יאיר רגב: עוד הודאה בעזרת מדובב נפסלה. מתי הם ילמדו?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Ichigo121212 לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הפעלת מדובבים בחקירות המשטרה, לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

בית המשפט המחוזי בנצרת זיכה מחמת הספק, ב- 11 בפברואר 2019, צעיר בן 20 שהואשם ברצח אביתר קייטץ ז"ל מעפולה לפני שלוש שנים. לפי כתב האישום, הצעיר שהיה קטין בן 17 בעת המעשה שיוחס לו, רצח את קייטץ ככל הנראה בגלל טעות בזיהוי. שלושת השופטים החליטו לזכות את הנאשם פה אחד. הם פסלו את הודאת הנאשם בפני מדובבים, וקבעו כי לא היה מקום לתיעוד חזותי של תרגיל חקירה על מנת להתרשם מנסיבות הודאתו של הנאשם. זאת למרות שהשופטים קבעו בהכרעת הדין כי הנאשם לא הותיר רושם של אדם מהימן ואמין ושתשובותיו מעוררות סימני שאלה:

[לכתבה המלאה של אחיה ראב"ד ב- ynet, לחצו כאן]

[להרחבה בנושא 'מדובב משטרתי', לחצו כאן]

זהו מקרה נוסף בו בית המשפט מתקשה לתת אמון בהודאה שחולצה מפיו של הנאשם בעזרת מדובבים. המשטרה חייבת ללמוד ולהפיק לקחים מהערות בתי המשפט, ההתעלמות והזלזול בפסקי הדין פוגעים בסופו של דבר בציבור הזוכה למשטרה חובבנית ולא מקצועית הנכשלת פעם אחר פעם ולא לומדת דבר.

חוסר היכולת ללמוד מטעויות מאפיין ארגונים הלוקים בשלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים, הדבקים בדפוסי פעולתם, בלי יכולת להבחין בזמנן אמת בשינויים בסביבה משימתית, ומפתחים תרבות ארגונית; אנטי אינטלקטואלית שמונעת סקרנות וחוסמת למידה!

[להרחבת המושג: 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'סביבה משימתית', לחצו כאן]  [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'אנטי אינטלקטואליזם', לחצו כאן]

אמרת חוץ שנמסרת בפני מדובב, ובפרט כאשר היא מהווה, ראיה עיקרית ומרכזית, מחייבת את בית-המשפט להתייחס לראיה בזהירות רבה.

חשוב לזכור, המדובב הִנו עבריין ששימש כסוכן משטרתי, שמקבל עבור פעילותו כסוכן-מדובב, סכומי כסף לא מבוטלים, וכן הטבות נוספות תמורת חילוץ הודאה מהנאשם, על פי הסכם ההפעלה. הפסיקה התוותה קווים מנחים באשר להפעלת מדובבים על-ידי המשטרה כנגד נאשמים לצורך "חילוץ הודאה".

בהפללה עצמית של חשוד בשיחה עם מדובב, ייתכנו מצבים של מסירת ההתוודות כתוצאה מאמצעים פסולים הפוגעים ברצון החופשי ואף קיים פוטנציאל מסוכן של השמעת דברי רהב, הן מחמת החשש מפניו של המדובב, והן מתוך רצון לרצותו ו"לרכוש מעמד". בהקשר זה הדגישה הפסיקה את הזהירות הנדרשת בהערכת משקלה של התוודות בפני מדובב: "מדובב יכול להטיל חיתתו על חשוד, מדובב יכול לגרום לחשוד להתרברב בפניו על-מנת להרשימו, מדובב יכול לפתות או להשיא חשוד להודות במה שלא עשה – כל אלה אפשרויות שעל בית-המשפט לקחת בחשבון בבואו לבחון התוודות בפני מדובב"...

[לקובץ המאמרים על הפעלת מדובבים בחקירות המשטרה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “יאיר רגב: עוד הודאה בעזרת מדובב נפסלה. מתי הם ילמדו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *