לואית שגב: ניהול סיכונים בשרשרת אספקה מהו?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

לואית שגב (ראו תמונה משמאל למטה) היא מנהלת רכש ולוגיסטיקה בחברת 'טכנולוגיות בקרה דיגיטליות בע"מ' (Digital Feedback technologies). מאמר זה הוא השלישי בסדרת מאמרים שעוסקת בסוגיית הרכש הארגוני (Purchasing).

[למאמר קודם: 'רכש מהו?', לחצו כאן]  [למאמר קודם: 'שרשרת אספקה וניהולה', לחצו כאן]

פרולוג

באמצע 2015 נאלצו חברות הרכב: ניסאן, הונדה וטויוטה להתמודד עם כשל רב ממדים בכריות הרכבים, שהסתבך עקב ניסיונות הסתרה וגרם להן נזקי ענק, שלא לדבר על פגיעות קשות במוניטין.

כריות האוויר הללו לא יוצרו על ידי חברות הרכב, אלא על ידי חברת טאקאטה, שסיפקה כריות רכב לשלושת החברות גם יחד...

בעולם גלובלי, ייצור הוא פועל יוצא של יתרון יחסי; ומפעלים - גדולים ככל שיהיו - אינם יכולים לייצר את כל חומרי הגלם ומוצרי המשנה בעצמם. הם מתמקדים בליבת הייצור, ומוציאים את היתר לקבלני משנה.

על כן, איכות המוצר ומועד אספקתו אינם תלויים עוד בלעדית, בידיו של יצרן, גדול ככל שיהיה. מילת המפתח בהקשר זה היא שרשרת אספקה או מערכת אספקה: המערך המורכב של שותפים, ספקים וקבלני משנה, שכמו בשרשרת תלויים זה בזה. כשל באחת מחוליות השרשרת 'תקריס' את המערכת כולה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי JanBaby לאתר Pixabay]

השילוב של אי ודאות עם תלות בגורמי חוץ...

שרשרת אספקה של ארגון, היא מערכת מורכבת, התלויה בגורמים רבים, כגון:

  • מפיצים;
  • ספקים;
  • מיקור חוץ;
  • קבלני משנה;
  • לקוחות;
  • תלות באלוקציות (בהקצאות);
  • חקיקה רגולטורית;
  • פגיעות המערכת (הפנימית והחיצונית);
  • גלובליזציה;
  • כלכלה לאומית ובין לאומית;
  • התנאים של סביבת השוק;
  • בנקים;
  • מקרים של כוח עליון;

וכדומה.

כל אחד מאלה הוא דינאמי, ובעולם של אי ודאות, כל אחד עלול להשתבש. על כן, תוצאות בלתי צפויות (תב"צים) בשרשרת האספקה הם חלק בלתי נפרד מהתהליך; ומנהלי הרכש נתקלים, יום יום, במקרים בהם הם נאלצים לפתור בעיות שנוצרו בתהליך, המסכנים את אספקת המוצר האיכותי השלם ללקוח הסופי. גורמי הסיכון הללו עלולים לגרום לפגיעה באיכות המוצר; בכמויות הייצור, להביא לגידול בהוצאות ולפגיעה ברווחיות החברה, במוניטין שלה, וביכולת לעמוד בזמני אספקה, וביתר התחייבותיה ללקוח הסופי.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי DasWortgewand לאתר Pixabay]

[להרחבת המושג 'אי ודאות', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'תוצאות בלתי צפויות', לחצו כאן]

המשגה

נגדיר 'סיכון בשרשרת אספקה' (Supply Chain Risk) כתוצאה בלתי צפוייה (תב"צ) באחד או ביותר מהגורמים או התהליכים, בתוך מערכת האספקה.

את גורמי הסיכון הללו ניתן לצמצם, משמעותית, באמצעות מה שמכונה, ניהול מושכל של שרשרת אספקה: מערכת האספקה חייבת להיות גמישה ובעלת אפשרויות להשתנות, בהתאם לשינויים החלים בתוך הארגון ומחוצה לו.

נגדיר 'ניהול סיכונים בשרשרת אספקה' (Supply Chain Risk Management) כתהליך מובנה וסינרגטי בתוך מערכת האספקה, המבקש להביא לאופטימיזציה כוללת של האסטרטגיות, התהליכים, משאבי אנוש, הטכנולוגיות והמידע המשתמשים להפעלת המערכת.

בעוד ניהול סיכונים כולל מקיף את מכלול הסיכונים שבפניהם ניצב הארגון (ארד, 2016), מתמקד 'ניהול סיכונים בשרשרת אספקה' בשותפים העסקיים, בספקים ובקבלני המשנה, שיוצרים את ה'שרשרת'.

[להרחבת המושג 'גמישות', לחצו כאן]  [להרחבת המושג 'אופטימיזציה', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי stevepb לאתר Pixabay]

באתר זה חומרים מפורטים על 'ניהול סיכונים' בכלל, כמפורט: 

מאמר קצר יחסית ותכליתי על ניהול סיכונים בשרשרת אספקה הוא מאמרם של ליכטנשטיין שלמה, יצחקוב אלי (ללא תאריך), ניהול סיכונים בשרשרת אספקה.

מקורות והעשרה

One thought on “לואית שגב: ניהול סיכונים בשרשרת אספקה מהו?

  1. כמובן שהגלובליזציה הופכת אותנו ליותר מסחריים ועיקר מעייננו הוא הקו התחתון כלומר, מה נכנס לעסק וכמה מכרנו. הרבה מהפריטים הנילווים למוצר מיוצרים אצל קבלני משנה במושג שנקרא turn key
    כלומר אני רוצה שהמוצר שלי יעשה משהו מסוים ואני לא מתכוונת להשקיע פיתוח שלי או משאבים שלי בזה. יש חברות שמתמחות בזה ולכן הם יעשו זאת מההתחלה ועד הסוף. אני משלבת את זה במוצר שלי והוא יוצא על שמי, ככה יש עבודה לכולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *