אמציה חן: צבא, פוליטיקה, רדידות וצביעות

[בתמונה: הסרט "גבעת חלפון אינה עונה" כתמונת מראה לתרבות השלטת בצה"ל... אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

במסגרת מאמצי מזה שנים, להעלות לדיון ציבורי את כשרות צה"ל. בולטת לרעה הרדידות הלאומית השלטת בסוגיות הביטחון. זהו מצב מוזר, נוכח העובדה שמיום היווסדה, נאלצת ישראל להילחם מול אויביה; לא כל שכן, כאשר רוב תושביה נקשרו/ ואו עדין קשורים לעבודת הצבא, בסדיר, בקבע ובמילואים.

לא בכדי מכילים מאמרי סוגיות ואירועים משדות המלחמה, שבהם מובלט בקביעות פער, בין תורת הקרב שלנו לאופן מימושה בפועל. הדבר מעיד על שליטת החובבנות, ועל החובה לסיכולה מ"צה"ל הירוק" ומהמטכ"ל.

אלא שבמסגרת האווירה השלטת שבה "הכול פוליטי", בלתי אפשרי לנהל שיח ענייני בסוגיות ביטחון. שהרי לחלק מחברי בפיסבוק, ודווקא לאלה המשתייכים "מהמרכז שמאלה". עומדת מתכונת קבועה לתגובה:

  • כזו שתחילתה באמירה מרשימה כלשהי, שאין לה קשר לסוגיות שעלו במאמר;
  • המשכה במתן ציונים לגופו של הכותב, ובכלל זה, שרבוב ספקות בנוסח "לא בטוח שכך היה";
  • ובסיפא, מתלוננים המגיבים על כך, שמגמת המאמר פוליטית. משום שרבוב שמם של מנהיגי תנועה בעבר ואו בהתהוות, בהקשר לכשלים ומחדלים שבוצעו לעת עמידתם בראש המטכ"ל.

מאחר ומלחמות ישראל מצביעות על שתי תקופות, שהם שונות במהותם. עיקר מאמצי הופנו לנקודת המפנה, העיתוי סיבותיו והשלכותיו. לא פלא שאחת ההוכחות למפנה, מצביעה על כך שמאז מימוש מסקנות "וועדת כהן" - לחקר אירועי סברא ושתילה - בפברואר 1983, שכח צה"ל טעמו של ניצחון והכרעה. 

[בתמונה משמאל: עמוד הפתיחה של דו"ח ועדת כהן. התמונה היא נחלת הכלל]

מן הסתם זו הסיבה שהביאה ליוזמתו המוזרה אך גם המבורכת, של רא"ל אביב כוכבי, לבצע מסע "התעוררות", להשבת הניצחון וההכרעה (!) לסדר יומו של צה"ל.

נרצה אם לאו, יוזמת רא"ל אביב כוכבי, דינה כקריאת תגר/ ואו הצבעה על כשל מהותי בתפקודם של מפקדי צה"ל, מאז רא"ל משה לוי ז"ל ובכלל אלה, גם רבי האלופים: משה יעלון, גבי אשכנזי, ובני גנץ, שבעת כהונתם כראשי מטכ"ל, נעלמו ערכי הניצחון וההכרעה של פעם, כאילו לא היו:

  • כזאת המחישו במבצע "עופרת יצוקה" תחת הנהגתו של רא"ל אשכנזי, שהופסק ללא הישג משמעותי.
  • אחריו מבצע חסר ערך ובשמו "עמוד ענן" שנוהל בידי רא"ל גנץ.
  • ואחרון אחרון, כישלון מבצע "צוק איתן", שבוצע כשת"פ בין גנץ לשר הביטחון יעלון, בהשקעות עתק - בעוד ישובי העוטף, הפכו זה מכבר לשדות קרב של ממש.

[להרחבת המושג 'ניצחון', לחצו כאן]  [להרחבת המושג: 'הכרעה', לחצו כאן] [לאוסף פרקי החוברת: בין הכרעה לניצחון, לחצו כאן]

לכן, כניסתם של שלשת רבי האלופים למערכת הפוליטית כמקשה אחת, אמורה להדליק רמזור אדום ומתריע. שהרי מלבד "כישלון הקדנציה הראשונה", יגנזו, ללא ספק, גם לקחים - ודווקא כאלה שהפקתם מהווה תנאי, להשגת ניצחון והכרעה במלחמות.

לסיום

כדאי רק לתת דעת, לכך שהפלסטינים נעים בהתמדה למעמד צבאי ומדיני. כזה, שלדידם בנובמבר 1947 שימש עילה לפתיחת המלחמה להשמדת ישראל.

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *