"משטרה מנהיגה קהילה" – מאיפה זה בא?

[בתמונה: משטרה בלה לה לנד... מקור התמונה המקורית: פייסבוק]

'פצצה' הטיל המפכ"ל רוני אלשיך בטקס חלוקת הדרגות בערב ראש השנה:

"מאז עמדנו כאן לפני שנה בדיוק, עברנו כברת דרך חשובה מאד... אנו יכולים לסמן סדרה נוספת של מהפכות תפיסתיות... כמו גם את העמקת הנורמות והדוגמה האישית עבור אזרחי ישראל... אנו בעיצומו של תהליך של הרחבת הכלים והתהליכים המשטרתיים שיסייעו לבניית חברה שוויונית, בעלת אחריות וערבות הדדית, בבחינת משטרה מנהיגה קהילה. גם בתחום זה, ישנם הישגים מרגשים, אך כולנו יודעים שהדרך עוד ארוכה..."

[לאסופת המאמרים באתר בנושא 'מנהיגות', לחצו כאן]

היה גם מי שהחליט שהדברים יפים וכדאי לפרסמם, והם יצאו בהודעת דוברות, ופורסמו בחלק מהעיתונים; וגם, בפרסום הראשי של משטרת ישראל. למרות זאת, הדברים הללו לא עניינו כנראה איש - לא בתוך המשטרה ולא מחוצה לה - והיו נעלמים בתהום הנשייה, לולא לכדה אותם עינו של עו"ד פנחס פישלר הבלתי נלאה, שמיד כתב עליהם באתר זה...

[בתמונה משמאל: עו"ד פנחס (פיני) פישלר - דבר לא נעלם מעיניו...]

ניסיתי לברר בקרב חברי במשטרה, מה הם יודעים על שאיפות המנהיגות של המשטרה, וקיבלתי גיחוכים סלחניים. אלשיך הפך נטל עבור רבים במשטרה. הם מעבירים את רגעי הדמדומים הללו ומחכים לבואו של המלך החדש, שמן הסתם, יהפוך לדעתם - ועל סמך ניסיונם - את הקערה על פיה...

ניסיתי לברר אם מישהו יודע מה מקור הרעיון שהמשטרה תנהיג קהילה. אף אחד לא ידע...

[למאמרו של עו"ד פיני פישלר, "משטרה מנהיגה קהילה"… ממתי? האמנם? לחצו כאן]

אז אולי במשטרה של היום איש לא יודע, אבל אני יודע...

המקור: אסטרטגיית השיטור הקהילתי

באסטרטגיית השיטור הקהילתי שהנהיגו (כן, פעם הייתה מנהיגות... אמנם שנויה במחלוקת אבל מנהיגות!) רב ניצב אסף חפץ ותת ניצב, פרופ' דני גימשי, הופיעה סוגיית המנהיגות הקהילתית כאחת ממטרות השיטור הקהילתי, אבל בממדים צנועים הרבה יותר מאשר רמז להם אלשיךיצירת שינוי חברתי דרך טיפוח מנהיגות קהילתית (גימשי, 1996).

משמע, לא המשטרה תנהיג, אלא גורמי קהילה, אבל המשטרה תהיה היזם הקהילתי שיוביל את השינוי.

[מקור תמונתו של רב ניצב אסף חפץ: אבי אוחיון - לע"מ. מקור תמונתו של תת ניצב פרופ' דני גימשי: פרטי]

חיים בלה לה לנד...

כשחפץ וגימשי דיברו על מנהיגות הם ידעו על מה הם מדברים. שניהם היו מנהיגות, משכמם ומעלה, שניסו ללכת נגד הזרם ולהציל את המשטרה מעצמה. אבל היום???

אינני יודע מי כתב את הנאום הזה עבור אלשיך, אבל דומה שגם הוא, בדומה למפקדו, חי בלה לה לנד... קצין משטרה, שכותב - או מקריא - משפט כמו "אנו יכולים לסמן סדרה נוספת של מהפכות תפיסתיות... כמו גם את העמקת הנורמות והדוגמה האישית עבור אזרחי ישראל...", הוא לא יותר מסימפטום מצוין לאבחנה הידועה של המצב הארגוני משטרת ישראל:

מחלה חשוכת מרפא של שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים, ופער רלוונטיות הולך ומעמיק בינה לבין המציאות שבתוכה היא מתפקדת! 

[להרחבה בנושא 'שלטון הביורוקרטיה ושלטון הנהלים', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'פער רלוונטיות', לחצו כאן]

אלשיך מייחס למשטרה דוגמה אישית, וטוען ששוטריו עושים זאת "עבור אזרחי ישראל"??

הרי אחת התכונות המכוערות ביותר בתרבות המשטרה (והכל כך ישראליות...) היא, שדווקא אוכפי החוק מרגישים עצמם פטורים מהצורך לציית לו, הן בהתנהגותם האישית וגם כאשר הם אוכפים את החוק על האחרים. האזרח הנורמטיבי מרגיש את התופעה הזו, למשל בכביש, כשרכבי משטרה חונים במקומות אורים (ראו תמונה בתחילת המאמר); או כשהם עוקפים אותו במהירות מסחררת, לעיתים בשוליים.

הוא שאמרנו: לה לה לנד...

[לקובץ המאמרים לבחירתכם, על 'תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים, לחצו כאן]

ואם כבר לה לה לנד, עדיף המקור:

מקורות והעשרה 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *