכר (שצבר 14 עבירות פליליות, שכוללות אלימות קשה, חלקן לאחר שהפך להיות בגיר, בתוכן: ‏התפרעות בקופת חולים ותקיפת אחות; ‏תקיפת קשישה ברחוב תוך דריסתה באופניים; ‏הפעלת מעבדת סמים; נשיאת אולר קפיצי ועוד...), ששוחרר בבית המשפט למעצר בית שאותו הפר, ועזב אותו בניגוד למצווה עליו כדי לשדוד צעיר ביחד עם שני חבריו - הסיבה שבגינה השוטר סיכן את עצמו ואת משפתו. למה?

ואז ראינו את התכנון והארגון של ההפגנות, עם הסלוגנים והפוסטרים... מי תכנן? איך הכינו הכל כל כך מהר? מי האסטרטגים הללו? (צה"ל אגב, מחפש אסטרטגים טובים בזירה הדרומית, אז...).

ואז התחיל ההרס. וראינו את הזלזול ברכוש הציבור ובציבור עצמו; וראינו אנשים רעולי פנים זורעים הרס (בתרבות הישראלית, רעולי פנים בדרך כלל נמצאים מצידה השני של הגבעה...); וראינו שהם מזלזלים באנשים שאוהדים אותם כמו שהם מזלזלים במשטרה ובחוק, שורפים את רכושם ורוקדים על מכוניותיהם, רק בשביל שנלמד כולנו לקח (מהו בדיוק?? אתם משתכנעים מההסברים בסרטון למטה?);

וגם ראינו, למרבה ההפתעה, שרעולי פנים רבים אינם ממוצא אתיופי. הכיצד? מי הצטרף בהמוניו דווקא לחלק האלים ביותר של החגיגה ולמה?

אז כדאי שמארגני ההפגנה ידעו, שחלקנו דווקא למד את לקחיו היטב!

אצל רבים בציבוריות הישראלית - גם כאלה שמרגישים מחויבים ל'ממבו ג'מבו' של התקינות הפוליטית (הפוליטיקלי קורקט) נדלקה נורה אדומה. אחרי שנטלו את הלגיטימציה מהמשטרה - ושיתקו אותה לאות הזדהות עם המפגינים - 'ירד להם האסימון'. הם הבינו שהם אינם מוכנים לסבול "אנרכיה" (ראו את כותרת 'ידיעות אחרונות'); ולכן, שינו את טעמם ונתנו רוח ציבורית גבית למשטרה, תוך פרק זמן קצר מאוד, להחזיר את הסדר על כנו.

[להרחבה בנושא 'תקינות פוליטית', לחצו כאן]

מספרים לנו שקליטת יהודי אתיופיה נכשלה. זוהי כמובן שטות מוחלטת. אין קליטה דה לוקס, קל וחומר כשפערי ההשכלה והתרבות בין הקולט והנקלט כה גדולים. כולנו עולים ובני עולים וכולנו 'אכלנו חצץ' בהתחלה. ה'חצץ' שאוכלים יוצאי אתיופיה לא מתקרב בכלל לזה שאכלו יוצאי תימן; והייסורים הללו יימשכו עוד שלושה ארבעה דורות. במהלכן, יותר ויותר בני העדה ירכשו השכלה וימצאו את מקומם הנכון; אבל רבים אחרים ייאכסנו את בתי המעצר ובתי המשפט ובתי הכלא, ויימנו על אוכלוסיית העבריינים בישראל.

זו האמת וצריך לומר אותה בפה מלא. בשום עליה לא הושקע באופן יחסי כמו בעליית אתיופיה. אבל, אין ארוחות חינם. כשהפער בין הקולטים לנקלטים עצום מבחינת ההשכלה, זה עניין לדורות! אז בינתיים נשרוף את המדינה?

ומה עם אלה שמחכים לתורם בגונדר שבאתיופיה?

יש אלפי עולים פוטנציאליים בגונדר שבאתיופיה, שמחכים לתורם לעלות. אם הקליטה נכשלה, מה הטעם להביא אותם לכאן? כדי שגם המסגרת המשפחתית שלהם תישבר וילדיהם יהפכו - בגלל פערי השכלה והפערים הכלכליים - לעבריינים?

לסיכום

דומה שבמקום לשרוף את המדינה, כדאי שמנהיגות יוצאי אתיופיה תשנה מגמה. הסחטנות הרגשית המבוססת על חצאי אמיתות לא תעבוד בפעמים הבאות. האלימות וחילול רכוש הציבור וסמלי השלטון תיתקל במשטרה מוכנה, וברוב ציבורי שיגבה אותה!

מומלץ לה לשנות כיוון, ולשקוד על אמנה חברתית עם הציבוריות הישראלית; שייכתב בה מה הם נותנים ומה הם מקבלים; ושהשורה התחתונה שלה תהיה הסבר משכנע, למה כדאי למדינת ישראל לייבא לכאן עוד אלפי צעירים מתוסכלים מגונדר.

בטח לא כדי שיחברו פעמיים בשנה לאנרכיסטים, ויבעירו את רחובותינו!

[לאוסף המאמרים על שיטור בחברה רב תרבותית, לחצו כאן] [לאסופת המאמרים בסוגיית משבר קליטת יהודי אתיופיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא: תקינות פוליטית - פוליטיקלי קורקט, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: מסתבר שאי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן!

  1. Pingback: תרבות, סטייה, אלימות ושחיתות שוטרים באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

  2. אכן, המשטרה באופן תמוה לא גיבתה את השוטר, והשאירה לנו את המשימה.
    ראוי היה להרחיב על הפעילים האלימים הלא אתיופיים. אין מה לעשות, קשה לזייף את הצבע.
    האם לדעתך מדובר בעוד פרק בדה לגיטימציה מכוונת מלמעלה של מערכות אכיפת החוק?
    תודה על הפרסום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *