רנכו מסיים תפקיד… מפכ"ל נולד?

[תת אלוף רן כוכב (רנכו) מעביר את הפיקוד על חיל המשטרה הצבאית לתת אלוף יאיר ברקת. הצילום: דובר צה"ל]

עובדה מעניינת היא שמפקדי המשטרה הצבאית בעבר מעולם לא היו חצו את הכביש אל המערכת האזרחית המקבילה... האם הפעם יירשם התקדים הראשון?

בימים אלה סיים תת אלוף רן כוכב (רנכו) שנתיים מוצלחות במיוחד בפיקוד על המשטרה המבצעית של צה"ל. בדרך כלל, הפיקוד על חיל המשטרה הצבאית הוא תחנתו האחרונה של הקמצ"ר לפני שחרורו מצה"ל. הפעם, שימש החיל רק כ'חימום' לרנכו לאחד התפקיד החשובים ביותר שמייעד צה"ל לתתי האלופים שלו: ההגנה האווירית על שמי המדינה.

קודם לומדים, אר כך עושים!

במהלך השנים שקדמו לכניסתו לתפקיד, המשטרה הצבאית השתנתה והתאימה עצמה, הרבה פחות מהאופן בו השתנה צה"ל. רנכו קיבל לידיו ארגון שלא הכיר, ושמצוי בפער רלוונטיות חריף עם הסביבה המשימתית שלו, ושחייב עריכת שינויים מהותיים במבנה ובדרכי הפעולה שלו. הוא ניצל את ההפוגה שקיבל לפני כניסתו לתפקיד - את שנת הלימודים במכללה לביטחון לאומי של צה"ל - ללמוד את הארגון שעליו הופקד, ולהבין את נקודות התורפה שלו. עבודת הגמר שלו במב"ל מאגדת את כל ממצאיו לתובנות, שאותן יישם לאחר מכן.

[הצילום: דובר צה"ל]

הביצוע שבא לאחר מכן היה יסודי, לפחות כמו ההכנה שקדמה לו. הוא הפך את העובדה שהגיע לחיל ממקום אחר ליתרון, כאשר הביא אליו כיווני חשיבה ופרדיגמות פעולה אחרות. גם המזג הניהולי המצוין שלו אפשר לו לעשות את הבלתי יאומן - להתגבר, בתבונה ובנועם, על ההתנגדות לשינוי, וליישם את הנדרש.

ההבדל גדול...

קשה להימנע מלראות את הדמיון בנקודת הפתיחה בין רנכו לבין מפקדי המשטרה הכחולה בעשורים האחרונים, ואת השוני בהתמודדות עם האתגר:

  • הוא הכין שיעורי בית ולמד את הבעיות. הם חשבו שהם יודעים הכל, אלתרו ונעזרו בחברות ייעוץ חיצוניות.
  • הוא השקיע במהות. הם ביועצי תדמית, במגדלת מערך הדוברות לממדים מפלצתיים,  וביועצים פוליטיים.
  • הוא הבין שתפקידו שהעיקרי של קברניט להחזיר את ארגונו לרלוונטיות. הם העדיפו לוותר, בתקווה שהבעיות לא תתפוצצנה בפניהם במהלך הקדנציה שלהם, ושיוכלו להוריש אותן לבאים אחריהם;
  • הוא הצליח להתמודד עם ההתנגדות לשינוי. הם העדיפו לוותר.

[התמונה: דובר צה"ל]

הוא לא יתפנה למשטרת ישראל בזמן הקרוב...

רנכו לא יתפנה למשטרת ישראל בעתיד הקרוב. ההגנה האווירית היא אתגר עצום ורב משמעות, ואחריה, מן הסתם, עוד ימלא תפקיד אלוף, אחד או שניים.

אבל אחר כך - הכל פתוח. כדאי לסמן את האיש הזה, או לפחות להעתיק את האופן שבו הוא ניגש לאתגרים ומפצח אותם.

האתגר של יאיר ברקת

תת אלוף יאיר ברקת נטל את ההובלה של חיל המשטרה הצבאית, והאתגר שלו מורכב אולי יותר, שהרי קשה יותר לשמר ולשפר ארגון במיטבו, מאשר להתמודד עם ארגון בבעיה.

[בתמונה: יאיר ברקת מקבל את הפיקוד. בהצלחה...]

אבל, נראה שהוא האיש הנכון במקום הנכון. המון הצלחה יאיר!

מאמריו של תת אלוף רן כוכב

2 thoughts on “רנכו מסיים תפקיד… מפכ"ל נולד?

  1. מספר תיקונים היסטוריים:
    1. בבריגדה היהודית הייתה פלוגת משטרה צבאית ולא מחלקה
    2. מפקד הפלוגה היה הקפטן דניאל ליפשיץ שאחרי המלחמה שרת במנגנון הקבע של ההגנה ועברת את שם משפחתו למגן. והוא שהקים מאוחר יותר את המשטרה הצבאית בצה"ל
    3. סמל המ.צ. נגזר פשוט משמו מגן, כל הפרושים המאוחרים, תיקון הסמל לחומה עם להבות וכו אינם מדוייקים
    4. בקום המדינה משטרת ישראל כמעט ולא הייתה קיימת מאחר ורוב השוטרים המנדטוריים היו בריטים וערבים, כך שהמשטרה הצבאית ביצעה גם תפקידי שיטור אזרחיים ו"סייעה" למשטרת ישראל.
    5. בעת הפגנת השוטרים של משטרת ישראל בשנת 49 כמדומני המשטרה הצבאית דיכאה את שביתת השוטרים האזרחיים ואף עצרה אותם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *