פנחס יחזקאלי: העתידן, פרופ' דוד פסיג, חוזה את המלחמה הקרובה…

[בכרזה: מצפון תפתח הרעה... המקור: התקשורת האיראנית. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: מצפון תפתח הרעה... המקור: התקשורת האיראנית. הכרזה: ייצור ידע]

מה תעשה מלחמה עם איראן לישראל? אין ספק שישראל תצא ממלחמה כזו אחרת משנכנסה אליה. העוצמה והעושר הישראליים אינם עדות למציאות שאחרי... שומנים דרכם להישרף, ובנייני זכוכית להתנפץ. זכרו: פחות מ- 2,600 הרוגים במלחמת יום הכיפורים, הביאו למהפכה בחשיבה הישראלית, במוקדי העוצמה השלטוניים ובחשיבה הצבאית.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

עודכן ב- 30 באוגוסט 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מחזוריות של מלחמה ושלום

העתידן, ד"ר דוד פסיג, סוקר בספרו, 'צופן העתיד' (ראו תמונת כריכה משמאל) מ- 2008, את הניסיונות של מדענים למצוא דפוסים מחזוריים בין שלום למלחמה, על בסיס תורת המערכות המורכבות.

סיכום הדברים הוא, ש"עלינו לצפות לאירוע עולמי מכונן, שיתרחש שוב בשנים 2020-2018, עם סטייה אפשרית של שנתיים לכל כיוון... 

מבחינתה של ישראל, נראה שעוד דבר מה, מכונן ומקומי, משתלב לתוך שיאם של התהליכים הגלובליים..." (פסיג, 2008, ע' 136).

[להרחבה בנושא חקר העתיד - חקר עתידים, לחצו כאן]

[בתמונה: כריכת הספר: "צופן העתיד - מבחן העתיד של ישראל" לדוד פסיג, שראה אור ב- 2008 בהוצאת ידיעות ספרים. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

כתב, וידע מה כתב... האם אנחנו בדרך למלחמה עם איראן?

קשה להתעלם מהמתח האופף את ההנהגה הישראלית בסוגיה האיראנית. היא מכינה אותנו, בהצהרותיה, למלחמה הצפויה ולמחיריה כבר כחצי שנה ויותר.

בניגוד לעבר, אין להצהרות המלחמתיות הללו של הקברניטים אופוזיציה מצד מנגנוני הביטחון, בדומה למה שהתרחש בסוגיית הפצצת הכור האיראני. יתרה מכך. הצמרת הצבאית מוכנה להוציא לפועל פעולות בסוריה, שמשמעותן אבדן חיים של קצינים וחיילים איראניים, מתוך ידיעה ברורה שמעצמה כמו איראן לא תבליג על כך.

שתי העובדות הללו מלמדות, כי לצמרת הביטחונית הישראלית ברור, שמבחינת איראן הפור נפל, ופניה למלחמה! 

[האם אנחנו בדרך למלחמה עם איראן? המקור: התקשורת האיראנית. לחצו כאן]

"מצפון תיפתח הרעה"...

המלחמה הזו נגד איראן - אם תפרוץ - תהיה שונה מכל המלחמות שישראל התנסתה בהן עד כה, ואל יקל הדבר בעיניכם: ישראל - מאז ומעולם - לא ניצחה, לאורך זמן, מעצמה שחשקה באדמתה. יתר על כן, חורבן שני הבתים - ושתי הגלויות - הונחתו על ישראל מידיהן של מעצמות...

[בתמונה משמאל: נבוכדנצאר השני. המעצמות האזוריות חוזרות לקדמת הבמה... התמונה הועלתה ל- AsylumProjects על ידי HerbiePocket]

לאחר הכישלון בעיראק והסתלקותה של ארצות הברית מאזור, אנו מצויים בעידן חזרתן של המעצמות האזוריות לקדמת הבמה. כמו אשור, בבל ופרס בעבר, האימפריה האיראנית - בתחושת עוצמה גוברת - מתפשטת לכיוון חופי הים התיכון. היא סמנה את ישראל כמכשול העיקרי בדרך לדומיננטיות אזורית.

המדינות הסוניות חוסות היום בצל העוצמה הצבאית הישראלית; ומקוות שישראל תוציאעבורן, על בשרה, את הערמונים מתוך האש. עובדה זו מגדילה את הנכונות האיראנית להתעמת עם ישראל. היה ותקרוס המשענת הזאת, דרכם של האיראנים להגמוניה סלולה...

מהי אימפריה? די להשוות שני גורמים משפיעים בלבד: אוכלוסייה ו- קמ"ר, כדי להבין:

המדינה אוכלוסייה שטח (קמ"ר)
איראן 80,840,713 נפש 1,648,195 קמ"ר 
ישראל 7,821,850 נפש 22,072 קמ"ר

לא להיגרר למלחמה עולמית...

[תמונתו של העתידן, פרופ' דוד פסיג, מובאת באדיבות מרכז המרצים לישראל. שם הצלם אינו מוזכר. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

העתידן דוד פסיג (ראו תמונה משמאל) הדגיש, בצדק, את הקשר שבין התהליכים הגלובליים והתהליכים האזוריים. הסיוט של איראן - לפני שתוכניתה הגרעינית הושלמה - הוא היגררות למלחמה עולמית: 

[תמונתו של העתידן, פרופ' דוד פסיג, מובאת באדיבות מרכז המרצים לישראל. שם הצלם אינו מוזכר. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

  • טילים מתפוצצים בערי איראן מיהם סיוט עבור האזרחים והמשטר כאחד. טראומת מלחמת איראן עיראק עדיין פתוחים, והציבור האיראני לא יסלח למשטר על הסתבכות שכזו. המשמעות היא שהמשטר לא ישרוד;
  • במלחמה כזו עלולה איראן להישאר לבדה מול קואליציה מערבית. לפטרונה, ולדימיר פוטין מעט מאוד חשק להוציא עבורה את הערמונים מתוך האש, ולהסתכן בקריסת משטר אסד, ובוויתור על כל הישגיו במזרח התיכון.  

כדי למזער סיכונים, חייבת איראן, שהמכה שתנחית על ישראל תעשה בידי שליח (פרוקסי). משמע, בידי חיזבאללה. זו הסיבה למשלוחי הטילים האיראנים הדחופים ללבנון, דרך סוריה; וזו הסיבה להקמת מפעלים לייצור טילים בסוריה ובלבנון.

אימפריה חושבת בגדול: אם אלפי טילים - שיישלחו בבת אחת - יהרסו את התשתיות הישראליות: חשמל, מים, נמלי תעופה וים, מתקנים צבאיים וכדומה, תתבוסס ישראל בסוגיות קיומיות, ו'תצא מן המשחק' האזורי. כך, לא יחצוץ דבר בין איראן להגמוניה אזורית. אם המחיר הוא הרס התשתיות של סוריה ולבנון ו"החזרתן לתקופת האבן", זה שווה בטווח הארוך את המחיר.

באשר להיגררות מעצמות למלחמה, אם ישראל כבר אינה רלוונטית כמעצמה התנאים משתנים, וההכחשה האיראנית שיזמה את המלחמה יהיה סולם יציב דיו לגרום למי שירצה לרדת מהעץ, לעשות כן! זו הסיבה שהמנהיגים הישראלים מדגישים בהצהרותיהם, כי המענה הישראלי לא יהיה רק מקומי. הנקמה תמוקד בטריטוריה איראנית, והמחיר האלטרנטיבי שישלם המשטר האיראני בהתאם!

אבל גם אז, יוכלו האיראנים לטעון שהותקפו ראשונים ולהגיב, ויהיו בקהילה הבינלאומית מי שיתמכו בגישתם. יתרה מכך, תקיפה מאחדת את האזרחים ויש סיכוי שהאופוזיציה האיראנית תתאחד מאחורי המשטר!

[בתמונה: מלחמות אירן על ידי שליח... המקור: CoxAndForkum]

מה תעשה המלחמה הזו לישראל?

אין ספק שישראל תצא ממלחמה כזו אחרת משנכנסה אליה. פחות מ- 2,600 הרוגים במלחמת יום הכיפורים, הביאו למהפכה בחשיבה הישראלית, במוקדי העוצמה השלטוניים ובחשיבה הצבאית. דומה שהאופטימיים ביותר היו חותמים על כמות הרוגים כזו במלחמה הבאה (ועוד לא הזכרנו את חורבן התשתיות ומשמעויותיו, על אורח החיים ועל החשיבה...).

העוצמה והעושר הישראליים אינם עדות למציאות שאחרי... שומנים דרכם להישרף, ובנייני זכוכית להתנפץ. אירופה הייתה בשיא עושרה, יופייה ותפארתה ערב מלחמת העולם הראשונה. היא סיימה את מלחמת העולם השנייה כפושטת רגל. ההיגיון הפרדוקסלי של האסטרטגיה מלמד אותנו, כי דווקא הצטברות העושר היא שמביאה את המלחמה, שהרי המלחמה אינה יכולה להזין את עצמה רק השלום - והעושר שהוא מביא בעקבותיו - מזינים את מלחמות העתיד (לוטוואק, 2002, ע' 97; ראו כרזה למטה).

אבל בעולם תנודתי ודינאמי, אפוף באי וודאות ובתוצאות בלתי צפויות (תב"צים), הכל אפשרי, והרשות נתונה!

[לאוסף המאמרים על מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבה על ההיגיון הפרדוקסלי של האסטרטגיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מלחמת העולם הראשונה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'אי ודאות', לחצו כאן] [להרחבה בנושא התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן]

[בתמונה: ההיגיון הפרדוקסלי של האסטרטגיה... אדוארד לוטוואק וספרו "אסטרטגיה של מלחמה ושלום", שראה אור בהוצאה מערכות ב- 2002. תמונתו של לוטוואק נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידו. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[בתמונה: ההיגיון הפרדוקסלי של האסטרטגיה... אדוארד לוטוואק וספרו "אסטרטגיה של מלחמה ושלום", שראה אור בהוצאה מערכות ב- 2002. תמונתו של לוטוואק נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידו. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: העתידן, פרופ' דוד פסיג, חוזה את המלחמה הקרובה…

  1. בדרך כלל התחזיות של פסיג הרבה יותר מפורטות, הפעם לא חידש את מה שרובינו יודעים
    חסרה למשל האפשרות לחולל התקוממות של העממים המיעוטים הרבים הנמצאים באירן המהווים – יש אומרים יותר כמחצית האוכלוסיה באירן
    התקוממות של הערבים, הכורדים, הטורקמנין והאזרים והאחרים- דרישתם לעצמאות – יכולה לשנות את פני אירן לחלוטין

  2. ההשוואה למלחמת העולם השנייה לא במקום. כרגע לא מדובר על לוחמה קרקעית רבת משתתיפים ולא על השתתפות עשרות מיליוני חיילים בכל צד. התרחיש הסביר יותר הוא מהלומות טילים בין ישראל ובין איראן או גרורותיה.

    קשה לראות איך אפילו אלפי טילים קונווציונלים גורמים לישראל להפסיק להתקיים . זה לא נעים – בהחלט – אבל זה לא סופה של ישראל. קחו דוגמה מהבליץ הלונדוני. גם קשה לראות איך כמה טילים ישראלים שיגיעו לטהרן יגרמו לקריסת המשטר שם – יהיו בעקבות זה הפגנות נגד ישראל וזהו. תקיפה של אזרחים לא גורמת לאנשים לבקר את השלטון אלא גורמת לשנאת התוקף.

    איראן אימפריה?? לא לגמרי. מדובר במדינה עניה שעיקר ההכנסות שלה הן מנפט וגז. בהתאם לתאוריה של "קללת המשאבים" הנפט והגז בעיקר במדינה לא דמוקרטית שאין לה אפיקי הכנסה גדולים אחרים מהון אנושי – הברכה הופכת לקללה – שכן הכסף גורם לשלטון לבזבז הרבה ממנו בפרוייקטים מגלומניים וראותניים, עם תת השקעה בחינוך. רוב הכסף הולך לשם ביסוס השלטון במקום הקמת תשתיות של הון אנושי שיוכל לפתח את הכלכלה. ביום שהנפט של איראן יתחיל להגמר או שהביקוש אליו ירד (לדוגמה בגלל מעבר של מכוניות אוטונמויות לשימוש בחשמל – כלומר אנרגיה מפחם ומגז טבעי) היא תהיה בבעיה רצינית. עוד לפני זה קשה להגיד שהיא (או מדינות נפט אחרות) נמצאות במצב חזק מידי. איראן רחוקה מלהיות מדינה אימפראילית משפיעה כמו גרמניה, צרפת או בריטניה בשעתן. היא הילד הרע של השכונה אבל כמו שאנחנו רועים בעיראק או בסוריה – החולשה הפנימית של מדינה הבנויה על טרור פנימי יכולה להתפרץ בכל רגע נתון. כל זה לא אומר שאיראן לא מסוכנת, רק שצריך לקחת את כוחה בערבון מוגבל

    אסטרטגיה להחלשת איראן – כמו שאומר הפילוסף אלן דה בוטון בהרצאה אתאיזם 2.0, הקרב שיש לנו היום הוא לא רק קרב של פצצות ומטוסים אלא גם קרב של רעיונות. כרגע אנחנו כמעט ולא משקיעים בנושא זה ומשאירים את שדה המשחק הזה לגורמים דתיים איסלמיים מצד אחד ולתאגידים מסחריים מצד שני. החוזק של האיסלם הקיצוני נובע מהחולשה של האידאולוגיות האחרות – קפיטליזם, ליברליזם, שמרנות, סוציאליזם וכמובן הדתות היהודית והנוצרית – לתת חזון אחר טוב יותר שידבר גם לציבור הערבי, גם לאנשים באפריקה – חזון שיכלול גם אותם ולא יראה בהם רק שחורים מופרעים וכו', ישראל לא יכולה להפוך את המרחב במזרח התיכון ליהודי, אבל יש לה ולמערב סיכוי להשפיע על המרחב להיות יותר דמוקרטי ואתאיסטי ואולי גם יותר ממוקד בבנייה ושיתופי פעולה במקום בכבוד, נקם ורצון אללה .

    קו אחר להחלשת איראן הוא הפחחת השימוש בנפט במיוחד ובדלק מחצבי בכלל. זהו הסיבה שאיראן יכולה להיות לא נחמדה ובכל זאת אירופה והמערב עוצמים עיניים – גם אנחנו לא ממהרים לפקוח עיניים כאשר אנחנו צריכים לקנות דלק ממקורות שונים או למכור נשק למדינות אחרות. דבר זה הוא דוגמה להקרבת הטווח הארוך על מזבח אינטרסים של הטווח הקצר. – תחבורה ציבורית ואופניים ועירוניות מתחדשת יכולים להחליש את איראן וגם לחסוך הרוגים בתאונות דרכים, פקקים וזיהום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *